B Boende45 skrev:
Precis! Och Byggherre är du som beställare och ingen annan.

Ramlar någon av företagets anställda ner från ett tak är det du som husägare/byggherre som är ansvarig.
Riktigt så enkelt är det inte. Det beror helt och hållet på vilka riskbedömningar som gjorts, vad du som byggherre gjort för att minska riskerna, vad du gjort för att entreprenören ska följa regler och de förebyggande åtgärderna för att minska/eliminera riskerna, hur mycket du som byggherre styrt över vilka arbetsmetoder och verktyg som används etc. Vid en allvarliga arbetsplatsolycka eller ett allvarligt tillbud som sedan leder till rättsfall så är det inte givet att byggherren blir dömd till att ha brustit i sitt arbetsmiljöansvar. Det är inte heller givet att entreprenören/firmans högste chef blir dömd. Det kan likaväl vara att ingen blir dömd, som att någon mellanchef blir dömd eller att byggherren blir dömd. Sedan så beror det även på varför personen föll ner. Var det för att det inte fanns något fallskydd? Var det för att fallskydd inte användes? Eller var det för att fallskydd användes men att det användes felaktigt? Eller var det fel på fallskyddet? Varför var det fel på fallskyddet i så fall? Var den inte godkänd? Fanns det brister i den? Etc etc
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
F Fagelbla skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. Det beror helt och hållet på vilka riskbedömningar som gjorts, vad du som byggherre gjort för att minska riskerna, vad du gjort för att entreprenören ska följa regler och de förebyggande åtgärderna för att minska/eliminera riskerna, hur mycket du som byggherre styrt över vilka arbetsmetoder och verktyg som används etc. Vid en allvarliga arbetsplatsolycka eller ett allvarligt tillbud som sedan leder till rättsfall så är det inte givet att byggherren blir dömd till att ha brustit i sitt arbetsmiljöansvar. Det är inte heller givet att entreprenören/firmans högste chef blir dömd. Det kan likaväl vara att ingen blir dömd, som att någon mellanchef blir dömd eller att byggherren blir dömd. Sedan så beror det även på varför personen föll ner. Var det för att det inte fanns något fallskydd? Var det för att fallskydd inte användes? Eller var det för att fallskydd användes men att det användes felaktigt? Eller var det fel på fallskyddet? Varför var det fel på fallskyddet i så fall? Var den inte godkänd? Fanns det brister i den? Etc etc
Och återigen, som privatperson är du inte arbetsplatsansvarig om du har anlitat en enda entreprenör som huvudentreprenör för arbetet, det är bara vid delad entreprenad som du som privatperson är ansvarig
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Hota med att anmäla det till arbetsmiljöverket och polisen för det är en arbetsplats olycka.
Dom höll på att tappa pannan, med stor risk för personskada.
Din man skadas när han på uppmaning från dom hjälpte dom.
Jag kan inte se det som något annat än en arbetsplats olycka som ska utredas.

Den ska även polis anmälas.
Polisanmälan kan upprättas med följande brott:
Vållande till annans död i samband med arbetsplatsolycka
Vållande till kroppsskada eller sjukdom i samband med arbetsplatsolycka
Framkallande av fara för annan, fara som framkallats för arbetstagare
Brott mot arbetsmiljölagen - åsidosättande av föreläggande eller förbud enligt arbetsmiljölagen

olyckan skedde på en arbetsplats, alla platser där det arbetas är arbetsplatser.
Att dom ber om hjälp är inte direkt till någon fördel för dom.


Har dom lagt locket på hade jag anmält direkt.
[länk]
Oj, vad mycket svammel, men det är ju rätt tydligt och lätt, oavsett vem som är involverad så har en arbetsplatsolycka skett.
En entreprenör (ett företag) har anlitats för att utföra ett jobb och då är de skyldiga att anmäla det som ett arbetsmiljöbrott när en olycka inträffar.

Det i sin tur blir en polisanmälan och en utredning för att se vem som, eller om om någon är, ansvarig.

