Krilleman
Jag har provat båda varianterna av silar på stuprör, och jag vill påstå att den självrensande är överlägsen.

Den självrensande varianten passar direkt i ett 110mm avloppsrör eller avloppsdel.

Nedrörsböj med galler vid röd stuga, betongfundament, gröna växter och lite sly.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart plast munstycke för luftflödesstyrning, industriell design, rund och böjd form, ventiler inuti, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Såga rören till en längd så att de vilar på denna "adapter" så står den kvar utan tätning.
Om möjligt tänkte jag minimera sågandet och låta silen stå fritt på muffen, även om röret ska vila på adaptern egentligen. Staffans lösning är tekniskt bäst under omständigheterna, men pga markrörets placering i förhållande till stupröret tänkte jag montera så här:
Schematisk ritning av toalett med cistern, vattenflöde, och rörledningar på prickig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag låter röret gå så långt ner i silen som möjligt och snedsågar röret lite om längden räcker.

Kan man kanske fixera/täta muffen mot betongröret med någon sorts bruk?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har provat båda varianterna av silar på stuprör, och jag vill påstå att den självrensande är överlägsen.

Den självrensande varianten passar direkt i ett 110mm avloppsrör eller avloppsdel.
Helst skulle jag vilja ha den där, men jämför med den andra silen krävs lite mer fixande iom att betongröret inte ligger precis under stupröret. Behövs då en rörböj som du föreslog.
 
Claes Sörmland
S Sibirien skrev:
Helst skulle jag vilja ha den där, men jämför med den andra silen krävs lite mer fixande iom att betongröret inte ligger precis under stupröret. Behövs då en rörböj som du föreslog.
Kom ihåg att rensa minst en gång om året bara, helst två.
 
Krilleman
S Sibirien skrev:
Helst skulle jag vilja ha den där, men jämför med den andra silen krävs lite mer fixande iom att betongröret inte ligger precis under stupröret. Behövs då en rörböj som du föreslog.
"Fixandet" i att skjuta ihop två rörböjar med lite diskmedel är inte direkt svårt.

Och det blir så mycket bättre!

Hur mycket diffar det mellan anslutningarna mätt centrum till centrum?

Har du tex Bauhas i närheten så är sanorlikheten stor att alla produkter finns på hyllan.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Tack för svar alla! Jag ska mäta och kolla på bygghandeln vad som passar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S Sibirien skrev:
Om möjligt tänkte jag minimera sågandet och låta silen stå fritt på muffen, även om röret ska vila på adaptern egentligen. Staffans lösning är tekniskt bäst under omständigheterna, men pga markrörets placering i förhållande till stupröret tänkte jag montera så här:
[bild]

Jag låter röret gå så långt ner i silen som möjligt och snedsågar röret lite om längden räcker.

Kan man kanske fixera/täta muffen mot betongröret med någon sorts bruk?
Ett av mina stuprör har denna lösning, med ett påskjutsrör som går ner lite snett i lövsilen. Fungerar helt ok. Anledningen till att jag ville ha de andra stuprören så bra som möjligt är för att helt samla upp skyfall typ hans, pga knepigare markförhållanden längs den väggen.
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kom ihåg att rensa minst en gång om året bara, helst två.
Problemet är om man har träd i krokarna och det varit uppehåll under lövfällningen så att det kommer stora mängder löv på en gång. Då gäller det att springa ut i regnet och rensa varteftersom, för när koppen blir full och det kommer mer packas det på inne i stupröret till en ogenomtränglig propp.

Nä, de där kopparna är helt värdelösa. Undvik!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Påskjutsrör ihopsatt med ett sockelknä, skarven ordentligt tätad invändigt eftersom det blir stort rör på litet i fel ordning.
En fråga till. Vad tätar man med som är åldersbeständigt?
 
S Sibirien skrev:
En fråga till. Vad tätar man med som är åldersbeständigt?
Hade en gammal tub Sikaflex 291 liggandes så jag tryckte ner den. Erfarenheter från båtlivet säger att det torkar och spricker på ytan efter tid, men bör hålla tätt på djupet där uv-ljuset inte kommer åt, åtminstone 20-30 år. När jag bytte fönster på skrovsidorna tätade jag dock med butyl för att få en hållbarare fog över tid. Kladdigt och jävligt att jobba med.
 
M
Finns olika sätt att angripa problemet.
Denna passar i muffen.
https://knapes.se/avlopp-dagvatten/overgangar-plast-betong/markovergang-110-till-betongmuff-4

Denna är enklare och passar i betongröret.
https://www.k-rauta.se/produkt/mark-ovg-110100-btg-muff-sandad/7033730212118

Personligen hade jag grävt upp lite runt betongröret. Kapat betongröret nån halvmeter under marknivån. Satt i K-rautas övergång. Livat och mätt hur mycket sidoförflyttning som krävs och anpassat detta med 2st böjar så plaströret kommer upp ur marken på rätt ställe.

Sedan hade jag funderat över om lövsil verkligen behövs. Enligt min erfarenhet är det overkill i många fall. Räcker att ett löv fastnar så skvätter hälften av regnvattnet ut vid sidan om istället. Mitt hus hade inga lövsilar dom första 45 åren och det enda som samlades i dagvattenbrunnnen med sandfång är sanden från betongpannornas ytskikt, och då har brunnen vattenlås. Och jag får mängder med löv och mossa i rännorna....har jag upptäckt nu (då det fastnar i lövsilen) sedan 8 år tillbaka med lövsil🤨
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Personligen hade jag grävt upp lite runt betongröret. Kapat betongröret nån halvmeter under marknivån. Satt i K-rautas övergång. Livat och mätt hur mycket sidoförflyttning som krävs och anpassat detta med 2st böjar så plaströret kommer upp ur marken på rätt ställe.
Ja, som sagt borde man egentligen byta ut hela röret och avrinningen. Röret är fastgjutet i en lustig konstruktion som nån har kommit på i äldre tid. Det är nedgrävt och måste alltså bilas loss. Det blir för mycket jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.