Ofta är det ju så att man får hela ventilationsinstallationen inkl en billig och klen frånluftvärmepump typ IVT490 / Nibe 360p för ett ganska rimligt pris, eftersom husfirman och värmefirman har ett samarbetsavtal och pga stora volymer kan hålla priset nere. Därför brukar avdraget vara uselt när man byter till ett "bättre" system, framför allt om man går utanför den aktuella värmefirmans sortiment och ofta ryker ventilationen tillsammans med värmepumpen.

Kan man stå ut med utomhusdelen till en luft-vattenvärmepump kan man kanske stå ut med en innedel också? I så fall kan man ju välja standardlösningen (om den är förmånlig!) och låta den sköta ventilation, varmvatten, värmeåtervinning och grundvärme i golven, medan man har en billig luft-luftvärmepump, t ex en Panasonic för 13-15000kr som hjälper till med själva uppvärmningen för att undvika dyr elpatrondrift. Samtidigt får man du luftkonditionering på sommaren.

Nackdelen med ovanstående lösningen är ju att båda pumparna är som sämst när det blir kallt, men i stora delar av landet blir det ju sällan kallare än -15 och bor man norrut kan man ju överdimensionera luft-luftvärmepumpen för att få den att fungera bättre vid låga temperaturer.

/Pontus
 
Vi bor i Skåne i en enplanare på 130 kvm och har en IVT490. Vi är 2 vuxna och en liten. Vår totala årsförbrukning förra året var 12.700 kWh, då försvann 2 månader av helt felinställd pump som gjorde att minst 1000 kw förvann i onödan.
I år ligger prognosen på c:a 12.000 kw då sommarmånaderna var usla vilket gjort att dom tagit drygt 800 kWh mer än förra året.
Vår toppeffekt är beräknad till 6,5 kwh vid -20 vilket det är ganska sällan här nere.

Med rätt inställningar från början med att styra värmen i golven med hjälp av pumpen och inte termostaterna och då ha rätt instrypta slingor i golven bl.a så kan ni säkert få hyfsad ekonomi i det hela.
 
robban44 skrev:
Vi bor i Skåne i en enplanare på 130 kvm och har en IVT490. Vi är 2 vuxna och en liten. Vår totala årsförbrukning förra året var 12.700 kWh, då försvann 2 månader av helt felinställd pump som gjorde att minst 1000 kw förvann i onödan.
I år ligger prognosen på c:a 12.000 kw då sommarmånaderna var usla vilket gjort att dom tagit drygt 800 kWh mer än förra året.
Vår toppeffekt är beräknad till 6,5 kwh vid -20 vilket det är ganska sällan här nere.

Med rätt inställningar från början med att styra värmen i golven med hjälp av pumpen och inte termostaterna och då ha rätt instrypta slingor i golven bl.a så kan ni säkert få hyfsad ekonomi i det hela.
Riktar du dig till trådskaparen nu, eller Stenbacken?
Ett 130m2 välisolerat hus i Skåne är ju som gjort för en IVT 490 eller Nibe 360p. Det är väl inget fel på pumparna i sig utan snarare på att man informerar för dåligt om att ett större hus (t ex trådstartarens 200m2 och särskilt om det ligger norrut) inte kommer att värmas genom värmepump utan med nästan ren elenergi. Därför blir många besvikna och känner sig lurade när de dyra elräkningarna börjar rulla in.

/Pontus
 
Ok jag riktar mig till Stenbacken. Jo helt klart att vi här nere har den fördelen med att sällan ha riktigt kalla vintrar.
Det är just det att hustillverkarna bara försöker sälja inget annat, dom vet ju garanterat att denna lilla pump inte räcker i lite större hus men dom bryr sig inte tydligen och det är ju skrämmande cyniskt, klart folk blir besvikna och förbannade när elräkningarna dimper ner under vinterhalvåret. Många liksom vi är ju inte ett dugg insatta i det här med värmepumpar och när vi byggde för 2 år sedan och dom första 2 månaderna Dec-Jan när allt var fel inställt såg förbrukningen så fick man ju nästan hicka. Sån tur var finns ju bl.a detta forum där man lärt sig en hel massa om hur det fungerar och nu så är vi relativt nöjda iallafall.
 
Stenbacken,
Jag är nyfiken på varför dina vvs-are inte ville jobba med CZ?
 
För att svara för min egen del som ts så är huset när det byggs endast 119 kvm. Iom att vi är inne på att bygga källare (ej en beboelig) så kommer vi nog inte utöka huset till dess 192 kvm på ett bra tag. Huset ligger i Halland och det kommer bli kallt, men med kamin och välisolerade väggar så tror jag att det går bra. I värsta fall så får vi väl köpa någon pelletsenhet och koppla till Niben. Att räkna hem CZ'en med dess pris och nackdelar hade aldrig funkat iom det låga avdraget vi hade fått.
 
snysop skrev:
Stenbacken,
Jag är nyfiken på varför dina vvs-are inte ville jobba med CZ?
Osäker hållbarhet då pumpen går max hela tiden samt att det är osäkert med serviceorganisationen. CZ känns inte seriösa menar vår vvs-firma.

Mvh,
Johan
 
Stenbacken skrev:
Osäker hållbarhet då pumpen går max hela tiden samt att det är osäkert med serviceorganisationen. CZ känns inte seriösa menar vår vvs-firma.

Mvh,
Johan
Jag tror du kan få CE50 om du propsar på detta. Jag tror det handlar om att VVS-firman måste lära sig Comfortzone och det kostar tid och pengar. Jag har haft en CE50 i drygt tre år och den fungerar perfekt. Det finns många IVT490 som rasat efter tre år. Jag har en total elärkning på 13 000 kWh på 217 m2, 2 vuxna och 2 barn, och ångrar inte en sekund att jag satsade på CE50.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.