Hep Hep skrev:
Du fortsätter vara diffus och svårtolkad, men jag får väl se det som en utmaning.

Om du menar att det generellt tar tid att få leveranser till de som bor på landet, så låter det del som gammal info från någon som inte längre bor i landet och dels som att hela idén att hacka just på Ikea faller.

Skickar du en liten hemleverans (vanlig paketbil) så når du över 98% av svenskarna på två dygn om du packar och skickar från Sundsvall och nedåt i landet. Lägg på en dag till om det är pallgods. Sedan finns det de som köper budgettjänster som t ex levereras med DHLs slingbil som bara besöker lantisar en gång i veckan, men det är en minskande mängd som går den vägen.
Jag bor på landet... I Götaland, men lantligt. 5-6 mil åt var sitt håll till tre stora städer, som ligger i olika län.

Leveranser hem till gården, är rent generellt är ett Helvete... Men inte just IKEA, utanfrämst DHL och Schenker är hemska att ha att göra med.

Minst två veckor för lite större gods är normalt, en innetrappa till ett nybygge tog drygt två månader på sig i vintras, trots att den nådde terminal "när den skulle".

Först och främst så finns vår lilla ort mitt mellan fraktbolagens terminaler. Vårt gods åker ofta på sight-seeing mellan terminalerna ett par varv, innan det blir en utleverans från rätt terminal, alltså den som kör i vårt område.

Det har delvis att göra med att vi har ett postnummer från ett län, men bor i ett annat.

Det kan väl gå an att vänta leverans av saker som det är måttligt bråttom med, men t.ex. viktiga reservdelar till maskiner som måste lagas bums,har vi lärt oss att i första hand se till att få hämta själva direkt på terminal. Där finns godset oftast efter ett dygn.

Det är sedan när det ska köras ut till oss som cirkusen tar vid. Det verkar vara som om terminalerna kör med svarte-petter för att slippa köra ut till oss.

Vad avser leveranser från just Ikea, så har istället väldigt goda erfarenheter. Godset kommer på utsatt tid, och chaufförerna är hyggliga och hjälper till att få in saker under tak.
 
  • Gilla
hydrolift och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag menar vid köp från varuhuset
Jag har handlat från IKEA, på varuhuset, sedan 40 år tillbaka, och har aldrig fått hjälp att lasta på varuhusets parkering?

Vad menar du?
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Jag har handlat från IKEA, på varuhuset, sedan 40 år tillbaka, och har aldrig fått hjälp att lasta på varuhusets parkering?

Vad menar du?
jag har fåt hjälp men sen fick jag höra att dom fåt order att inte hjälpa till så det var bara åka hem igen 4 timmar resa hade diskbråck då
 
M maria01 skrev:
ikea har sluta hjälpa till med att lasta det tycker jag är konstigt
Det beror på försäkringar. Tex om en bil blir repad vems fel?
 
M maria01 skrev:
ikea har sluta hjälpa till med att lasta det tycker jag är konstigt
M maria01 skrev:
jag menar vid köp från varuhuset
Det beror på försäkringar. Vems fel är det om bilen blir repad?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
ikea gick utför när ingvar gick bort
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jobbar du på ikea?

du försvarar dom helt lite skumt då det inte finns ett annat företag som har förstört mer möbelsnickare en nån annan
Jobbar inte på Ikea, har inte gjort det, vill inte göra det och försvarar dem inte. På många sätt ett rätt pruttigt företag. Däremot korrigerar jag dina direkta felaktigheter, då jag råkar ha insyn i det som diskuteras.

Om din info kommer från när du i din ungdom körde en del transporter innan du för ett bra tag flyttade från Sverige, så förstår jag varför du är ute och cyklar. Fast nu skiter jag i att försöka mer. Du verkar mest vilja vräka ur dig en massa saker och skriva felstavade oneliners om saker du inte gillar och det kan du få fortsätta med, då det är ett fritt forum i ett fritt land.
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag har fåt hjälp men sen fick jag höra att dom fåt order att inte hjälpa till så det var bara åka hem igen 4 timmar resa hade diskbråck då
I Helsingborg finns en knapp att trycka på om man behöver hjälp att lasta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ikeas kundservice är värdelös.
Ett 3 år gammalt soffbord vars glasskiva imploderar när man inte ens är på samma våningsplan och ingen ersättning alls.
Orsak? 3 års reklamationsrätt hade passerat med några veckor.

Inga repor eller synliga skador. Sådant man får räkna med enligt IKEAs kundservice.
Kul att städa upp några tusen småbitar med glas när man har småbarn
. Vardagsrum, krossat glas på matta, vit soffbord, grå soffa, rosa pall, lakansgardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Att det skulle gå som det gick i ts fall var väl ganska väntat. Hela IKEAs affärsidé bygger på rationalisering, standardisering och att flytta över så mycket av arbetet på slutkunden som möjligt. Att plocka ihop en massa produkter och detaljsnickra ihop en beställning som dessutom ska levereras är inte IKEAs starka sida, det säger sig självt.

