A atomlab skrev:
Bara att läsa domar på fall där det sker. Svårt att se att det förs statistik på där personer som avväpnar våld lagförs pga övervåld. Men om jag avbryter en våldtäkt/misshandel med ett enda slag/spark och förövaren faller och gör sig ordentligt illa så är det övervägande risk att jag kommer att få försvara mina handlingar.
Kan du hänvisa till nån dom?
Lite för jobbigt att leta helt random.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Du menar i Ulricehamn? Ett rätt gör inte resten fel.
Sen har vi farbrorn som sköt med hagelbössa. Var väl 1 död & 1 eller 2 skadade.

Fel, var 2 döda.
Han sköt utan förvarning och dömdes för dråp, trots att han inte var direkt hotad.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/vallakradomen
 
L lat skrev:
Sen har vi farbrorn som sköt med hagelbössa. Var väl 1 död & 1 eller 2 skadade.

Fel, var 2 döda.
Han sköt utan förvarning och dömdes för dråp, trots att han inte var direkt hotad.

[länk]
Det var upprepade grova angrepp och hot, och rättsväsendet hade inte gjort något som haft effekt trots åtskilliga anmälningar. Det överhängande hotet var över i just den stunden han sköt, men han hade goda skäl att tro att det skulle återkomma än värre med stor risk för sitt liv - och att polis inte skulle göra något för att förhindra det.

Det är nog rätt dom så som lagen är skriven, men det fanns nog inte så många effektiva alternativ till det han gjorde, annat än att fly från sin gård till en helt annan del av landet.
 
L lat skrev:
Sen har vi farbrorn som sköt med hagelbössa. Var väl 1 död & 1 eller 2 skadade.

Fel, var 2 döda.
Han sköt utan förvarning och dömdes för dråp, trots att han inte var direkt hotad.

[länk]
Du får läsa FUP och domen så ser du varför han vart dömd. En människa som inte är tränad för närkamp skall enligt rätten ha tillräcklig sinnesnärvaro att bedöma en situation där tre angripare, som sedan tidigare hotat och angripit honom, är betydligt yngre än GM och dessutom först gå in i handgemäng och sedan om det inte faller sig rätt ta till vapen. Det är eftervarande handlingar som gjorde att han vart fälld. Finns dock likande domar där man haft samma antaganden och synsätt på hur man skall agera och där en hjälpande hand istället har blivit dömd.
 
A atomlab skrev:
Du får läsa FUP och domen så ser du varför han vart dömd. En människa som inte är tränad för närkamp skall enligt rätten ha tillräcklig sinnesnärvaro att bedöma en situation där tre angripare, som sedan tidigare hotat och angripit honom, är betydligt yngre än GM och dessutom först gå in i handgemäng och sedan om det inte faller sig rätt ta till vapen. Det är eftervarande handlingar som gjorde att han vart fälld. Finns dock likande domar där man haft samma antaganden och synsätt på hur man skall agera och där en hjälpande hand istället har blivit dömd.
Vet inte vad du försöker säga.
Jag visar bara att man har VÄLDIGT långtgående rätt till nödvärn i Sverige, i motsats till dina tidigare påståenden.

Men, jag väntar fortfarande på hänvisning till nån dom där den som ingripit i ett pågående brott blivit dömd för övervåld.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Visst, men någon slags ekonomisk framförhållning har väl de flesta kommuner?
Det finns en stark budgetdisciplin inom den kommunala sektorn där ansvaret ofta ligger på första linjens chef. Men jag har som sagt svårt att tro att en enskild handläggande bygglovsmedarbetare sitter och funderar över kommunens budget nästa 30 år. Man följer PBL helt enkelt.
 
BirgitS
P pmd skrev:
I så fall behövs knappast tvång för att tillgänglighetsanpassa.
Många har svårt att inse vad som kommer att hända under mer än 50 år.
P pmd skrev:
Vid en hastig genomläsning av Lag (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag såg jag inget sådant undantag. Vad missade jag?
Bostadsanpassning handlar om anpassning av befintliga bostäder när behovet uppstår och inte om att bekosta anpassning av bostäder som håller på och byggs i förebyggande syfte.
 
BirgitS
Unikt namn Unikt namn skrev:
De flesta? De äldre jag pratat med som gjorde det vuxna valet och flyttade från familjehuset och röjde vid 60 när de fortfarande hade ork? De är väldigt väldigt nöjda när de hör gnället från 70-80åringarna som gjorde ett annat val och istället är fast i en dåligt anpassad bostad full av ett livslångt samlande av bra-o-ha saker.
Det är givetvis jobbigt för kvarstannarna, men inga handikappsanpassningsregler i världen råder bot på dåliga livsval.

