Tycker min ctc ecozenith i250 drar mkt el vid minusgrader, läst det är fler som har samma problem. Dock blir jag inte klok på mina inställningar är rimliga
Kurvlutning 46
Kurvjustering 2
Digital display på värmesystem, temperaturinställningar, CTC-logotyp, knappar för navigering, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

elpatron se bifogad bild, är det ngt där jag bör ändra? Fundera på elpanna nedre isåfall, men tacksam för råd
Har en ctc Ecoair 500m inkopplad med
 
Redigerat:
  • Gilla
M.sandström
  • Laddar…
Elpanna nedre är bara reserv och kopplas endast in om det blir något fel på värmepumpen som gör att den inte fungerar.
 
J Josth skrev:
Elpanna nedre är bara reserv och kopplas endast in om det blir något fel på värmepumpen som gör att den inte fungerar.
Ok så då påverkar inte den inställningen vad jag förstår då
 
Nej den påverkar inget i normalläget. Du har kanske ett hus som drar mycket värme i förhållande till värmepumpens kapacitet? Med luftvattenvärmepump får man dock alltid räkna med att el-patronen behövs som komplement när det blir riktigt kallt ute.
 
J Josth skrev:
Nej den påverkar inget i normalläget. Du har kanske ett hus som drar mycket värme i förhållande till värmepumpens kapacitet? Med luftvattenvärmepump får man dock alltid räkna med att el-patronen behövs som komplement när det blir riktigt kallt ute.
Ok, gammalt hus från 1928 och källare, mellanvåning och övervåning. Ser inställningarna på elpatronen lämpliga ut så kan det ju vara så då tyvärr :(
 
1928 använde man inte så mycket isolering när man byggde hus och hade oftast en ganska låg temperatur inne. Om man får mycket el-tillskott och har valt en något liten värmepump kan man ju även installera en luftluftvärnepump i huset som komplement. Det är en ganska händig investering på 20-25 tkr och ger även luftkonditionering på sommaren om man vill.
 
J Josth skrev:
1928 använde man inte så mycket isolering när man byggde hus och hade oftast en ganska låg temperatur inne. Om man får mycket el-tillskott och har valt en något liten värmepump kan man ju även installera en luftluftvärnepump i huset som komplement. Det är en ganska händig investering på 20-25 tkr och ger även luftkonditionering på
sommaren om man vill.
Tack, kanske får fundera på en luft/luft pump med då. Kan vara värt den investeringen
 
C Cissisv skrev:
Tycker min ctc ecozenith i250 drar mkt el vid minusgrader, läst det är fler som har samma problem. Dock blir jag inte klok på mina inställningar är rimliga
Kurvlutning 46
Kurvjustering 2
[bild]
elpatron se bifogad bild, är det ngt där jag bör ändra? Fundera på elpanna nedre isåfall, men tacksam för råd
Har en ctc Ecoair 500m inkopplad med
 
Jag hade också lite problem. Upptäckte när jag aktiverade SmartGrid att när systemet växlar från högpris till lågpris (tank temp +5) att det var spetsvärmen som gjorde jobbet. Inte idealiskt löste detta med att sätta effekten på elpatronen till 0.
Noterar att din spetsvärme är 57 grader till denna temperatur kan inte pumpen nå. Prova att sänka den
 
En kontrollpanel med inställningar för elpanna, inklusive temperatur och säkerhetsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display med gränssnitt för inställningar av en övre tank, visar temperaturinställningar i Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inte så bra att stänga av nedre patronen då det är enda reserven om pumpen av någon anledning stannar eller laddpumpen lägger av. Den kan vara på då den ändå aldrig går in om pumpen går.

i250/255 har en bivalent shunt. Normalt tas framledningens vatten från undre tanken men om shunten behöver öppna mer än hälften börjar den nalla från övre tanken. Om inte framledningens börvärde uppnåtts i detta läget och pumpen värmer undre tanken går spetsen in och toppar upp övre. Helt normalt. Det går att stänga av övre men då får man finna sig i att det blir lite kallare i rum och dusch.

Min pump som är en 610M har inget problem att värma upp till 65 grader om det inte är ordentligt kallt ute. Med mina inställningar öppnar shumten över hälften när utetemperaturen når -9 och lägre. Så kallt är sällsynt där jag bor men i år har det hänt.
 
N Niklas i Tomtebo skrev:
Jag hade också lite problem. Upptäckte när jag aktiverade SmartGrid att när systemet växlar från högpris till lågpris (tank temp +5) att det var spetsvärmen som gjorde jobbet. Inte idealiskt löste detta med att sätta effekten på elpatronen till 0.
Noterar att din spetsvärme är 57 grader till denna
temperatur kan inte pumpen nå. Prova att sänka den
Spetsvärme 57 är default inställning, så den har jag inte ändrat innan. Vilket värde är rimligt cirka?
Effekt elpatron till 0 vill jag undvika, då jag läst det inte är rekommenderat. Men finns många olika åsikter om detta om man läser runt
 
C Cissisv skrev:
Tack, kanske får fundera på en luft/luft pump med då. Kan vara värt den investeringen
Har samma problem. Men menar ni att en luftvärmepump drar mindre el? Dvs blir kombinationen luft vatten/ luft luft billigare än enbart luft vatten?
 
Har man valt en alltför liten och klen luftvattenvärmepump för det hus den ska klara så kan det vara en idé att komplettera huset med luftluftvärmepump. Särskilt om luftvattenvärmepumpen bara är några år gammal och har många år kvar av dess livslängd.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Har man valt en alltför liten och klen luftvattenvärmepump för det hus den ska klara så kan det vara en idé att komplettera huset med luftluftvärmepump. Särskilt om luftvattenvärmepumpen bara är några år gammal och har många år kvar av dessa livslängd.
Istället för att köra luft vatten pumpen på Max alltså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.