Hej!

Vi köpte ett spabad(M-Sp) av bygghemma i maj. Det gick sönder förra veckan med en felkod (F1). Kollade på M-spas hemsida att om deras felsökningssteg inte fungerade så skulle man reklamera via deras formulär. Fick svar idag att bygghemma haft försäljning/serviceavtal med coolest.se som gått i konkurs och Mspa endast kan erbjuda att fixa det för 3000kr. Har de inte som tillverkare ett större ansvar än så?
 
Redigerat:
  • Gilla
Klantsnickarn
  • Laddar…
Din affärsrelation är med Bygghemma så reklamera till dem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 25 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Din affärsrelation är med Bygghemma så reklamera till dem.
Tack, har reklamerat till dem nu.😊Men jag har för mig att om en återförsäljare går i konkurs så tas garantin över av tillverkaren, eller minns jag fel?
 
  • Gilla
Bertgyver och 1 till
  • Laddar…
Ur ditt perspektiv är återförsäljaren Bygghemma, gå inte på att jaga deras underleverantörer, utan det räcker med att du reklamerar till dem.

Dock kan det bli svårt att få varan utbytt om de inte har någon leverantör av den längre, men då kan de ju alltid laga den eller i värsta fall häva köpet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
P Pandarius skrev:
Tack, har reklamerat till dem nu.😊Men jag har för mig att om en återförsäljare går i konkurs så tas garantin över av tillverkaren, eller minns jag fel?
Stämmer. Men nu har ju inte Bygghemma gått i konkurs vad jag känner till.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ur ditt perspektiv är återförsäljaren Bygghemma, gå inte på att jaga deras underleverantörer, utan det räcker med att du reklamerar till dem.

Dock kan det bli svårt att få varan utbytt om de inte har någon leverantör av den längre, men då kan de ju alltid laga den eller i värsta fall häva köpet.
strålande, stort tack 😊
 
Sedan är det en annan sak att bygghemma är en av de mer oseriösa aktörerna på marknanden. Så räkna inte med någon lätt väg där.
 
  • Gilla
Mach77777 och 33 till
  • Laddar…
Ska jag vara ärlig tror jag aldrig du kommer få pengarna från Bygghemma, dom är en av marknadens sämsta aktörer och folk borde inte ta i dom med tång.

Angående garanti så kolla avtalet, är ett en garanti från tillverkaren så bör tillverkaren hedra den. En fuling man kan göra är att be dom komma ut och sedan vägra betala fakturan med hänvisning till att det var ett garantijobb. Med risk för efterföljande konflikt.
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 18 till
  • Laddar…
Jag köpte min robotgräsklippare från Bygghemma och den gick sönder efter ett år, det var inga bekymmer alls att få den lagad. Så ibland fungerar det bra, men jag har även hört motsatsen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Angående garanti så kolla avtalet, är ett en garanti från tillverkaren så bör tillverkaren hedra den. En fuling man kan göra är att be dom komma ut och sedan vägra betala fakturan med hänvisning till att det var ett garantijobb. Med risk för efterföljande konflikt.
Det var väl det absout sämsta rådet? Beställa ett jobb och vägra betala fakturan, då drar dom det till inkasso direkt.
 
  • Gilla
Klems Ingvar och 6 till
  • Laddar…
Om jag inte minns fel så skall du som redan nämnts reklamera till Byggahemma. Om de inte uppfyller sina åtagande gällande reklamation, kan man gå vidare direkt mot tillverkaren. Håll isär Garanti och reklamation. Garanti kan ställas ut enskilt av Återförsäljaren och då ansvarar han för. Men reklamation ansvarar den som sätter produkten på Svensk mark (Eller tom Europeisk). Mao om tillverkaren finns i Sverige, så har denna ett absolut producentansvar. Om Det är tex. en Kina import, så är det importören som har ansvar. Men om det finns en tillverkar garanti, så skall den gälla oavsett säljkanal.

