Stormen Hans har fört till översvämning hos oss, och nu är älven är på väg in i huset. Vet inte hur högt vattnet kommer att stiga, men tänkte snickra något provisoriskt skydd på dörrarna i trädgården. Funderade på en plywoodskiva med någon sorts byggplast runt och täta med något fogmaterial/lim.
Tar tacksamt emot tips på val av plast och fog/lim. Är ingen stjärna på att snickra så om ni har några generella tips på hur jag ska sätta upp det är jag tacksam för det också 😅
Bilder kommer.
 
  • Ledsen
  • Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
Låter svårt att täta sådär. Vattnet letar sig in. Gräva dike går inte eller?
 
AXS
Tror lim är överkurs. Men skivor med plast låter vettigt.

Du kan även sätta plast runt hela fasaden och fylla med sand i botten för att täta. Plasten sak då vara som ett L.

Dike med pump? Sandsäckar?
 
  • Gilla
Lelle - Hyfsat händig och 2 till
  • Laddar…
Dike går inte. Presenning med sand kanske kunde fungera, men det börjar bli dåligt med tid och svårt att få tag på sand med så kort varsel. Tack för tips så långt 👍

Edit: strömmen är borta, så svårt med pump.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
TorbjornP och 1 till
  • Laddar…
kan inte räddningstjänsten bistå med sandsäckar? Man brukar väl inte vara helt utelämnad och får klara sig själv......
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D
G goldtooth skrev:
Stormen Hans har fört till översvämning hos oss, och nu är älven är på väg in i huset. Vet inte hur högt vattnet kommer att stiga, men tänkte snickra något provisoriskt skydd på dörrarna i trädgården. Funderade på en plywoodskiva med någon sorts byggplast runt och täta med något fogmaterial/lim.
Tar tacksamt emot tips på val av plast och fog/lim. Är ingen stjärna på att snickra så om ni har några generella tips på hur jag ska sätta upp det är jag tacksam för det också 😅
Bilder kommer.
Det viktiga är att det klarar kraften och trycket från vattnet, minsta hål eller öppning så är risken att allt havererar.

Kommer vattnet från alla håll eller mer sannolikt från en sida?

Vilken älv är det?

Några kraftverksdammar som riskerar tömmas och förvärra läget?
 
  • Gilla
Lina Meijer
  • Laddar…
MrJay
 
  • Gilla
  • Wow
Hogebo och 2 till
  • Laddar…
Se till att minimera skadorna inomhus. Ta bort allt från källaren.
Helt tomt.
Är det sådana flöden att det riskerar komma in o huset går det inte att ta bort möbler så se till att höja upp dessa.
Problemet är att försöka stoppa vattnet. Det är aldrig fel att sätta igen dörrar och fönster.

Jag tror annars på att försöka bygga någon slags fördämning
Alla sätt är rätt.... Utom de som är fel
Jag tror att det kan fungera med spånskiva med ett kraftigt stöd bakom. Sen kan det vara bra med sand, helt ärligt i en sån här situation så är det mesta okej.
Även om man inte är superhändig kan man skruva i en väldig enkel vattenfördröjare
oavsett använd byggplast
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 2 till
  • Laddar…
På ett vanligt hus hjälper inte en skiva för dörren alls. Det är fel sätt att försöka skydda ett hus.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
M
läste först ”Älgen på väg in i huset” 😂
 
  • Gilla
  • Haha
MöIIer och 6 till
  • Laddar…
Helt tätt blir svårt, men byggplast och fäll ut botten som ett L så kommer vattentrycket pressa fast plasten och du får iallafall minskat inflöde av vatten. Tejp kan hjälpa också, men floden blir väl hög och under några dagar så det kanske blir fullt oavsett
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På ett vanligt hus hjälper inte en skiva för dörren alls. Det är fel sätt att försöka skydda ett hus.
Det är inte fel sätt
Det är ett sätt som kanske inte fungerar så bra. Men allt beror på hur man monterar det. Det gäller även fönster. Så felmonterat så har det ingen större effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.