Alltså, det här med att människor har orealistiska förväntningar på värdet på sitt hus…
En av våra grannar i Nacka lade förra sommaren ut sitt hus till försäljning för 14,9 Mkr, vilket möjligen hade funkat januari 2022, innan Ukrainakriget - med lite tur och till maxpris per kvm i området. Men tajmingen var förstås helt fel, och priset sänktes till först 12,9 Mkr och därefter 11,9 kr och slutligen 10,9 Mkr i våras. Inga bud.
I början på sommaren bytte grannen mäklare och lade ut huset för 9,9 Mkr. Det såldes i juni för 9,2.

Bara som perspektiv på hur mycket priserna sjunkit, och hur säljare och köpare har helt olika idéer om vad ett hus är värt.
Tror kanske huset hade kunnat säljas för 11-12 Mkr förra sommaren med lite tur, men sedan dess har priserna förstås droppat ytterligare.
 
  • Wow
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
D Davelino skrev:
I min kommun har faktiskt priserna ökat med 7% senaste 3 månaderna på villor. Samtidigt som det i grannorten 4 mil bort sjunkit på samma period med 10%…

Sen är det såklart att mycket står stilla. Så statistiken kanske är lite missvisande.

Men jag tro också att vi kommer se att prisnedgångarna kommer se lite olika ut.
https://www.dagensps.se/bors-finans/fastigheter/konflikt-om-ratt-statistik-maklarna-morklagger/

Ser själv tecken på att de bästa objekten inom sina segment är det som säljs, och de får fortfarande hyfsat betalt. Medelobjekten och nedåt blir inte sålda eftersom säljarna har fel prisförväntningar.

Detta hade vi förmodligen sett svart på vitt om det inte vore för att de sluga mekklarna hade strypt tillgången till statistiken.

Någon som vet hur man kan få tag i HOX-statistiken? Kan man köpa som privatperson?
 
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Alltså, det här med att människor har orealistiska förväntningar på värdet på sitt hus…
En av våra grannar i Nacka lade förra sommaren ut sitt hus till försäljning för 14,9 Mkr, vilket möjligen hade funkat januari 2022, innan Ukrainakriget - med lite tur och till maxpris per kvm i området. Men tajmingen var förstås helt fel, och priset sänktes till först 12,9 Mkr och därefter 11,9 kr och slutligen 10,9 Mkr i våras. Inga bud.
I början på sommaren bytte grannen mäklare och lade ut huset för 9,9 Mkr. Det såldes i juni för 9,2.

Bara som perspektiv på hur mycket priserna sjunkit, och hur säljare och köpare har helt olika idéer om vad ett hus är värt.
Tror kanske huset hade kunnat säljas för 11-12 Mkr förra sommaren med lite tur, men sedan dess har priserna förstås droppat ytterligare.
Bor också i samma kommun och kan instämma med ovan. Kollar man på de hus som läggs upp idag så är prislappen minst 1 mkr för högt för de flesta objekten. Booli har en bra sökfunktion på sådant som ännu inte syns på Hemnet. Även där är det ”dolda” utbudet stort.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Bor också i samma kommun och kan instämma med ovan. Kollar man på de hus som läggs upp idag så är prislappen minst 1 mkr för högt för de flesta objekten. Booli har en bra sökfunktion på sådant som ännu inte syns på Hemnet. Även där är det ”dolda” utbudet stort.
Enligt Boolis prisindikator som jag prenumererar på så har vårt hus tappat ungefär 2,8 Mkr i värde från all-time-high i januari 2022. Tror det stämmer ganska bra, faktiskt.
 
J jocke31 skrev:
Enligt Boolis prisindikator som jag prenumererar på så har vårt hus tappat ungefär 2,8 Mkr i värde från all-time-high i januari 2022. Tror det stämmer ganska bra, faktiskt.
1,7 Mkr här. Kör man cross check mot mäklarstatistik.se så stämmer det också väldigt bra.
-16,5% enligt booli och -17,5% mot mäklarstatistik.
Jag tycker i alla fall att Boolis värdering brukar stämma rätt så bra sålänge det inte är massa biarea som komplicerar till det.
 
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Så är det absolut, och om då inte lönen räcker till nuvarande boende så får man antingen spara in på andra utgifter eller flytta till ett mindre boende. Men OM man vill flytta och kanske har vänner på annat håll också så öppnas ju den möjligheten. Sen vet jag inte hur sthlms priser mot priser i större städer i hyfsat attraktiva delar av landet står sig mot varanda. Min känsla är att dessa städer haft en rejäl prisuppgång också men kanske inte kommer falla lika mycket.

