107 990 läst · 297 svar
108k läst
297 svar
Fakturerad 1000 kr för 5 min hembesök utan åtgärd
Hantverkaren har väl ett ansvar också? T.ex. kan denne svara "Det låter inte som att något är fel, men jag kan förstås titta på pumpen. Det kostar dig minst 1100 pix". Att åka ut i ett sådant fall utan att informera kunden, och sedan ta betalt, måste väl vara felaktigt? Eller får kunden skylla sig själv?TRJBerg skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 242 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 242 inlägg
En bra företagare gör så, men så finns det ju mindre bra företagare också och det är inte en orimlig kostnad så det är nog rätt svårt att bestrida den.V VolvoT5 skrev:Hantverkaren har väl ett ansvar också? T.ex. kan denne svara "Det låter inte som att något är fel, men jag kan förstås titta på pumpen. Det kostar dig minst 1100 pix". Att åka ut i ett sådant fall utan att informera kunden, och sedan ta betalt, måste väl vara felaktigt? Eller får kunden skylla sig själv?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 3 996 inlägg
Typ som ett jobb jag var på idag, de hade wifi bara ibland. Jag ställde tusen frågor per telefon utan att hitta ett bra samband. När jag kom ut så visade det sig att innan Hans så hade de dragit ur routern ur vägguttaget och sedan satt tillbaka den i den grendosa som de stänger av när de inte ser på TV. En timmes resa enkel väg ut i obygden Nåja, jag hjälpte de med att logga in på lite streamingtjänster när jag ändå var där, och tog med lite skräp när jag ändå passerade tippen på väg hem ( pensionärspar, 88 och 89 år).Fairlane skrev:
Nej, jag tänker inte fakturera full tid för detta, jobbar på en liten ort så den lilla pengen vi går miste om i fakturering tjänar vi igen med råge på 'gratis' reklam.
För mig är det helt självklart att ber jag en hantverkare att åka ut till mig, för vadhelst ändamål, så kommer han ta betalt. (Och förväntar mig att det kostar i häradet ~1000kr om inget görs eller det tar typ 5 min. Men jag brukar fråga innan.)V VolvoT5 skrev:Hantverkaren har väl ett ansvar också? T.ex. kan denne svara "Det låter inte som att något är fel, men jag kan förstås titta på pumpen. Det kostar dig minst 1100 pix". Att åka ut i ett sådant fall utan att informera kunden, och sedan ta betalt, måste väl vara felaktigt? Eller får kunden skylla sig själv?
Enda undantaget är sådant som man av hävd inte tar betalt för, t ex offert.
Har väldigt svårt att förstå att man kan tro att det är gratis.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 221 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 221 inlägg
Nu har TS checkat ut men tråden lever vidare (en stund till) så här kommer min åsikt angående hantverkare och vad de fakturerar.
Bor i en villa byggd 2001 i söderförort till Stockholm så det är storstadspriser det handlar om.
Jag tror mig ha haft tur i det avseendet att ingen av de hantverkare jag har anlitat de senaste 10-15 åren har kört nåt fulspel, då har ändå vid ett par tillfällen nödgats anlita jour gällande bergvärmen då det en gång i november 2012 (minns av en specifik anledning) var +13 i sovrummet på morgonen, och nästa gång annandag jul 2019 när det var ungefär samma. Bergvärme installerad 2010, kontaktade samma firma som installerade, en lokal en.
En VVS-person sabbade en fin blandare till ett badrumshandfat, men det ersattes till fullo.
Elektrikern jag anlitat har alltid haft allt nödvändigt material i sin bil från början.
Med det sagt är jag nöjd med dessa hantverkare, finns gott om andra typer av företag jag kan sprida sk*t om, som PostNord och Bilia men det är en annan historia.
Men, om jag skulle ta in hantverkare för ett jobb av större karaktär - fasadmålning, byte av fönster, plattläggning och annat jag varken orkar med eller har tid för, så skulle jag givetvis vilja ta in offerter från flera företag för att kunna jämföra innan jag bestämmer mig för vem/vilka jag ska anlita.
Om jag då kontaktar dem och säger att jag vill ha en offert, bokar tid för att de ska komma och titta på jobbet, då räknar jag ta mig sjutton med att de redan vid detta telefonsamtal ska klargöra för mig att de kommer ta betalt (då har jag ett val att säga jag ringer en annan) för om de inte gör det, utan sen fakturerar mig för att de kommit ut och tittat på ett ev jobb, så skulle jag bli skogstokig.