Blir nån handikappad och man bor i en dåligt anpassat bostad är det rimligt att flytta. De ej handikappade får anpassa sig, och det går faktiskt att åka en bit för skola/vänner.

Googlade fram att det finns 150k rullstolsburna i Sverige och ca 5miljoner bostäder.
Det är inte ekonomiskt eller rimligt att varenda bostad ska anpassas för minoriteten.
Vi har flyttat till lägenhet men jag vet ju andra 70+ i släkten som älskar att hålla på med huset, en byggde ett växthus för två år sen, en annan bygger trappor och rustar upp lillstugan, bygger grillplats ute i trädgården. Båda två tycker att en dag som man inte har gjort någon nytta är en förspilld dag och skulle må väldigt dåligt psykiskt av att bo i en lägenhet och inte ha något som behöver göras, troligen skulle deras liv förkortas. En annan älskade sin trädgård och fullkomligt hatade när det inte längre gick att bo kvar i huset.

Nej, skolbarn kan inte i längden åka några mil flera gånger i veckan för att gå på fotbollsträning med sina gamla kompisar.

Och hur många behöver en rullstol under en kortare tid?
Hur många använder en rullator?

Det är ju inte fråga om varenda bostad. Hela landet vimlar av bostäder som inte är anpassade, det stod i någon byggahus-artikel att de flesta villor i Sverige är från 60- och 70-talet och de är inte anpassade. Utan tvång på att anpassa nybyggen så skulle det ju inte finnas ens 150 000 anpassade bostäder till de som behöver rullstol.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det var en person som blev angripen i sitt eget hem, inte en person som ingrep i ett angrepp på någon annan, en VÄLDIGT stor skillnad i Sverige.
Här ska man ringa polisen och sitta i telefonkö 10 minuter, sen ska polisen köra 30 minuter till platsen...
Att ta över någon annans nödvärnsrätt är inga konstigheter, så länge du inte använder en uppenbarligt oförsvarlig mängd våld för att avbryta angreppet klarar du dig normalt (det finns ytterligare en säkerhetsventil och det är nödvärnsexcess som ”tillåter” uppenbart oförsvarligt våld om du svårligen kunnat besinna dig). Generellt kan man säga att det är ok att bemöta våld med lite mer våld men inte mer än nöden kräver.
Det största problemet med den svenska nödvärnsrätten är att gemene man har väldigt dålig koll på den.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Problemet är att för av avbryta pågående våld utan stor risk för att dra på sig själv skador krävs oftast övervåld, är det mer än en gärningsman nästan omöjligt.
Så valet blir att göra inget eller veta att man själv också hamnar på sjukhus oavsett om man stoppat våldet eller inte, för att inte tala om risken att en eller flera våldsmän även bär kniv och/eller skjutvapen
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har flyttat till lägenhet men jag vet ju andra 70+ i släkten som älskar att hålla på med huset, en byggde ett växthus för två år sen, en annan bygger trappor och rustar upp lillstugan, bygger grillplats ute i trädgården. Båda två tycker att en dag som man inte har gjort någon nytta är en förspilld dag och skulle må väldigt dåligt psykiskt av att bo i en lägenhet och inte ha något som behöver göras, troligen skulle deras liv förkortas. En annan älskade sin trädgård och fullkomligt hatade när det inte längre gick att bo kvar i huset.

Nej, skolbarn kan inte i längden åka några mil flera gånger i veckan för att gå på fotbollsträning med sina gamla kompisar.

Och hur många behöver en rullstol under en kortare tid?
Hur många använder en rullator?

Det är ju inte fråga om varenda bostad. Hela landet vimlar av bostäder som inte är anpassade, det stod i någon byggahus-artikel att de flesta villor i Sverige är från 60- och 70-talet och de är inte anpassade. Utan tvång på att anpassa nybyggen så skulle det ju inte finnas ens 150 000 anpassade bostäder till de som behöver rullstol.
Livet behöver inte ta slut för att man flyttat från familjehuset. Antagligen får man mer energi till annat om man inte behöver klättra runt flera våningar och städa tomma rum.
Jag hoppas 70åringarna åtmonstonde har flyttat till enplansvillor lagom tills knäna börjar bråka.