Mspa blir lite speciellt just gällande Garanti, Deras 2 årgaranti kan eventuellt hävdas gäller vid köp hos dom, mao utökad garanti gäller bra deras direktkunder. Men Reklamation enligt lagstadgat rekalamtions rätt, kommer falla tillbaka på dom som importör. Såtillvida det inte visar sig att coolest.se importera MSPA, och inte har något med MSPA i Kungälv att göra överhuvudtaget. Då ahr inte MSPA, som bara är en Importör något åtagande åt Byggahemma, eller TS som kund.

Då måste i praktiken TS jaga Byggahemma, och begära ersättning för reparationen, eller ett återköp. Lär få rätt i ARN. Värdet är lågt, så hot om stämning enligt Småmål bör vara effektivt..
 
  • Gilla
relier och 2 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Det var väl det absout sämsta rådet? Beställa ett jobb och vägra betala fakturan, då drar dom det till inkasso direkt.
Inte om du bestrider den, då vet de att de inte får göra det. Och inkasso skulle inte gå nära den om du kan påvisa att du bestridit den innan den gick till dem.

Bygghemma får fixa detta, ser rätt open and shut ut.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Sedan är det en annan sak att bygghemma är en av de mer oseriösa aktörerna på marknanden. Så räkna inte med någon lätt väg där.
Jag köpte en lastkärra , sån där gul, svenskt märke men minns inte vad de heter.
Den kom med en del repor, kanske frakt, kanske använd (hjulen såg nya ut så inte särskilt länge använd i alla fall).
Jag fick 30% av pengarna tillbaka. Jag krävde 50% men det var mest en chansning, 30% var rimligt.
Alla såna ser ju ut så efter man använt dem några timmar men köper man nytt vill man inte ha repor? Samma med cyklar/bilar, klart det blir repor typ direkt men man rullar ju inte ut från handlaren med repad ny bil glad och lycklig för det.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Det var väl det absout sämsta rådet? Beställa ett jobb och vägra betala fakturan, då drar dom det till inkasso direkt.
Fast bara att bestrida fakturan, funka utmärkt mot Grohe som ville ha 6tkr för lösa ett reklamationsärende via just Bygghemma. Skulle det mot all förmodan gå till rätten är värsta som händer att man måste betala fakturan (Inga rättegångskostnader eller juristkostnader vid under 50% av prisbasbelopp).

Ska företag bete sig som stjärthål så kan företagen få samma behandling tillbaka.
 
Som sagt min erfarenhet är att de inte kunde/ville leverera de beställda varorna, fick 7-8 olika besked om leverans, 2-4 dgr, om två veckor, i eftermiddag, nästa vecka, i övermorgon.... Sedan när jag hävde beställningen så var de väldigt undrande över varför jag ville ha tillbaka mina pengar. Men "det fixar vi direkt", efter två veckor "oj då vill du ha tillbaka pengarna??, men det fixar vi direkt", ytterligare två veckor "jasså vill du ha tillbaka pengar på den där ordern som är annulerad, varför det, men det löser jag direkt". Efter ytterligare en vecka kom det ett brev från ekonomiavdelningen "vi har kommit fram till att du är berättigad till återbetalning". Det kom inga pengar på en dryg vecka. Jag knåpade ihop en polisanmälan för att kunna reklamera betalningen mot Mastercard. Just när jag skulle skicka iväg anmälan, kollade jag med banken, då hade pengarna kommit någon timme tidigare.

Detta är något de sätter i system, de tjänar lite extra på att strula med en lagom liten del av sina kunder, många orkar inte bråka. Lätta pengar 100% vinst för dem. Det är omöjligt att de är fullt så inkompetenta, detta måste vara med uppsåt.

Och läser man om andras erfarenheter så är det ungefär så häår de agerar vid många reklamationer (men de sköter sig ibland så de inte skall få allför dåligt rykte).
 
  • Gilla
  • Arg
Mach77777 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.