Första året körde jag med köpeflis från det lokala fjärrvärmeverket.
En traktor kom med 8m3-skopa och tömde rakt ner i förrådet. Jag har vajerspel och gångjärn för att kunna hissa upp taket.
Den flisen var grov, det kom klossar stora som snusdosor som fastnade i slussen ibland.
Inte roligt att åka bort då.
Jag har satt en larmlampa ute på pannrumsväggen också. Den lyser om anläggningen går till stopp.
Har funderat på GSM-larm, men det är för dyrt tycker jag.

Sådär, då har man skrivit av sig lite granna.
 
Har för mig att skruven på vissa brännare kan backa och testa om igen om det blir stopp, somliga provar att backa och mata 3ggr innan den slår ifrån. Den funktionen finns inte på gotfire och det fanns inte plats i PLC:n för att styra det. Men killen jag pratade med där sa att man kunde modifiera en motorstyrning själv så att den polvänder vid ett visst motstånd, har inte riktigt klurat ut hur man skall fixa det men skall kolla upp det nån gång, ska nog "låna" lite grejer på jobbet och prova på en gammal spannmålsskruv.
Det var bara brännaren hos gotfire som kostade 34loppor, skulle tippa på att ett förråd kostar en sudd till.

Vilket funkar bäst i flisförråd? skrapa eller fjäderomrörare?

Gsm-larm kan du ju bygga själv, köp en gsm uppringare på Clas Olsson eller liknande och koppla sedan en brytare till den som ger signal, annars om du satsar på ett komplett hemlarm så finns det oftast extra ingångar som du kan koppla sådant till.
Går det inte att få för torr flis? Tänkte att om man kör lite halvsur flis på sommaren så borde ju risken för bakbrand minska, och även effekten.
Got fire brännaren kanske inte är så dum eftersom den tänder, släcker och har fallschakt inbyggt, plus att den inte har nå rör eller annat som skall brinna av för släckning utan en kontakt som stryper luften och blir det varmare så sitter det en ventil som öppnar vattnet och stänger när det blir kallt igen, om och om igen.
 
Problemen med stopp pga stora klossar löste sig när jag började göra min egen flis.
Den stora matarskruven fastnade aldrig, det var när flisen gick från fallschaktet och in i slusskruven det fastnade.
Jag har ingen erfarenhet av skrapförråd, men är väldigt nöjd med fjäderomröraren.
Det blir i princip soprent på botten av förrådet innan jag behöver fylla på, det blir kvar lite i hörnen bara.
Den har en jäkla förmåga att sortera flisen, det grova flyter upp till ytan på nåt sätt, så skulle där vara nån stor kloss kan man hoppa ner och ta bort den om man vill.
Jag tycker att man inte kan få för torr flis om man har eltändning, men det finns många olika åsikter där. Det finns en egen tråd om detta nånstans.
 
Jag har nu kört ganska exakt ett år på vår VETO Flisomat. 40kW brännare till en Euronom P20UB "Pelletspanna" och 420l acktank (fanns innan)
I Acktanken finns varmvattenspiraler så en enkel panna på 20kW räckte bra.

Köpte med deras lilla 1M3 förråd och byggde egen tratt så totala volymen är cirka 3m3

Förra vintern flisade vi lite vartefter det vi kom över, mycket smått och det var ett evigt flisande för att få till något.
Har ett förråd på ladan, som är en gammal gödselplatta under tak, tror jag. Totalt cirka 80m3, men eftersom framkanten är öppen får jag max in 40m3 om man räknar med fallet framåt från 5m höjd i bakkant till 0m i framkant.

Förrförra helgen flisade vi upp ca 35m3 från klen stamved, vilken skillnad mot att flisa ris!

Har eldat hela sommaren med fyrhållning.
Tyvärr sammanföll torrhalten på flisen i slutet av lagret med sommaren, så den var onödigt torr. Jag har fått gå upp och vattna ner i flisburken, när jag på loggern sett att skruvtemperaturen stiger vid fyrhållningen.
http://tobias.eller.nu/templogg/templogg.html
Den ligger alltid uppe på datorn, både hemma och på jobbet...

