S
I irrepirre skrev:
@sinuslinus Har du tips på hur man spänner upp sättstegen? Jag har en del knarr i min trapp som kag gärna skulle bli av med…
Jag stämpade underifrån och pressade upp sättstegen mot planstegen drog i nya skruv genom sättstegen in i planstegen. Det mest knirret brukar vara mellan sätt- och plansteg. Om det blir mellanrum i spåret i vangstycket så är det bra att kila in trä där innan man släpper på stämpet.
Sätt stämpen i ändarna och gör det på vintern när det är som torrast inomhus. Nu på sommaren och tidig höst är sämsta tidpunkten.
 
  • Gilla
irrepirre
  • Laddar…
Tackar! Jag ska ge det ett försök i vinter!
 
A
Satan helvete så fint ni gjort! Inspirerande. Hatten av. :)
 
Inomhustrappa, trästaket, gröna steg, vit vägg, verktyg nertill, delvis otydlig, bostads- eller arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal trappa inomhus, slitna steg med rost och avskalad färg, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träarbete, verktyg, byggprojekt, renovering, golvslipmaskin, sliprondeller, konstruktion, hantverk, inomhusarbete, snickeri, skruvdragare, renoveringsröra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähyllor med naturliga mönster och variationer, en hylla har en utskjutande del eller skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person med andningsskydd och skyddsglasögon framför trätrappa. Spegling, otydlig, suddig. Arbetsklädsel synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrappa inomhus med vitmålade steg och gula väggar, ljus, ren, enkel design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husinteriör med trätrappa, gult väggpanel, ytterkläder och skohylla vid ingången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Excenterslip. 50 slippapper. Kniv. Skrapor. 100 arbetstimmar. Antikbets vit. Gör aldrig om det.
 
  • Gilla
MonkanM och 3 till
  • Laddar…
J jespgrun skrev:
Hej!

Håller på och renoverar trappen, inte nog med att det var 2 hårda lager färg så var det fernissa i botten men lackfräs och mycket slipande så är 95% borta och nu är det dags för trappnosarna vilket visar sig ta år och dagar pga formen.

Nån som har något tips?
Hade du några springor i planstegen?
Vad fogar man med?
 
AndreasFinck AndreasFinck skrev:
Hade du några springor i planstegen?
Vad fogar man med?
Hej!

Jag lämnade lite springor men hade nog fogat med slipdamm+trälim och sedan slipat ner det!
 
Z Zeke_Varg skrev:
[bild] [bild]
Hur fick du bort det bruna på sättstegen? Jag har precis likadant, provade att slipa med ett multiverktyget, 60 papper men hände knappt någonting och pappret kläggade igen ganska på en gång. Min excenterslip kommer inte åt.
 
Jag hyrde en lackfräs för 130kr/dygn hos Renta. Tog 50 minuter att dra av stegen trappen. Satt lim blandat med gammal mattludd innan. Titta inte på dammsugaren 😅 hade lånat ut grovisen

Trätrappa under konstruktion, dammsugare och elverktyg syns, hemförbättringsprojekt, byggsawdust på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemling Hemling skrev:
Hur fick du bort det bruna på sättstegen? Jag har precis likadant, provade att slipa med ett multiverktyget, 60 papper men hände knappt någonting och pappret kläggade igen ganska på en gång. Min excenterslip kommer inte åt.
Skärmbild av en webbutik som visar en Speedheater Profilskrapa på rea för 285,00 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du får börja med en skarp skrapa. Denna typ funkade perfekt för oss vid det konvexa/konkava ytorna och de släta funkade med den platta. Krävdes sina timmar. Jag gjorde nog av med 50 slippapper. El var det 100 när jag slipat klart. Tror jag läst/hört att man kan lägga lite olja så håller slippappret betydligt längre. Men inget jag kan styrka.
 
Prova med lite flytmargarin eller olja innan du börjar slipa, börja med 24 eller 36 papper
 
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Jag hyrde en lackfräs för 130kr/dygn hos Renta. Tog 50 minuter att dra av stegen trappen. Satt lim blandat med gammal mattludd innan. Titta inte på dammsugaren 😅 hade lånat ut grovisen

[bild]
Lackfräsen ska jag absolut kolla upp!
 
Z Zeke_Varg skrev:
[bild]

Du får börja med en skarp skrapa. Denna typ funkade perfekt för oss vid det konvexa/konkava ytorna och de släta funkade med den platta. Krävdes sina timmar. Jag gjorde nog av med 50 slippapper. El var det 100 när jag slipat klart. Tror jag läst/hört att man kan lägga lite olja så håller slippappret betydligt längre. Men inget jag kan styrka.
nino nino skrev:
Prova med lite flytmargarin eller olja innan du börjar slipa, börja med 24 eller 36 papper
Bra tips. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.