JanneJanne123
maflax skrev:
Har aldrig haft några problem när jag har fått mina Fibrar indragna. Har varit mycket noga var "fiberboxarna" ska sitta. ( Har två fiberboxar)
Ja det är det jag menar, är man inte noga med var man vill ha det och står på sig hamnar det på smidigaste stället för installatören.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja det är det jag menar, är man inte noga med var man vill ha det och står på sig hamnar det på smidigaste stället för installatören.
Precis Var tydlig var du vill ha den.
 
När vi gjorde stigarna plus fibern var vi ensamma om att fälla in gruppcentral och patchskåp. Folk bryr sig helt enkelt inte
 
  • Gilla
  • Ledsen
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Jag fick fibern dragen in i krypgrunden och sedan ut i hallen under trappan där dosa och medieomvandlare inte är i vägen.
 
Jag klippte ett hål i tapeten som jag långsamt gjorde större tills det passade att trä över boxen:
Två vita nätverksenheter på blommig tapet, blinkande lampor, anslutna med blåa Ethernet-kablar, bredvid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har sett flera som sätter den där det finns nåt annat som har med nätverk att göra. Larmet. TVn. Datorn. De tänker det som ett nätverksuttag. Ungefär som att man skulle sätta proppskåpet där spisen stod om det var den viktigaste elprylen.

Iofs, förr i världen satt ju elcecntralen i hallen på lägenheter, där elen kom in, eller under taket där elkabeln gick in.

Klart man ska försöka ta in el och fiber i ett teknikutrymme så man kan bygga om och lägga till utrustnign, samt gömma denna. I ett hus med källare är det lätt. I andra bostäder svårare...
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi kan lätt fylla tråden med x000 olika installationer, men ts finns nu enligt bild.😉 min i källare under mark.
 
Först fiber in. Sen kommer man på att man vill ha en UPS. Och en NAS. Och en router. Och AP med PoE. Och stömförsörjning till dem.
Så fortsätter det.

Alternativlösningen är att sätta fiberkonvertern som ett smycke på vardagsrumsväggen och sen strössla med wifi mesh puckar. Blir fulare, långsammare och mindre stabilt. Men på julen slipper man dona med julbelysning...
 
  • Haha
JanneJanne123
  • Laddar…
C
Lite märkligt att fiberbox och övrig utrustning nästan alltid är placerade på samma ställe.

Vi har fiberboxen i källaren där fiberkabeln kommer in (under mark), och sedan går det en fiberkabel vidare upp i huset till ett teknikutrymme där mediaomvandlare och övrig nätverksutrustning är placerad.
 
C cpalm skrev:
Lite märkligt att fiberbox och övrig utrustning nästan alltid är placerade på samma ställe.

Vi har fiberboxen i källaren där fiberkabeln kommer in (under mark), och sedan går det en fiberkabel vidare upp i huset till ett teknikutrymme där mediaomvandlare och övrig nätverksutrustning är placerad.
Är väl inte märkligt? Kan man välja var fibern kommer in väljer man såklart där resten av tekniken ska sitta.
Kan man inget om teknik så vågar man inte byta ut medföljande kabel (och inte router heller för den delen), vilket också resulterar i att det sitter på samma ställe.
För egen del sitter allt i ett väggmonterat rackskåp i källaren, fibern kommer in genom ryggen, dragen under mark hela vägen.
 
A
A ajn82 skrev:
Är väl inte märkligt? Kan man välja var fibern kommer in väljer man såklart där resten av tekniken ska sitta.
Kan man inget om teknik så vågar man inte byta ut medföljande kabel (och inte router heller för den delen), vilket också resulterar i att det sitter på samma ställe.
För egen del sitter allt i ett väggmonterat rackskåp i källaren, fibern kommer in genom ryggen, dragen under mark hela vägen.
Som jag har sagt tidigare man bör ha en kommunikation med den som installerar fiberboxen. Tänk smart! Fiberboxen är oftast stor och ful med blinkande lampor. Har ena fiberbox i skrubben under trappan. Den gör sitt jobb och stör mig inte.
 
C
A ajn82 skrev:
Är väl inte märkligt? Kan man välja var fibern kommer in väljer man såklart där resten av tekniken ska sitta.
Jo, det så klart. Men om det nu inte finns förutsättningar för att fibern kommer direkt in i lämpligt utrymme.

Då känns det ju lämpligt att splitta utrustningen. Istället för att som i "normalfallet" smälla upp mediaomvandlare m.m. t.ex. mitt på vardagsrumsväggen som i TS fall, eller ovanför ytterdörren i en lägenhet. Installera nya eluttag, osv.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Och fiberbox behöver ingen el vilket omvandlaren kräver, därför kan det vara bra i vissa fall att placera dem på olika platser. Finns också lösningar med fiberbox och omvandlare i samma burk, samt fiberbox ute och omvandlare inne. Som uppfinnaren i Sundbyberg "tänkte inte....". 😉
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.