Fick även lov att sota skorstenen själv två gånger i sommar, trots fyra sotningar per år, eftersom sotarn inte kommer på sommaren.

Det var rejält igenbeckat, får se vad sotarn säger när han kommer första gången för säsongen snart.

En bekant, vars familjegård kört flis i 20-30 år rådde mig att inte satsa på fallschakt efterosm man med hemmagjord flis av skiftande grovlek lätt sätter igen, medan VETO mfl kör med en rak skruv rakt in i brännaren. De har hittat en kofot i sitt askutrymme, låg nog i skopan på traktorgrävaren och har följt skruven med in...

Tobias
 
Jag har i veckan flisat och det blev ca 75 -80m3.
Träden höggs i vintras och nu är det bara att vänta på att flisen tar värme och torkar.
2 dagar tog det då vi även flisade till mina föräldrar.Behagligt liten arbetsinsats och jag skänker gärna en
tanke till brodern som stod i nästan två veckor och klöv sin ved =)

Bekvämt ska det vara
 
  • DSC00094.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på högen
 
  • DSC00097.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite nyfiken...vad driver huggen?
Och visst är det en trumhugg, hur blir flisen då? Blir det mycket stickor?
 
Huggen drivs av ett hemmabygge.Det är en lastbilsmotor med ram där flismaskinen är monterad efter växellådan.
Flisen är ca 4-5 cm och inga stickor.Den går jämt och fint
 
  • flis4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns en effektiv och robust dansk panna byggd för flis-, pellets och spannmålseldning som man även kan elda ved i samtidigt. Den arbetar med hög verkningsgrad genom lambdasondstyrning och den tillverkas av CN Maskinfabrik A/S. se t ex www.cn-maskinfabrik.dk

Naturligtvis kräver fliseldning utrymmen för lagring och hantering av flisen. Normalt installeras inte en flisanläggning (samma för spannmåls-) i direkt anslutning till ett bostadshus. Man ska även vara inställd på att anläggningen kräver tillsyn och skötsel, men timpengen brukar vara god för detta.
 
Kloge skrev:
Huggen drivs av ett hemmabygge.Det är en lastbilsmotor med ram där flismaskinen är monterad efter växellådan.
Flisen är ca 4-5 cm och inga stickor.Den går jämt och fint
Hur mycket diesel gick det under dessa 2 dagar??
 
2an skrev:
Hur mycket diesel gick det under dessa 2 dagar??
Vet ej det ingår i priset.Men jag tror inte det är stora mängder.Motorn är råstark och gick inte på högt varv och lät aldrig ansträngd
 
Sture Castor skrev:
Det finns en effektiv och robust dansk panna byggd för flis-, pellets och spannmålseldning som man även kan elda ved i samtidigt. Den arbetar med hög verkningsgrad genom lambdasondstyrning och den tillverkas av CN Maskinfabrik A/S. se t ex www.cn-maskinfabrik.dk

Naturligtvis kräver fliseldning utrymmen för lagring och hantering av flisen. Normalt installeras inte en flisanläggning (samma för spannmåls-) i direkt anslutning till ett bostadshus. Man ska även vara inställd på att anläggningen kräver tillsyn och skötsel, men timpengen brukar vara god för detta.
Tittade lite på deras Unit 15-panna. Fin panna, men 85000 kr för 15kW är rätt häftigt, så det blev en Baxi Multiheat 2.5F för 63000kr i stället.

/ M.C.
 
Kloge skrev:
Huggen drivs av ett hemmabygge.Det är en lastbilsmotor med ram där flismaskinen är monterad efter växellådan.
Flisen är ca 4-5 cm och inga stickor.Den går jämt och fint
Kloge: mer info om bygget, tack!

Motor?
Hur är huggen driven av växellådan?
Varv på motorn?

Tobias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.