janwide
Vi har en källare som är torr och fin. Inga problem med fukt i väggarna. Däremot har det börjat läcka in vatten vid en kabelgenomföring på ett ställe i källaren nu när det regnar så mycket. Inga mängder, men tillräcklig för att det ska bildas en tunn rännil till golvbrunnen. I den del av källaren där detta är finns det inget material som tar skada av lite fukt. Så min fundering är om det är något man behöver åtgärda. Huset i sig tar väl inte skada av att det kommer lite vatten eftersom allting är betong? Anledningen till att jag inte är sugen på att åtgärda det hela utifrån är att läckaget
ligger under ett trädäck så det vore en ganska stor apparat att först ta bort trädäcket för att sedan åtgärda.
 
Borde inte vara ett problem nu, eftersom du har koll på det. Se till att åtgärda båda delarna (mycket vatten utanför grunden, otät genomföring) när du kan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Ursäkta om jag kapar tråden men har samma utmaning. Det tar in vatten efter att man gjort en genomföring för golvvärme till garaget.
Nu när det regnat mycket så rinner det igenom i ganska bra takt.
Oinredd källare med golvbrunn några meter bort.
Men man vill ju lösa det på sikt, går det att göra inifrån? Hur går man tillväga?
 
  • Rördelar i vägg, isolering skadad och smutsig, byggfukt, installationsproblem, behov av underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundorsaken till att det kommer in vatten går bara att åtgärda utifrån via en dränering.

Om du nu inte har en trasig hängränna/stuprör som läcker vatten precis utanför.
 
J J.S. skrev:
Hej,
Ursäkta om jag kapar tråden men har samma utmaning. Det tar in vatten efter att man gjort en genomföring för golvvärme till garaget.
Nu när det regnat mycket så rinner det igenom i ganska bra takt.
Oinredd källare med golvbrunn några meter bort.
Men man vill ju lösa det på sikt, går det att göra inifrån? Hur går man tillväga?
Garanti? Det ser ut som felaktigt monterat. Gummipassbitarna sitter inte rät eftersom rören spretar ifrån varandra. Gör om gör rätt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ser dessutom ut som att det kommer vatten inifrån skyddsröret. Det skall vara helt från början till slut
 
janwide
Jag funderar lite på en tillfällig fullösning tills jag får möjlighet att åtgärda utifrån.

Tänker att jag borrar ett hål straxt under där genomföringen är. Sätter in en slang (1/2 tum?) som jag leder direkt till golvbrunnen. Då borde det rinna undan snabbare från utsidan av väggen och jag slipper en okontrollerad rännil längs innervägg och golv.
 
Som en tillfällig lösning?
 
Jag skulle pilla ut allt gummi, blåsa rent och så in med fogskum hela vägen utifrån in.
 
Var läcker det, i från kulverten, då innanför den svarta manteln eller i skarven mellan kulvert och vägg.
 
J jonaserik skrev:
Var läcker det, i från kulverten, då innanför den svarta manteln eller i skarven mellan kulvert och vägg.
Innanför den svarta manteln.
Vet inte hur kulverten ser ut. Fanns när vi flyttade in. Kan det ha gått hål på kulverten så den tar in vatten kanske?
 
Hur ser det ut i andra ändan då. Det är vatten som går in i kulverten och inte bra, all isolering blir blöt och fungerar inte som den ska. Tur att det är PEX-rör där, annars hade det inte tagit läng tid förrän det varit hål i metallrör. Trycket i systemet sjunker inte, utan är stabilt då. Någonstans kommer vatten in i kulverten, antingen på andra sidan eller en skada vid förläggning eller stentryck på den. Hur ligger den, under en körbana eller bara under gräsmattan. En kulvert är normalt helt tät för inkommande vatten från utsidan.
 
janwide
J jonaserik skrev:
Hur ser det ut i andra ändan då. Det är vatten som går in i kulverten och inte bra, all isolering blir blöt och fungerar inte som den ska. Tur att det är PEX-rör där, annars hade det inte tagit läng tid förrän det varit hål i metallrör. Trycket i systemet sjunker inte, utan är stabilt då. Någonstans kommer vatten in i kulverten, antingen på andra sidan eller en skada vid förläggning eller stentryck på den. Hur ligger den, under en körbana eller bara under gräsmattan. En kulvert är normalt helt tät för inkommande vatten från utsidan.
Starta gärna en egen tråd nästa gång. Det blir väldigt rörigt nu som du kanske ser.
 
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
janwide
J jonaserik skrev:
Hur ser det ut i andra ändan då. Det är vatten som går in i kulverten och inte bra, all isolering blir blöt och fungerar inte som den ska. Tur att det är PEX-rör där, annars hade det inte tagit läng tid förrän det varit hål i metallrör. Trycket i systemet sjunker inte, utan är stabilt då. Någonstans kommer vatten in i kulverten, antingen på andra sidan eller en skada vid förläggning eller stentryck på den. Hur ligger den, under en körbana eller bara under gräsmattan. En kulvert är normalt helt tät för inkommande vatten från utsidan.
Sorry. Surade på fel person 😬
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Starta gärna en egen tråd nästa gång. Det blir väldigt rörigt nu som du kanske ser.
Menar du att jag ska starta en ny tråd eller ?????
Jag har inga problem med vatten i källaren från en kulvert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.