Själv tror jag riktigt attraktiva objekt inte kommer falla lika mycket, även om de är dyra - helt enkelt för att de som normalt köper dessa handlar inte med en majoritet lånade pengar (om de gör de har de andra pengar som ger bättre avkastning som motvikt). Likaså tror jag inte hus på mindre orter kommer falla lika mycket, helt enkelt för att där är man närmare vad alternativkostnad (bygga nytt eller hyra) är och det finns så att säga inget billigare att flytta till. Men halvstora städer och svenssonområden i storstäder där medelinkomsten ska betala en 75% belåningsgrad och det finns hundratusentals "likvärdiga" hus... Där tror iallafall jag det kommer synas först... Men, det är ju min lekmanna gissning, troligen finns både statistik och mäklare som jobbar med detta dagarna i ända som vet bättre. Om man har en lön och belåning som gör att man vid "lite till" räntehöjning måste sälja, då är det nog lika bra ta tjuren vid hornen och sälja nu. För det blir trängre i dörren om räntan går upp lite till och när bundna lån sätts om till nya räntor. Har man marginal att "härda ut" ett par år och vill bo där man gör är det nog det bästa alternativet.
Storstadsområdena är ju helt klart dyrare, tänker då främst på Göteborg samt Sthlm/uppsala men även Norrköping/Linköping är ju ganska dyrt. Ska man komma ner i pris behöver man tex till typ Skövde,Jönköping, Karlstad osv, då bor man ändå i en stad men med en helt annan prisbild. Det är också på dessa orter som nu när priserna fallit som man börjar tangera kostnaden för ett nybyggt hus vilket blir ett problem, dvs om man bygger ett nytt hus eller gör en större renovering med dagens byggpriser så får man inte igen pengarna...

Jag tror också att dom attraktiva objekten endast kommer falla marginellt i pris, det är nödvändigtvis inte helt kopplat till område utan det kan ju finnas andraklassobjekt i dessa områden som endast såldes till fantasipriser för att det var brist. Ett hus med sjönära läge i ett bra område i närförort i Sthlm i gott skick utan konstiga renoveringar med bra driftskostnader kommer utan problem säljas ganska fort även nu...

Jag tror däremot inte att dom små orterna där det är väldigt billig kommer stå emot så bra, det är ofta låginkomstagare som bor och köper på dessa och därav dom som kanske drabbats mest av skenande bensin och matpriser som är en betydligt större del av hushållets ekonomi...
 
Dom minsta orterna har ju tidigare ett hus med 2 renoverade badrum kostat lika mycket som badrummen kostade att renovera. Att bygga nytt i de områdena har ju varit att kasta miljoner i sjön. Om ett hus kostar 600.000 ska man ha bra låg lön för att inte ha råd att bo där. Men, är de sån avfolkningsbygd att det står dussintals hus tomma håller jag med, då är de inte värda många kronor...
 
P pjkw skrev:
Jag tror absolut att priserna kommer påverkas positivt när räntan går ner, frågan är dock om vi nånsin kommer ner på samma nivåer som tidigare.
Jag tror inte räntan kommer vara markant lägre om ett år.
Räntan är på tok för låg i Sverige med en inflation på nästan 10%...därför rasar kronan kraftigt...är det inflationen eller låntagarna som bestämmer räntan?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Storstadsområdena är ju helt klart dyrare, tänker då främst på Göteborg samt Sthlm/uppsala men även Norrköping/Linköping är ju ganska dyrt. Ska man komma ner i pris behöver man tex till typ Skövde,Jönköping, Karlstad osv, då bor man ändå i en stad men med en helt annan prisbild. Det är också på dessa orter som nu när priserna fallit som man börjar tangera kostnaden för ett nybyggt hus vilket blir ett problem, dvs om man bygger ett nytt hus eller gör en större renovering med dagens byggpriser så får man inte igen pengarna...

Jag tror också att dom attraktiva objekten endast kommer falla marginellt i pris, det är nödvändigtvis inte helt kopplat till område utan det kan ju finnas andraklassobjekt i dessa områden som endast såldes till fantasipriser för att det var brist. Ett hus med sjönära läge i ett bra område i närförort i Sthlm i gott skick utan konstiga renoveringar med bra driftskostnader kommer utan problem säljas ganska fort även nu...

