Ska tapetsera sonens rum där fibret givetvis går in.

1 Den översta boxen är väll mediaomvandlaren= räknar jag med att skruva ner och kunna tapetsera bakom

2. Nedersta är väll själva fibret in i huset= aja baja helst inte röra då va?

Jag funderar på att måla fint runt box nr 2 för att sen sätta tapet så nära det går runt.

Hur har ni gjort? Ser gärna bilder
 
  • Vit internetrouter på vägg, kablar, oavslutad renovering, spacklad vägg, rör, ojämn yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen nätverksenhet med synliga kablar och indikatorlampor på en vägg, installationsarbete verkar pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Jag vågade inte röra det då jag hört att det är mycket känsligt, så tapetserade runt om allt. Tog sin lilla tid men blev bra. Annars kan man låta bli att tapetsera en bit runt om och sen bygga en liten låda som döljer eftersom det ändå är så fult 😁
 
  • Gilla
M.K
  • Laddar…
Jag hade tagit ner den övre (mediaomvandlaren) och tapetserat bakom.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Du kan skruva loss omvandlaren och lägga den på golvet, lossa inte den vita "sladden", det är en kontakterad fiber - villapatch. Det värsta som kan hända är, med maximal otur, att du knäcker fiber i den vita villapatchen. Villapatchar kostar max en 50-lapp och enkelt att byta.
Rör inte fiberboxen med inkommande fiber, där kan du ställa till det med lite otur och kosta tusenlappar.
 
Sedan hade jag flyttat ned omvandlaren så långt det går mot eluttag/fiberboxen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Sedan hade jag flyttat ned omvandlaren så långt det går mot eluttag/fiberboxen.
A AndersS skrev:
Sedan hade jag flyttat ned omvandlaren så långt det går mot eluttag/fiberboxen.
A AndersS skrev:
Sedan hade jag flyttat ned omvandlaren så långt det går mot eluttag/fiberboxen.
Vågar jag nog inte om det är så känslig kabel. Ska bara lossa skruvarna och försiktigt få ned en tapetbit där bakom :)
 
M M.K skrev:
Vågar jag nog inte om det är så känslig kabel. Ska bara lossa skruvarna och försiktigt få ned en tapetbit där bakom :)
Nä, den vita villapatchen mellan omvandlare och fiberbox är inte känslig, skall till mycket otur om du ska knäcka den. Men brukar rekommendera att inte koppla loss den i omvandlare och fiberboxen för att unvika att smutsa ned kontaktytorna.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Jag hade dessutom flyttat ner mediaomvandlaren till V om eluttaget, samt vridit den 90⁰ åt vänster så att portarna hamnar åt höger (mot vägguttaget)
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Jag har inkommande fiber i en rulle direkt i mitt patchskåp innan den går in i mediaomvandlaren. Är där ibland och rotar och inte brutit av den än.
 
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är där ibland och rotar och inte brutit av den än.
Beror på vad det är för fiber. Tunn blåsfiber är väldigt känslig. Mikrokabel, installationskabel och patchkabel finns i olika varianter från rätt robust till nästan oförstörbar.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Beror på vad det är för fiber. Tunn blåsfiber är väldigt känslig. Mikrokabel, installationskabel och patchkabel finns i olika varianter från rätt robust till nästan oförstörbar.
I en lägenhet är det ju just blåsfiber
 
Ha, en sån har jag in i mitt hus och jag skruvade ner den och tapetserade och sen skruvade upp den igen. Var supertunna trådar men det gick bra. Kan inte säga att jag var försiktig över huvud taget.

Tydligen är det superkänsligt enligt forumet :D
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I en lägenhet är det ju just blåsfiber
Behöver inte alls vara blåsfiber, kan lika gärna vara mikrokabel och blev vanligare att använda.
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Behöver inte alls vara blåsfiber, kan lika gärna vara mikrokabel och blev vanligare att använda.
Såhär ser de ut. Min poäng är iallafall att man ska vara försiktig runt fiber men man ska inte vara rädd att gräva i det om det krävs för optimal lösning.

Nätverksskåp med router, switch, kablar och fiberkonverteringsutrustning. Organiserat men trångt. Teknisk infrastruktur för internetuppkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: det är den svarta kabeln som är inkommande fiber. Rullad två varv. Inte av mig utan de som installerade fastighetsnätet
 
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I en lägenhet är det ju just blåsfiber
Tvärtom blåser man normalt inte fiber i duct i ett fastighetsnät skulle jag vilja påstå.
På din bild ser man ju att det är en installationskabel som är dragen i ett VP-rör tillsammans med antenn- och telekabel.

Här är ett exempel på tunn blåsfiber:

En hand håller en fiberkabel med synlig röd ljussignal, nära en elektronisk apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.