När jag gjorde om i tv-rummet så kom jag på att jag skulle ha akustikpanel bakom TVn och stereon. Tyckte att dom färdiga var så fruktansvärt dyra så jag beslutade mig för att göra egen.
Köpte plywoodskivor som jag sedan klyvde i 31mm breda ribbor. Sedan började det riktiga jobbet!
Slipa av den synliga sidan samt kortsidorna.
Garage med verktyg och träplankor på arbetsbänkar. Rörigt, hobbyarbete, hantverk, förvaring, organiserat kaos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan tyckte jag att det var snyggare att ha sidorna på ribborna svarta, något som innebar mycket mer jobb men ack så värt. Så då var det bara att sätta maskeringstejp på ovansidan av ribborna och därefter måla med två lager matt svart färg. Eventuella hål i plywooden målade jag också svart.
Svartvita brädor staplade på ett bord i en verkstad, med spillbitar och röd trasa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserat garage med träbrädor, målarburk, penslar och verktyg på stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage med virke på arbetsbänk, verktyg och fiskeutrustning i bakgrunden. Byggprojekt eller renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och såklart riva bort tejpen efter dom två lagren. Sen blev det till att slipa av ovansidan en gång till för att få till den där skarpa kanten mellan dom olika ytorna.
Efter det så tog jag och dammsög och torkade av ribborna. Efter det så behandlade jag ovansidan med 1 lager lasyr. Överflöd som kom på dom svarta sidorna torkade jag bara bort allt eftersom.
Arbetsbänk med målarburk, penslar, träplankor, slipverktyg och målartejp i oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbrädor staplade, mörka och ljusa; arbetsbänk och verktyg i bakgrunden; odefinierbart objekt mellan brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beställde 6mm tjocka ljuddämpande akustikskivor från silentswede som limmades fast på väggen med montagelim.
Ett rum under renovering med svart akustikskum, stege, arbetslampa och synlig kablage i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med halvmålad vägg, isolering synlig, stege och trämaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista momentet blev då alltså att skjuta fast själva ribborna med dyckert, med totalt 50mm intervall. Eller ja, 50mm för en ribba och ett mellanrum.
Träribbor lutade mot en vägg, överlappande mörk matta och ljust vågrätt föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med träpanel, stege, en person sitter på golvet, skyddsplast och spår av arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett vardagsrum under renovering med stege, arbetslampa och en TV mot träpanelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sjukt mycket jobb, men tycker att det ser snyggare ut än dom färdiga skivorna. Blir som mer liv när man kan se träets ådringar. Tur att grabbarna kunde hjälpa till, hade nog inte varit färdig än heller utan deras hjälp.
Vardagsrum med träpanel, tv-skärm, högtalare, soffa, och golvlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Timolainen och 70 till
  • Laddar…
Kan ju tillägga att rent kostnadsmässigt så blev det ju någon tusenlapp billigare, men man får räkna med en massa arbetstid. Plus att grabbarna också skulle få en bra slant. Såg nu att silentswede dessvärre inte verkar ha kvar dom ljuddämpande plattorna som jag köpte, men det finns kanske att få tag på någon annanstans
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Riktigt snyggt 👍😁 kul att ni valt att tillverka egna.
Inga ribbor som bågnat eller börjat vrida sig?
De flesta jag sett på bygghandeln har varit av folierad mdf. Har även sett någon i komposit.
 
Redigerat:
S s97danl skrev:
Riktigt snyggt 👍😁 kul att ni valt att tillverka egna.
Inga ribbor som bågnat eller börjat vrida sig?
De flesta jag sett på bygghandeln har varit av folierad mdf. Har även sett någon i komposit.
Hej!
Jo är som sagt riktigt nöjd! 😁
Nä har inte märkt av att någon av dom skulle ha börjat bågna eller så, men det kan ju också vara att dom är gjorda i plywood.
Jo har kollat på dom i handeln, men tycker när jag jämför att dom inte har nog mycket trämönster i sig så att säga.
 
Rättning: ljuddämpande plattorna är 9mm tjocka. Plywooden som jag gjorde ribborna av är 13mm tjock. Och just att det är plywood som ju inte har nå direkt fina sidor påverkade att jag valde att måla sidorna svarta.
 
  • Gilla
Civilpolisen och 2 till
  • Laddar…
Instämmer, blev snyggt. 👍
 
  • Gilla
Putte.E och 2 till
  • Laddar…
Jättefint! Bättre än köpta.
Men ska nog inte göras för att spara pengar. Tusen spänn är ju ett par-tre timmars jobb eller så och det måste ju tagit betydligt längre tid detta.
 
  • Gilla
Kashew och 1 till
  • Laddar…
Ett tips från en akustiker är att montera duken på reglar med luftspalt mot väggen. Det ger bättre ljudabsorption.
 
  • Gilla
  • Älska
ItWasntMe och 14 till
  • Laddar…
”sjukt mycket jobb”


Ja det är,väl,det. Jag köper ju hellre mig tid nuförtiden i livet. Om det inte är ett roligt projekt

Men snyggt blev det iaf!
 
  • Gilla
jsl
  • Laddar…
Har du gjort någon före/efter mätning för att utvärdera hur det påverkar ljudet?

Din lösning ser ut att ha lite bättre potential än de färdiga lösningarna som väl är rent estetiska namnet till trots. (Du har faktiskt dämpning bakom även om 6 mm inte är mycket)
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Ett tips från en akustiker är att montera duken på reglar med luftspalt mot väggen. Det ger bättre ljudabsorption.
De menar skivorna TS limmade på väggen?
 
A ajn82 skrev:
De menar skivorna TS limmade på väggen?
Ja, precis
 
Går även att köra läkt 23x36. Sen slipa dem och betsa.
 
  • Gilla
Kashew och 6 till
  • Laddar…
TRJBerg
Är du kunnig i akustikberäkning/akustikhantering?
 
I
Snyggt men hur förbättring upplever ni på ljudet? Finns det några nackdelar? Alltså ljudmässigt då?
 
  • Gilla
Johan Jatko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.