Jag tror däremot inte att dom små orterna där det är väldigt billig kommer stå emot så bra, det är ofta låginkomstagare som bor och köper på dessa och därav dom som kanske drabbats mest av skenande bensin och matpriser som är en betydligt större del av hushållets ekonomi...
Men de billigare husen faller lika mycket i kronor dom dyra hus? 10% på 10 millar blir 1 mille....10% på ett hus för 1 mille är 100 000 bara.
 
R Roger lagerfeldtt skrev:
Men de billigare husen faller lika mycket i kronor dom dyra hus? 10% på 10 millar blir 1 mille....10% på ett hus för 1 mille är 100 000 bara.
Prissänkningen är ju inte en skarp siffra, det är inte så att alla hus i Sverige tappt 10% utan vissa objekt säljs ju i princip för samma pris som tidigare medans andra kanske helt fallit igenom.
 
Jag tro TS får bo kvar några år. När räntan sänks i slutet av 2025 kommer det att gå ett par år med rätt konstanta bostadspriser, sedan kommer priserna långsamt att öka. Men den här gången kommer inte räntan att konstant sänkas så återhämtningen kommer gå i långsam takt. Någon gång under 30-talet får TS igen sina pengar.

Men om TS flyttar är kontantinsatsen borta och en miljon sparar man inte ihop direkt, så det blir för TS att bo kvar liksom det blir för de flesta. Ett tips är att mäklarhuset kommer vara rätt dött under resten av 20-talet.

Ett bra boende är värt guld, speciellt om man har barn och man skall inte tro att de där 24 tusen varje månad i ränta blir bättre om man skall ge sig ut och leta hyres på andrahandsmarknaden. Det bästa att göra är att dra ner på utgifterna. Precis allt får gås igenom. Nu verkar det som att TS har två inkomster och då är det rätt lugnt om man bara låter bli två eldrivna suvar och Thailandsresorna varje år.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Förstår trådstartaren så i den mening att det är ganska värdelöst att bo kvar i en bostad som passar ens livssituation riktigt dåligt. Att man bara kommer hem och känner det här är inte för mig. Det blir liksom att bo ihop med fel partner eller ha fel jobb. Kan påverka en starkt till slut mentalt.
 
L Liljeros skrev:
Det är inget tvång att bo i Stockholms innerstad, det är en ytterlighet när det kommer till bopriser, 15min ut från stan är priserna inte ens hälften av det. Generellt kan man säga att dom som väljer att köpa en 2a för 5 miljoner inte är att låginkomsttagare med taskig ekonomi. Du behöver ha en månadslön runt 50.000kr för att få det lånet beviljat…
Ja jösses Amalia.

Det är alltså modent att lägga större delen av intjänad månadsinkomst på något Du inte själv får nytta av?

Begriper mig inte på folk som vill bo som väl packade sillar.

Här ute på landet, kan jag i vart fall gå ut på ägorna å morgonpissa, och ha pengar kvar när månaden är slut.

Klarar mig gott på vad folkpension en ger.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det korta svaret är nej räkna med att huset faller 2 % per år i värde. Det långa svaret är att priset beror på vad någon är villig att betala.
Då spelar köparnas inkomster stor roll, även mängden hus som ligger ute till försäljning, vi har just nu många 40talister som säljer sina hus det pressar priserna. vi har även rekordlåg invandring gjör att mängden köpare krymper.

Om du ser på Polen som hade kraftiga höjningar av huspriserna 2022 trots räntehöjningar ungefär som i sverige berode det mer på att de tog rekordmånga flycktingar som ville köpa.

Mitt korta råd är sälj nu innan det blir värre.
 
H Hybro skrev:
Ja jösses Amalia.

Det är alltså modent att lägga större delen av intjänad månadsinkomst på något Du inte själv får nytta av?

Begriper mig inte på folk som vill bo som väl packade sillar.

Här ute på landet, kan jag i vart fall gå ut på ägorna å morgonpissa, och ha pengar kvar när månaden är slut.

Klarar mig gott på vad folkpension en ger.
Nu kanske inte alla definierar livskvalitet utifrån vart man kan gå och pissa… Boende i en 2a i Stockholm värdesätter troligen det lite rikare kultur, restaurang och butiksutbud som en större stad kan erbjuda. Även kanske närhet till arbetsplats och eventuellt barnomsorg/skola . Har man 50000kr i månaden och bor ensam i en 2a enligt exemplet ovan har man kanske 20.000kr över att leva för, om man då betänker att man inte behöver en bil så kan man nog leva ganska gott ändå trots höga bopriser. Därav att priserna är det dom är.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.