B
Min slitvarg till trimmer har havererat. Jag stängde av den för lite trådjustering och när jag skulle dra igång den igen dras inte motorn runt när jag drar i startsnöret. Snöret går att dra ut, men helt utan motstånd, det går tillbaka som det ska.

Anordningar med fjädrar plockar jag helst inte isär på ren chans, men det borde vara ofarligt att göra med en startanordning, fjädern är ju obelastad i viloläge. Jag har inte lyckats hitta någon som har råkat ut för samma sak, men jag hittade lite sprängskisser iaf.

Sprängskiss av trimmerstartanordning med delar numrerade, fokus på del 53 som kan vara defekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hämtat här:
https://www.yumpu.com/it/document/r...341-b380-prefix-01-prefix-02-2002-03-brush-/3

Är det låssprinten med nr 53 som pajat är det nog lätt fixat, till en ringa kostnad, är det något annat blir det värre. Det går tydligen att köpa hela startanordningen, med fjäder och snöre och allt annat till höger om låssprinten i skissen ovan. Ex.vis här:
https://www.reservdelaronline.se/st...rtapparat-b321-b340-hbm34-mfl-5382416-59.html

Är det någon här som råkat ut för samma fel?
 
Är inte 51 en klack som skall slå ut och dra runt allt? Hade det felet på en annan trimmer, var bara att göra rent och smörja upp. Borde vara en klack, alternativt ett snett spår som gör att startsnöret greppar vevaxeln då du rycker i snöret.
 
B
Ja, det kan förstås vara någonting med den där klackhistorien. Enda raka, för att bli klokare och hitta felet, är väl att plocka isär och kolla. Återkommer med rapport när det är gjort.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
B
Jag plockade loss hela enheten, det var visst inget att oroa sig för, helt ofarligt, och såg den där lilla klacken och allt runtomkring. En klurig mekanism som funkade hur bra som helst när den var borta från trimmern. Smorde lite och satte tillbaka. Behövde sedan byta tändstift för att få igång den, men nu funkar den bra igen.
 
En liten fotnot bara och det är att fjädern inte är obelastad i viloläge. De vrids upp och förspänns ett antal varv så visst kan det hända saker om man bara river isär.
 
B
Ja, jag var rädd för det, men det visade sig att bortskruvning av den s.k. startapparaten inte innebar att man frilade fjädern. Smart konstruktion, jag kan tänka mig att själva fjädern betydligt mer sällan är orsak till problem än den lilla klacken med nummer 51.
 
Lånar den här gamla tråden då jag har exakt samma fel fast på en Husqvarna. Är det någon som vet om det är samma princip på en sån? Har inte exakt modell. Den är väl 10 år gammal kanske Max. Köpte den ny ungefär då. Kan kolla upp modellen om det krävs.

Jag har blåst rent och smörjt men tyvärr drar inte anordningen med sig motorn. Jag kan med handkraft dra runt motorn med hjälp av startanordningen om jag drar åt fel håll, dvs moturs. Då känner jag att något krokar i så att säga. Drar jag sen åt rätt håll, med händer eller snöre så är det som det försöker kroka i men inte lyckas.

Jag vågar inte skruva isär mer än såhär just nu, har tagit bort så jag ser två vita plastklackar på en svart rektangulär svart grej, under den sitter en stor fjäder på själva axeln. Svårt att förklara. Ni som kan förstår säkert!

Tips? Har fixat sånt här på gräsklippare förut men det ser helt annorlunda ut här tycker jag..
 
H H4z3 skrev:
Lånar den här gamla tråden då jag har exakt samma fel fast på en Husqvarna. Är det någon som vet om det är samma princip på en sån? Har inte exakt modell. Den är väl 10 år gammal kanske Max. Köpte den ny ungefär då. Kan kolla upp modellen om det krävs.

Jag har blåst rent och smörjt men tyvärr drar inte anordningen med sig motorn. Jag kan med handkraft dra runt motorn med hjälp av startanordningen om jag drar åt fel håll, dvs moturs. Då känner jag att något krokar i så att säga. Drar jag sen åt rätt håll, med händer eller snöre så är det som det försöker kroka i men inte lyckas.

Jag vågar inte skruva isär mer än såhär just nu, har tagit bort så jag ser två vita plastklackar på en svart rektangulär svart grej, under den sitter en stor fjäder på själva axeln. Svårt att förklara. Ni som kan förstår säkert!

Tips? Har fixat sånt här på gräsklippare förut men det ser helt annorlunda ut här tycker jag..
En bild kanske?
 
  • Gilla
H4z3
  • Laddar…
Svårt att se. Tog dessa igår före jag gjorde ren. Man anar fjädern på ena bilden. Dom vita är i plast. Likaså den svarta prylen dom sitter i, också plast.
 
  • Närbild på en orange trådspole till en grästrimmer, med synlig smuts och användningstecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mekaniska delar, orange plast, skruv, smuts, teknisk apparat, närbild, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns som dom där skall slungas ut då motorn startar. Men skrev du att du inte kan dra runt motorn i rätt rotationsriktning?
 
H H4z3 skrev:
Svårt att se. Tog dessa igår före jag gjorde ren. Man anar fjädern på ena bilden. Dom vita är i plast. Likaså den svarta prylen dom sitter i, också plast.
Larsa Larsa skrev:
Känns som dom där skall slungas ut då motorn startar. Men skrev du att du inte kan dra runt motorn i rätt rotationsriktning?
Larsa Larsa skrev:
Känns som dom där skall slungas ut då motorn startar. Men skrev du att du inte kan dra runt motorn i rätt rotationsriktning?
Motorn kan jag dra runt för hand åt båda håll. Men den svarta grejen där plasten sitter på tar bara med sig motorn om jag drar åt fel håll. Drar jag den åt rätt håll hakar den inte med sig motorn så att säga.

Jag kan med en skruvmejsel nå själva grejen bakom och märker klart och tydligt att motorn dras runt ok.

Det är ”bara” den där mojängen i svart som inte krokar med sig motorn på något vis.
 
Då borde väl felet sitta i startapparaten, den delen som startsnöret sitter i
 
Den delen är demonterad helt och inte med på bilden. Den fungerar fint och returnerar bra. Den delen som är demonterad drar runt den delen jag skickade bild på utan problem.

Men den delen på bild drar inte med sig motorn i sin tur. Bara moturs som sagt. Drar jag den med handen drar den med sig motorn. Drar jag den medurs så följer inte motorn med.

Draganordningen verkar fungera fint i sig faktiskt och den drar ju med den jag skickat bild på.

Det är i nästa steg det inte fungerar, dvs motorn följer ej med. Jag försöker förstå hur det fungerar, före det vågar jag inte ta isär mer. Är lite nojig att ta isär fjädrar, eventuella vikter, kilar osv med risk att inte få ihop det sen.
 
Men draganordningen skall ju haka i dom vita klackarna. Så det måste finnas ett par klackar där
 
Ja exakt. Draganorsningen hakar tag i dom vita klackarna utan problem.
Sen dras den svarta grejen klackarna sitter i runt hur fint som helst.

Men motorn följer inte med. Den svarta som klackarna sitter på snurrar runt helt själv utan att ta med motorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.