Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Varför måste han det?
Då förstår vi juridiken i sin helhet case closed tänker jag. Värdefull tråd för framtiden och andra läsare.
 
  • Gilla
SH92
  • Laddar…
U
S SH92 skrev:
Mitt mål har inte varit att sätta den närmare , de som blev fel från början att jag fick ritningen av lantmäteriet att gå efter med fastighetsgräns och då kom det fram att det ser inte riktigt ut som det ska jämfört med detaljplan när det gäller vart gränsen går och att dem på kommunens kartavdelning även sa att jag ska kontakta kommunen som markägare för att lösa detta
Blå streck påvisar din fastighets gräns. Det som är i gult innanför blå markering är det som räknas till din tomt. Vad är det som är fel enligt dig och kommunen?
Det som skiljer mellan detaljplan och avstyckningsakten är att gatan som delvis ligger på din fastighet inte fanns vid tillfället för avstyckningen. Självklart går det reglera fastighetsgränsen så att den stämmer med din tomtgräns, men det är inget du vinner på, snarare förlorar. Varför skulle du vilja bli av med mark?
Och åt andra hållet är högst osannolikt, att den delen i detaljplan som anges ämnat för gata ska bli tomtmark.

Utdrag ur en karta med gata, markerade områden, annoterade texter, blåa linjer som markerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lösa vad? Vad är problemet?
Lägg den 4,5m från vägen på sidan så att den inte är på prickmark och 6m från vägen framför. Det är sannolikt så nära du får ha den. Om du bara lyckas göra skillnad på tomt och fastighet så är det inte komplicerat alls.
Tack 😊
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Blå streck påvisar din fastighets gräns. Det som är i gult innanför blå markering är det som räknas till din tomt. Vad är det som är fel enligt dig och kommunen?
Det som skiljer mellan detaljplan och avstyckningsakten är att gatan som delvis ligger på din fastighet inte fanns vid tillfället för avstyckningen. Självklart går det reglera fastighetsgränsen så att den stämmer med din tomtgräns, men det är inget du vinner på, snarare förlorar. Varför skulle du vilja bli av med mark?
Och åt andra hållet är högst osannolikt, att den delen i detaljplan som anges ämnat för gata ska bli tomtmark.

[bild]
Tack, vet inte få se vad dem säger och få utgå därifrån,nej förstår vill inte förlora mark men man vill ju att allt ska vara rätt 😊
 
Claes Sörmland
Jag kan bidra med en bild där avstyckningskartan har lagts över detaljplanekartan med 30% genomsiktlighet.

Överlappande genomskinliga pappersark med tekniska ritningar eller kartor, siffror och linjer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Mekplatsen och 4 till
  • Laddar…
U
S SH92 skrev:
Tack, vet inte få se vad dem säger och få utgå därifrån,nej förstår vill inte förlora mark men man vill ju att allt ska vara rätt 😊
Om ni vill att allt ska vara rätt.
Låt mig då citera

U Utsliten och utdömd skrev:

Vad är det som är fel enligt dig och kommunen?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då förstår vi juridiken i sin helhet case closed tänker jag. Värdefull tråd för framtiden och andra läsare.
Ren nyfikenhet med andra ord. Ingen information som måste fram. Folk tycks ju ha svårt att fatta ens det mest grundläggande i det här fallet. Så jag tror inte att det skulle klargöra något.
 
T Troberg skrev:
Oftast. Den är inte alltid 10m fel, men den kan vara. Definitivt inte bra nog för den här användningen.


Beror på vilken Mercedes... ;)
Jag tror att GNSS (GPS+europeiska+kinesiska+ryska motsvarigheter etc) tillsammans ger omkring 5 m noggrannheten utan korrektion, men jag tror att det också finns ett öppet satellitburet korrektionsssystem som nog många konsumentprodukter använder som tar ner felet till 1 m eller kanske 0,5, men det är fortfarande otillräckligt för fastighetsmätning. Vid noggranna mätningar blir det viktigt med koordinatsystem och transformationer dem emellan.
 
Det finns öppna korrektionsbasar på rtk2go.com så råkar det finnas en tillräckligt nära kan man använda den. Vill minnas att lantmäteriet har tre öppna basstationer man kan använda gratis med. Eller så köper man två GNSS moduler där en står stationärt som bas och då blir det bättre än vad lantmäteriet. Dock springer det iväg upp mot 10000:- (fast man har bra prylar om man vill bygga gräsklippare)
 
Nissens
F FGLIN skrev:
Jag tror att GNSS (GPS+europeiska+kinesiska+ryska motsvarigheter etc) tillsammans ger omkring 5 m noggrannheten utan korrektion, men jag tror att det också finns ett öppet satellitburet korrektionsssystem som nog många konsumentprodukter använder som tar ner felet till 1 m eller kanske 0,5, men det är fortfarande otillräckligt för fastighetsmätning. Vid noggranna mätningar blir det viktigt med koordinatsystem och transformationer dem emellan.
GPS systemet har en noggrannhet på 10 meter, använder man det tillsammans med Google map så är noggrannheten 20 meter…
I praktiken är oftast noggrannheten bättre, men tekniskt sett är noggrannheten enligt ovan.
 
Varför blir noggrannheten sämre med Google maps? Det är väl samma mottagare oavsett vilken karta man visar sin position på?
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Varför blir noggrannheten sämre med Google maps? Det är väl samma mottagare oavsett vilken karta man visar sin position på?
Detta då under förutsättning att kartan visas rätt. Om man sätter ett kryss på rätt ställe på en karta som ligger fel så hamnar krysset ändå fel.

Koordinattransformationer är inte triviala, och är inte felfria.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Kommunen beviljar bygglov utifrån detaljplanen. Men inom detaljplan ska alla beslut följa PBL, så fråga gärna handläggaren var i PBL de hämtar sina 6m ifrån. Om din ansökan är i enlighet med detaljplan och PBL så har kommunen en skyldighet att godkänna den.
Att detaljplanens tomtgränser avviker från fastighetens gränser hos lantmäterier gör dig till ägare av vägområde. En eventuell ändring genom tvångsinlösen av den marken lär knappast påverka bygglovsbeslut för din del då de avstånden utgår från detaljplan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.