De som behöver åka flera mil för att hitta en lägenhet eller enplansvilla, men ändå har många vänner och skola/fotboll i närheten, bor på ett väldigt osannolikt ställe. Men de har väl i så fall otur, och för förhålla sig till det.

Själv cyklade jag till fotbollen, 1,5mil ToR från relativt ung ålder.
Det gick även om jag höll mig för skratt när det regnade. Med dagens el-cyckel/spark/fordon är samma avstånd idag en barnlek.

För glesbygdsfolk är avstånd en vardag, inte ett pappersargument mot orimlig anpassning av alla hus.

Skulle något av alla dessa 60 och 70talshus vilja bygga ut, så åker rullstolsregelverket in som en tornado.
Den ökade kostnaden blir inte proportionerlig mot den så kallade nyttan.

Alla bilar behöver inte förberedas för rullstolsförare, varför ska alla bostadshus göra det?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ajn82 skrev:
Problemet är att för av avbryta pågående våld utan stor risk för att dra på sig själv skador krävs oftast övervåld, är det mer än en gärningsman nästan omöjligt.
Så valet blir att göra inget eller veta att man själv också hamnar på sjukhus oavsett om man stoppat våldet eller inte, för att inte tala om risken att en eller flera våldsmän även bär kniv och/eller skjutvapen
Nästa sak är att alla har inte så stort våldskapital, d v s vana att utöva fysiskt våld. Det är nog t o m så att en minoritet har det idag. Förr fanns ju slagsmål mellan pojkar som en etablerad kulturell företeelse som nästan uppmuntrades men det är ju i princip utrotat idag, pojkar spelar dataspel idag. Och denna ovana vid våld ökar riskerna för alla parter vid en ingripande.
 
BirgitS
Unikt namn Unikt namn skrev:
Livet behöver inte ta slut för att man flyttat från familjehuset. Antagligen får man mer energi till annat om man inte behöver klättra runt flera våningar och städa tomma rum.
Jag hoppas 70åringarna åtmonstonde har flyttat till enplansvillor lagom tills knäna börjar bråka.
Nu har väl ingen pratat om att klättra runt flera våningar. Det handlar om att deras livsglädje är att få fixa med hus och trädgård, vilket leder till att de inte har den minsta lust att bo i en lägenhet där de inte har något att fixa med. Den dag de inte kan fixa sånt blir det en annan sak men varför ta bort deras glädjeämnen långt innan det är nödvändigt?

Den ena byggde ett enplanshus för 15 år sen och den andra flyttade in i 1,2 plan för 20 år sen (men det går att bo på bara entréplanet).

Forumet är fullt med trådar där de som bygger ut äldre hus inte behöver tillgänglighetsanpassa allt.

Som sagt, verkligen inte alla bostadshus är eller ska förberedas för rullstolsburna.
Därför att om det inte byggs anpassade hus/lägenheter så finns det inga sådana att flytta till den dag det behövs. Hus/lägenheter har en livstid som längre än en människas. Ser du skillnaden mot en bil?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Livet behöver inte ta slut för att man flyttat från familjehuset. Antagligen får man mer energi till annat om man inte behöver klättra runt flera våningar och städa tomma rum.
Jag hoppas 70åringarna åtmonstonde har flyttat till enplansvillor lagom tills knäna börjar bråka.

De som behöver åka flera mil för att hitta en lägenhet eller enplansvilla, men ändå har många vänner och skola/fotboll i närheten, bor på ett väldigt osannolikt ställe. Men de har väl i så fall otur, och för förhålla sig till det.

Själv cyklade jag till fotbollen, 1,5mil ToR från relativt ung ålder.
Det gick även om jag höll mig för skratt när det regnade. Med dagens el-cyckel/spark/fordon är samma avstånd idag en barnlek.

För glesbygdsfolk är avstånd en vardag, inte ett pappersargument mot orimlig anpassning av alla hus.

Skulle något av alla dessa 60 och 70talshus vilja bygga ut, så åker rullstolsregelverket in som en tornado.
Den ökade kostnaden blir inte proportionerlig mot den så kallade nyttan.

Alla bilar behöver inte förberedas för rullstolsförare, varför ska alla bostadshus göra det?
Du har rätt märkliga uppfattningar om 70-åringars fysiska förmågor, nämligen att de skulle vara vara trötta och utslitna.

Är du säker på att det inte är 85-åringar du tänker på?
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.