Bor i en villa byggd 2001 i söderförort till Stockholm så det är storstadspriser det handlar om.
Jag tror mig ha haft tur i det avseendet att ingen av de hantverkare jag har anlitat de senaste 10-15 åren har kört nåt fulspel, då har ändå vid ett par tillfällen nödgats anlita jour gällande bergvärmen då det en gång i november 2012 (minns av en specifik anledning) var +13 i sovrummet på morgonen, och nästa gång annandag jul 2019 när det var ungefär samma. Bergvärme installerad 2010, kontaktade samma firma som installerade, en lokal en.
En VVS-person sabbade en fin blandare till ett badrumshandfat, men det ersattes till fullo.
Elektrikern jag anlitat har alltid haft allt nödvändigt material i sin bil från början.
Med det sagt är jag nöjd med dessa hantverkare, finns gott om andra typer av företag jag kan sprida sk*t om, som PostNord och Bilia men det är en annan historia.
Men, om jag skulle ta in hantverkare för ett jobb av större karaktär - fasadmålning, byte av fönster, plattläggning och annat jag varken orkar med eller har tid för, så skulle jag givetvis vilja ta in offerter från flera företag för att kunna jämföra innan jag bestämmer mig för vem/vilka jag ska anlita.
Om jag då kontaktar dem och säger att jag vill ha en offert, bokar tid för att de ska komma och titta på jobbet, då räknar jag ta mig sjutton med att de redan vid detta telefonsamtal ska klargöra för mig att de kommer ta betalt (då har jag ett val att säga jag ringer en annan) för om de inte gör det, utan sen fakturerar mig för att de kommit ut och tittat på ett ev jobb, så skulle jag bli skogstokig.
Farstatjej90 skrev:Detta är ju problemet. Du har noll kundperspektiv. Kunden bryr sig inte om hur många "glassjobb" du har eller hur jobbigt du tycker ditt jobb är. Alla tycker det är jobbigt att jobba.
Du utför en tjänst och får betalt för det. Det ska inte finnas några "glassjobb". Varje kund ska få värde för pengarna och bli nöjd. Varför tror du svenskar är så irriterade på hantverkare? För att de är så nöjda?
Kunderna kallar dina "glassjobb" för "blåsning".
Jag är så jävla trött på hantverkare som ser det som att de är "bussiga" som ens dyker upp. Fyfan vad marknaden behöver några rejäla varsel så vi kan sortera bort alla dussinhantverkare som kommit undan med sin skit alldeles för längsgående
Nu får du ge dig.Farstatjej90 skrev:Detta är ju problemet. Du har noll kundperspektiv. Kunden bryr sig inte om hur många "glassjobb" du har eller hur jobbigt du tycker ditt jobb är. Alla tycker det är jobbigt att jobba.
Du utför en tjänst och får betalt för det. Det ska inte finnas några "glassjobb". Varje kund ska få värde för pengarna och bli nöjd. Varför tror du svenskar är så irriterade på hantverkare? För att de är så nöjda?
Kunderna kallar dina "glassjobb" för "blåsning".
Jag är så jävla trött på hantverkare som ser det som att de är "bussiga" som ens dyker upp. Fyfan vad marknaden behöver några rejäla varsel så vi kan sortera bort alla dussinhantverkare som kommit undan med sin skit alldeles för länge.
Fattar du fortfarande inte skillnaden mellan service uppdrag och offert ?
O glass jobb kommer alltid existera 😀 har de varje dag.
I regel alltid "bra" dagar... Sen kan du fundera över innebörden!
Har stora kunder som jag sköter själv, företag o föreningar. Så slicka röv för en konsument som tjafsar över minutrar skiter man i.
Jobbar åt kunder som värdesätter kvalitet att man håller deras anläggning i drift!
Det är bra att du funnit arbete som framförallt kräver händerna.V Villaägarenr1 skrev:Nu får du ge dig.
Fattar du fortfarande inte skillnaden mellan service uppdrag och offert ?
O glass jobb kommer alltid existera 😀 har de varje dag.
I regel alltid "bra" dagar... Sen kan du fundera över innebörden!
Har stora kunder som jag sköter själv, företag o föreningar. Så slicka röv för en konsument som tjafsar över minutrar skiter man i.
Jobbar åt kunder som värdesätter kvalitet att man håller deras anläggning i drift!
TS har bett att bli "Anonymiserad", TS lär troligen inte läsa tråden något mer.A A-Man_08 skrev:
TS lär absolut inte ge något mer svar i tråden.