Arbetarna har ropat på hjälp och på det sättet involverat en utomstående. Om den utomstående sen får "skylla sig själv" eller har rätt att bli del av arbetet är det polisen som avgör.

Om inte företaget anmäler skadan ska ni göra det själva... Ni borde kunna får hjälp (juridsk) från er hemförsäkring om företaget inte vill anmäla.

Jag skulle prata med företaget, maila gärna, och förklara att om inte de anmäler det som en arbetsplatsolycka så vänder ni er själva till polisen med en an,älan om arbetsmiljöbrott.
 
anders07 anders07 skrev:
Oj, vad mycket svammel, men det är ju rätt tydligt och lätt, oavsett vem som är involverad så har en arbetsplatsolycka skett.
Varifrån får du att en arbetsplatsolycka skett? Såvitt jag läser lagen rätt så är det bara om en arbetstagare har skadats som det handlar om en arbetsplatsolycka. Här har ingen arbetstagare skadats. Visa gärna någon referens på att en olycka där ingen anställd skadats ska betecknas som arbetsplatsolycka. Mycket av anmälan syftar till att den anställde ska få rätt ersättning av försäkringskassan för en skada som uppstått på arbetet.

Besökare som gör sig illa på en arbetsplats, till exempel nån som spiller hett kaffe över sig på ett kafé, har inte varit med om en arbetsplatsolycka om de var där privat. Som i fallet i denna tråd.
 
A adron skrev:
Varifrån får du att en arbetsplatsolycka skett? Såvitt jag läser lagen rätt så är det bara om en arbetstagare har skadats som det handlar om en arbetsplatsolycka. Här har ingen arbetstagare skadats. Visa gärna någon referens på att en olycka där ingen anställd skadats ska betecknas som arbetsplatsolycka. Mycket av anmälan syftar till att den anställde ska få rätt ersättning av försäkringskassan för en skada som uppstått på arbetet.

Besökare som gör sig illa på en arbetsplats, till exempel nån som spiller hett kaffe över sig på ett kafé, har inte varit med om en arbetsplatsolycka om de var där privat. Som i fallet i denna tråd.
Under utfört arbete av en inhyrd firma har en olycka skett, således är det en arbetsplatsolycka eftersom olyckan skedde i samband med arbetet.

Din parallel med ett café har ingen relevans!
 
anders07 anders07 skrev:
Under utfört arbete av en inhyrd firma har en olycka skett, således är det en arbetsplatsolycka eftersom olyckan skedde i samband med arbetet.

Din parallel med ett café har ingen relevans!
I samband med arbete av en inhyrd firma har en person drabbats av skada. Personen som drabbades var inte på sin arbetsplats och var heller inte anställd av firman. Således har inte någon arbetsplatsolycka uppstått.
 
A adron skrev:
I samband med arbete av en inhyrd firma har en person drabbats av skada. Personen som drabbades var inte på sin arbetsplats och var heller inte anställd av firman. Således har inte någon arbetsplatsolycka uppstått.
Arbetsplatsen är där arbetet utförs och en arbetsplatsolycka kan drabba andra än den anställda!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Arbetsplatsen är där arbetet utförs och en arbetsplatsolycka kan drabba andra än den anställda!
Jag påstår att du har fel och bjuder in dig att hänvisa till något som stödjer ditt påstående. Här görs anmälan: https://anmalarbetsskada.se/P2/allvarligolycka

Notera den första frågan:
"1 Vilken arbetsplats arbetar den skadade på (anställd av)?

Sök och välj det arbetsställe där den drabbade är anställd.
Välj bemanningsföretaget/konsultföretaget om den skadade är anställd där."

Klart och tydligt att det man anmäler är en olycka där en anställd blivit skadad. Inte en olycka där en besökande till arbetsplatsen, en som inte är anställd, blivit skadad.
 
A adron skrev:
Jag påstår att du har fel och bjuder in dig att hänvisa till något som stödjer ditt påstående. Här görs anmälan: [länk]

Notera den första frågan:
"1 Vilken arbetsplats arbetar den skadade på (anställd av)?