Inom organisationsteori finns ett vedertaget begrepp som kallas för Mcdonaldisering som beskriver IKEAs affärsidé. https://en.wikipedia.org/wiki/McDonaldization

Vill man ha nått ifrån IKEA, så åker man dit går själv och hämtar produkten ur lagret och förväntar sig noll och inget kundbemötande överhuvudtaget. Att beställa grejer och få nån slags kundservice kan man bara glömma. Själv undviker jag den där sortens butiker där personalen inte ens vet vad dom säljer.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Att det skulle gå som det gick i ts fall var väl ganska väntat. Hela IKEAs affärsidé bygger på rationalisering, standardisering och att flytta över så mycket av arbetet på slutkunden som möjligt. Att plocka ihop en massa produkter och detaljsnickra ihop en beställning som dessutom ska levereras är inte IKEAs starka sida, det säger sig självt.

Inom organisationsteori finns ett vedertaget begrepp som kallas för Mcdonaldisering som beskriver IKEAs affärsidé. [länk]

Vill man ha nått ifrån IKEA, så åker man dit går själv och hämtar produkten ur lagret och förväntar sig noll och inget kundbemötande överhuvudtaget. Att beställa grejer och få nån slags kundservice kan man bara glömma. Själv undviker jag den där sortens butiker där personalen inte ens vet vad dom säljer.
Det är tydligt att du undviker den typen av butiker, för deras kundservice har varit exceptionell. Men det vet man ju inte om man inte handlar där.

Butiker där de inte vet vad de säljer finns det dock gott om.
 
  • Gilla
Byggarlurva och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jobbar inte på Ikea, har inte gjort det, vill inte göra det och försvarar dem inte. På många sätt ett rätt pruttigt företag. Däremot korrigerar jag dina direkta felaktigheter, då jag råkar ha insyn i det som diskuteras.

Om din info kommer från när du i din ungdom körde en del transporter innan du för ett bra tag flyttade från Sverige, så förstår jag varför du är ute och cyklar. Fast nu skiter jag i att försöka mer. Du verkar mest vilja vräka ur dig en massa saker och skriva felstavade oneliners om saker du inte gillar och det kan du få fortsätta med, då det är ett fritt forum i ett fritt land.
jag förstår inte varför du hänger upp dig på att jag äger hus både i sverige och andra länder du har gjort flera såna inläg nu
 
MultiMan
Jag som växte upp med att besöka första varuhuset i Älmhult och träffa på Ingvar själv där ibland, så är min uppfattning att IKEA:s så kallade anda fanns och levde i välmåga fram till någon gång på 1990-talet. Efter det har mycket ändrats och i mina ögon försämrats, så jag handlar mycket lite därifrån numera. Enda kvarvarande är egentligen Trådfri-systemet som jag inte vill hoppa av om jag inte måste.

Vissa ändringar märktes direkt efter Ingvar dött, så en del saker hade han tydligen inflytande över även på slutet, iaf indirekt genom olika avtal (kanske?). Annars började förändringarna riktigt ordentligt när sönerna tog över formellt ~2010, även som jag som sagt tyckte mig känna nya vindar redan årtiondet innan. Det gäller då övergripande strategiska beslut, sortiment och kundservice, så det mesta har påverkats.

Jag började skriva på en massa exempel, men vill nog ändå inte ge mig in i en sådan diskussion, så därför raderade jag. Saker förändras, livet går vidare, även om då just IKEA känns lite personligt när man såg det växa fram i mycket unga år och på nära håll. Därför kan säkert en del vara känslomässigt baserat och kanske inte alltid 100% objektivt, men det påverkar lusten att åka till IKEA, helt klart.

Ordet "exceptionell" skulle jag inte längre vilja använda i samband med IKEA:s kundtjänst, tyvärr.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag förstår inte varför du hänger upp dig på att jag äger hus både i sverige och andra länder du har gjort flera såna inläg nu
Jag har ingen koll på vilka hus du äger och bryr mig inte. Däremot har du rätt många gånger skrivit om att du bor i Frankrike och så skriver du väldigt mycket negativt och direkt felaktigt om hur det är i Sverige.
 
  • Gilla
Byggarlurva och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
[media] 🤔
Det går förståss att tvista om korrekt adjektiv att benämna leveransen.

Själv har jag fått hyggligt många kartonger/paket på arbetsplatsen med tydliga spår av gaffeltruck, att endast enstaka varor även haft samma spår känns mer som en slump.

Ontopic tråkigt med leveransproblemen. Bra outsourcing verkar vara svårt, och Ikea har tydligt lite växtvärk när de försöker erbjuda hemleverans på samma sätt som gamla postorderfirmor.
-kan innehålla spår av gaffeltruck.. snart på en innehållsförteckning nära dig.
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.