Det är ingen kylanläggning, det är en "vanlig" luftluftvärmepump vars huvudsyfte är att värma bostaden men som också kan kyla bostaden.
Vissa "fel" ser man direkt när man tittar på utrustningen/apparaten.
"Felet" kan vara handhavandefel.
Appendix skrev:
du låter som en reparatör som tar betalt från folk när du åker förbi deras hus ? Om alla reparatörer ska ta 1000kr betalt för att bara kolla då kan dem lika gärna börja med teams eller facetime om det är bensin pengarna man betalar för 1000kr för 5min ! Tro mig jag har via jobbet haft så mycket med äckliga entrepenörer och reparatörer så man tänker synd om folk som inte är vaksamma när dem får fakturor från dessa företag /reparatörer.fler måste lära sig hur man bestrider faktorer !
Så är det ju så klart, om inget annat överenskommits. Frågan blir ju sedan hur mycket, och det är det ju lämpligt att någon av parterna ser till att man pratar om innan, om det finns tid till det och det inte brinner eller sprutar vatten någonstans. 😎 😅TRJBerg skrev:
Nu tyckte ju TS bara att det blev för dyrt, men var beredd att betala för något i alla fall.V VolvoT5 skrev:Hantverkaren har väl ett ansvar också? T.ex. kan denne svara "Det låter inte som att något är fel, men jag kan förstås titta på pumpen. Det kostar dig minst 1100 pix". Att åka ut i ett sådant fall utan att informera kunden, och sedan ta betalt, måste väl vara felaktigt? Eller får kunden skylla sig själv?
Men hur korkat skulle det inte vara att beställa hem en hantverkare/reparatör när man tror/tycker att något är fel och inte fungerar som det ska, och sedan förvänta sig att det inte ska kosta någonting?
Så, ja till viss del tycker jag att en beställare får ta en del av skulden om det kommer en marknadsmässigt rimlig räkning som en överraskning, när uppdraget är slutfört.
Man ska väl inte förvänta sig att beställaren "har otur när den tänker" bara för att den är en privatperson.
Bägge parter har ett ansvar att man kommer överens om prissättningen innan jobbet utförs, det är i alla fall min bestämda åsikt.
Du har ju så klart rätt när det gäller en offert, men samtidigt, hur svårt skulle det vara att själv ställa frågan när man ändå pratar med den som ska lämna offerten?Maria T skrev:Nu har TS checkat ut men tråden lever vidare (en stund till) så här kommer min åsikt angående hantverkare och vad de fakturerar.
Bor i en villa byggd 2001 i söderförort till Stockholm så det är storstadspriser det handlar om.
Jag tror mig ha haft tur i det avseendet att ingen av de hantverkare jag har anlitat de senaste 10-15 åren har kört nåt fulspel, då har ändå vid ett par tillfällen nödgats anlita jour gällande bergvärmen då det en gång i november 2012 (minns av en specifik anledning) var +13 i sovrummet på morgonen, och nästa gång annandag jul 2019 när det var ungefär samma. Bergvärme installerad 2010, kontaktade samma firma som installerade, en lokal en.
En VVS-person sabbade en fin blandare till ett badrumshandfat, men det ersattes till fullo.
Elektrikern jag anlitat har alltid haft allt nödvändigt material i sin bil från början.
Med det sagt är jag nöjd med dessa hantverkare, finns gott om andra typer av företag jag kan sprida sk*t om, som PostNord och Bilia men det är en annan historia.
Men, om jag skulle ta in hantverkare för ett jobb av större karaktär - fasadmålning, byte av fönster, plattläggning och annat jag varken orkar med eller har tid för, så skulle jag givetvis vilja ta in offerter från flera företag för att kunna jämföra innan jag bestämmer mig för vem/vilka jag ska anlita.
Om jag då kontaktar dem och säger att jag vill ha en offert, bokar tid för att de ska komma och titta på jobbet, då räknar jag ta mig sjutton med att de redan vid detta telefonsamtal ska klargöra för mig att de kommer ta betalt (då har jag ett val att säga jag ringer en annan) för om de inte gör det, utan sen fakturerar mig för att de kommit ut och tittat på ett ev jobb, så skulle jag bli skogstokig.
Sedan handlar ju, i alla fall inte från början 😀, tråden om offerter.
Men jag tror som du säger, att dom flesta hantverkare förhåller sig till sitt arbete som dom flesta andra människor, man vill behålla sitt jobb, eller sina kunder om man har egen firma.