Sök och välj det arbetsställe där den drabbade är anställd.
Välj bemanningsföretaget/konsultföretaget om den skadade är anställd där."

Klart och tydligt att det man anmäler är en olycka där en anställd blivit skadad. Inte en olycka där en besökande till arbetsplatsen, en som inte är anställd, blivit skadad.
Du baserar din fakta på ett formulär på webben?
Det finns många olika typer av olyckor, oavsett är det polisen som avgör om en utredning inleds så det är upp till dem att säga vad som blir klassat som arbetsplatsolycka. Det kan varken du eller jag slutligt avgöra.
 
A adron skrev:
Jag påstår att du har fel och bjuder in dig att hänvisa till något som stödjer ditt påstående. Här görs anmälan: [länk]

Notera den första frågan:
"1 Vilken arbetsplats arbetar den skadade på (anställd av)?

Sök och välj det arbetsställe där den drabbade är anställd.
Välj bemanningsföretaget/konsultföretaget om den skadade är anställd där."

Klart och tydligt att det man anmäler är en olycka där en anställd blivit skadad. Inte en olycka där en besökande till arbetsplatsen, en som inte är anställd, blivit skadad.
Du pratar om en arbetsskada, det är inte samma som en arbetsplatsolycka.
 
Göran.W
anders07 anders07 skrev:
Oj, vad mycket svammel, men det är ju rätt tydligt och lätt, oavsett vem som är involverad så har en arbetsplatsolycka skett.
En entreprenör (ett företag) har anlitats för att utföra ett jobb och då är de skyldiga att anmäla det som ett arbetsmiljöbrott när en olycka inträffar.

Det i sin tur blir en polisanmälan och en utredning för att se vem som, eller om om någon är, ansvarig.

Arbetarna har ropat på hjälp och på det sättet involverat en utomstående. Om den utomstående sen får "skylla sig själv" eller har rätt att bli del av arbetet är det polisen som avgör.

Om inte företaget anmäler skadan ska ni göra det själva... Ni borde kunna får hjälp (juridsk) från er hemförsäkring om företaget inte vill anmäla.

Jag skulle prata med företaget, maila gärna, och förklara att om inte de anmäler det som en arbetsplatsolycka så vänder ni er själva till polisen med en an,älan om arbetsmiljöbrott.
Vad då svammel.
Du skriver på precis samma sätt som jag fast på ett annat sätt.
 
Göran.W Göran.W skrev:
Vad då svammel.
Du skriver på precis samma sätt som jag fast på ett annat sätt.
😬
Sorry, det har försvunnit det jag skrev ovanför att du har rätt...
Jag lade det ovanför citatet men det har inte kommit med...

Så, jag håller med dig! 👍
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Göran.W
anders07 anders07 skrev:
😬
Sorry, det har försvunnit det jag skrev ovanför att du har rätt...
Jag lade det ovanför citatet men det har inte kommit med...

Så, jag håller med dig! 👍
Det är är lugnt.
Funderade på om man inte kunde göra en anmälan till företagets försäkringsbolag och runda firman.
Det är ju bara att kolla upp ett reg nr på en av deras bilar för att få fram försäkringsbolaget.
Ofta är det samma bolag som försäkrar både firman och bilarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Sådan tur för Dig att Du har Din egen lilla Värld!
Jag vet inte varför du kände att du behöver gå till personangrepp bara för att jag har en avvikande åsikt. Omoget beteende.
 
F Fiddeki skrev:
Jag vet inte varför du kände att du behöver gå till personangrepp bara för att jag har en avvikande åsikt. Omoget beteende.
Snacka om att vara känslig!
Ska vi gå in på fakta så är det inte alls ett personangrepp.
Däremot så går Du till ett direkt och otvetydigt personangrepp genom att kalla domarna i Försäkringsöverdomstolen "dum i huvudet" enbart på den grunden att lilla Fiddeki tycker annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.