Hej vid senaste slamtömningen av vår avloppsbrunn så noterades ett antal avvikelser. Hur dyra kan dessa bli att åtgärda? Förstår att det är svårt att säga när man inte har sett brunnen ö.h.t. men om någon har en gissning så skulle jag bli hemskt glad.

Följande avvikelser har noterats:

Infiltrationen är dålig.(bra att veta)
T-rör borta på infiltrationsledning.(bra att veta)
Tungt lock, bör bytas ut.(bra att veta)
 

Bästa svaret

Om du vill göra om infiltrationen är det ett stort arbete och kräver dialog med kommunen, kan finnas nya krav på t.ex. reningsverk.
Så jag vågar inte gissa.
T-rör och nytt plastlock 4000-5000:- inkl. arbete.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om du vill göra om infiltrationen är det ett stort arbete och kräver dialog med kommunen, kan finnas nya krav på t.ex. reningsverk.
Så jag vågar inte gissa.
T-rör och nytt plastlock 4000-5000:- inkl. arbete.
Tack för svar. Ja det känns som att gräva en ny infiltration/markbädd/stenkista kan bli riktigt dyrt. Framförallt om nya krav tillkommer som inte fanns när brunnen togs i bruk.
 
Fast med lite tur behöver det inte bli så dyrt. Beror mycket på markens egenskaper. Och så klart om kommunen väljer att kräva reningsverk eller liknande.

Du kan ju börja med att fråga kommunen om det "bara" är att gräva för ny infiltration, eller om de ställer högre krav där idag.

Sedan höra med någon lämplig lokal firma, du kan ju höra med kommunen samtigt om det finns någon lista över lokala avloppsföretag. De får inte rekommendera eller avråda, men får du ur dem ett namn så bör det ialllafall inte vara ett alltför dåligt företag. Gången brukar vara att de först måste gräva en provgrop och ta jordprover som skall skickas in. För att avgöra om marken är lämplig. Även gropen skall inspekteras.

Sedan om det inte är några konstigheter så gräver de infiltation på en - två dagar.

Jag vet en kommun där det gick att få reda på att kommunen anlitade firma xx som konsulter för att besiktiga avlopp. Använde man den firman för grävning så fick de inspektera sitt eget arbete. Sparade tid och pengar. Dock troligen olagligt.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Det första du sak göra är att begära ut bygglovshandlingarna för nuvarande brunn och infiltration. Där står det klart vad som ska finnas i avlppshänseende. Och därefter ta beslut om åtgärd. Vad har kommunen sagt i detalj om att din infiltration inte fungerar. En kommun kan inte döma ut en sådan bara så där, det måste finnas en substans i deras uttalande. Börja med enligt ovan, läs och kom tillbaka vad som står.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag vet en kommun där det gick att få reda på att kommunen anlitade firma xx som konsulter för att besiktiga avlopp. Använde man den firman för grävning så fick de inspektera sitt eget arbete. Sparade tid och pengar. Dock troligen ololagligt.
Det har flera kommuner och kan kallas t.ex. diplomerade entreprenörer, se exempel på länken.
http://www.miljosamverkansydost.se/smaavloppdiplom
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nu ska vi inte förstora upp detta.

Det verkar som att T-röret i slamavskiljaren har ramlat av vid en slamsugning eller aldrig har funnits där. Det är oftast en lätt att att montera om man är händig och inte har fobi mot slamavskiljarens härliga miljö. Vill du göra det själv så kan detta forum hjälpa till med instruktioner. Kostar under tusenlappen. Svårare att hitta en entreprenör som vill göra ett sånt litet jobb.

Lock av plast finns att köpa på nätet. Man får mäta brunnen och välja rätt lock.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
En liten uppdatering. Jag var med vid senaste slamtömningen för att bilda mig en uppfattning om problemet.

Ohh boy, det var värre än jag trodde! 😬
Har jag bara en enkammarbrunn? 😳

Finns det skiljeväggar som man kan köpa och lyfta ner i brunnen så att det blir en trekammarbrunn?
 
  • En slamtömningsrör i en enkel septiktank under tömning, omgivet av gräs och vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt det med skiljeväggar kan du glömma, får och går inte att komplitera. Det blir nog att kolla igen med bygglovet för den. Brunnen ska ha inbyggda väggar ellr vara som 3 st tankar ( i plast numera ) Att byta den kostar en bra slant och du måste ha bygglov. Det är inte på något vis restriktion för avlopp på grund av nära till sjö/vatten , då kan det bli ett minreningsverk.
 
J jonaserik skrev:
Allt det med skiljeväggar kan du glömma, får och går inte att komplitera. Det blir nog att kolla igen med bygglovet för den. Brunnen ska ha inbyggda väggar ellr vara som 3 st tankar ( i plast numera ) Att byta den kostar en bra slant och du måste ha bygglov. Det är inte på något vis restriktion för avlopp på grund av nära till sjö/vatten , då kan det bli ett minreningsverk.
Huset är från 1896 så jag tvivlar ens på att det finns ett bygglov. Varför skulle det inte gå att komplettera? Mäta ut höjd och diameter och sen ger man uppdraget till nått lokalt gjuteri.
 
Men du har väl inte fått ett förläggande från kommun att åtgärda eller är det en notis från renhållningen så byt lock till glasfiber.
 
E Einh skrev:
Huset är från 1896 så jag tvivlar ens på att det finns ett bygglov. Varför skulle det inte gå att komplettera? Mäta ut höjd och diameter och sen ger man uppdraget till nått lokalt gjuteri.
Först måste hela alltet vara på 3 m3. Sen kommer du aldrig att få godkänt med att få till med någon insats. Oavsett hur du gör, genom att mörka något, så kommer kommunen att inventera alla avlopp så småningom och underkänna många som inte är 3 kammar. 1 eller 2 kammar godkänds inte. Men du vill nog ha ett avlopp som står sig i många år, så det blir att tänka till.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Men du har väl inte fått ett förläggande från kommun att åtgärda eller är det en notis från renhållningen så byt lock till glasfiber.
Det är en notis från renhållningen. Men å andra sidan så vill jag förbättra mitt avlopp. Till en rimlig peng. Och helst utan att blanda in kommunen som lär hota med vite så fort de ser det där.
 
E Einh skrev:
Det är en notis från renhållningen. Men å andra sidan så vill jag förbättra mitt avlopp. Till en rimlig peng. Och helst utan att blanda in kommunen som lär hota med vite så fort de ser det där.
Du kommer inte att få något vite, bara ett papper på att det blir tvärnit på att använda det. Det med rimlig peng kan du nog glömma för att få det bra. Det blir nog en helt ny anläggning och kan kosta upp mot 100 kkr med allt om det lejs ut.
Ny 3 kammarbrunn och ny infiltration.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
E Einh skrev:
Det är en notis från renhållningen. Men å andra sidan så vill jag förbättra mitt avlopp. Till en rimlig peng. Och helst utan att blanda in kommunen som lär hota med vite så fort de ser det där.
Nuläget, se till och gör dom glada med ett lättare lock. Snacket om t rör och infiltration måste vara påhitt. Enkammarbrunn går direkt till stenkista utan trör. Dessutom kan man ej avgöra om en infiltration ej fungera med att titta ner i en brunn. Trör hindrar slamflykt frå kammare 3 till spridararören till en modern infiltration
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.