Jag har ett stuprör på huset som avslutas ovanför ett gammalt betongrör med en sil ovanpå, se första bilden. Det behöver förbättras eftersom det stänker mot fasaden vid ordentliga regn.

Hur hade ni gjort? Bäst hade naturligtvis varit att gräva upp röret och ersätta alltihop med en bättre konstruktion, men det är inte aktuellt just nu.

Under silen, bild två, är det ett betongrör modell äldre med innerdiameter ca 10 cm. Som ni ser sitter inte stupröret rakt ovanför betongröret heller, så det behövs någon vinklad övergång.

Förslag mottages tacksamt. Jag planerar att sätta en lövsil på stupröret när jag ändå håller på. Det blir eventuellt lite knepigt pga att svepet sitter strax ovanför slutet på röret, men vi får se.

Vit stuprör leder till svart avloppsrastgaller omgiven av stenar och fuktigt löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör ledande till brunnen i marken, omgivet av sten, trä och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Jag tycker det borde gå att lösa med en renstratt och möjligtvis ett påskjutsrör om det behövs.
 
Krilleman
Vad är innerdiametern på betongröret?
 
Krilleman
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske en självrensande lövavskiljare på stupröret och några 110 mm markavloppsrörsdelar ned i betongröret?

[länk]
Jag hade samma tanke, men skippa PVC-delar som lätt blir spröda i solljus & kyla.
Kör på PP!

Allt hänger på dimensionen invändigt på betongen.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Krilleman Krilleman skrev:
Jag hade samma tanke, men skippa PVC-delar som lätt blir spröda i solljus.
Kör på PP!

Allt hänger på dimensionen invändigt på betongen.
Är markavlopp alltid PVC idag? Jag minns inte nu men tyckte det stod PP på de rördelar som jag köpte med orange färg.
 
Krilleman
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är markavlopp alltid PVC idag? Jag minns inte nu men tyckte det stod PP på de rördelar som jag köpte med orange färg.
Finns båda varianterna idag.

Och min egen ovetenskapliga analys är att dom mindre dimensionerna (vanliga 110/160 prylar) allt mer blir PP istället för PVC i stadig takt.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Vad är innerdiametern på betongröret?
Ca 10 cm!
 
Krilleman
S Sibirien skrev:
Ca 10 cm!
Får du ner ett plastavloppsör invändigt i betongröret med en ytterdiametern 110mm?
 
Claes Sörmland
  • Gilla
Kirka75
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Får du ner ett plastavloppsör invändigt i betongröret med en ytterdiametern 110mm?
Bra fråga, funderade över det själv. Jag tror det är på gränsen. När jag sökt runt här i forumet verkar det som att gamla cementrör har just innerdiametern 10 cm.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ta en titt på en sån här för att få stuprörets diameter att lira med betongrörets. Hjälpte mig:

[länk]
Utmärkt, det ska jag kolla närmare på.

Jag är inte så bra på husfix så jag kanske ställer dumma frågor, men hur tätar man bäst mellan muffen och betongröret? Tänker mest för att den ska sitta kvar på plats.
 
Claes Sörmland
S Sibirien skrev:
Utmärkt, det ska jag kolla närmare på.

Jag är inte så bra på husfix så jag kanske ställer dumma frågor, men hur tätar man bäst mellan muffen och betongröret? Tänker mest för att den ska sitta kvar på plats.
Såga rören till en längd så att de vilar på denna "adapter" så står den kvar utan tätning.

Du kan lossa stuprörets svepe här så att du kan klämma in rörbiten:

Närbild på en vit plastränna med leder och en lutande metallstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman
Går det att på något sätt få fram lite så en 110x45º böj passar invändigt?
 
Påskjutsrör ihopsatt med ett sockelknä, skarven ordentligt tätad invändigt eftersom det blir stort rör på litet i fel ordning. Sockelknäet snedkapat för att få en tight fit rakt ner i lövsilen. Muff mellan lövsil och betongrör. Så har jag löst det, klarar skyfall utan stänk.
 
  • Svart böjd plaströr på grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedrör från byggnad till betongring, gröna växter, grusväg, delvis skugga, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.