L lat skrev:
Oj!!!
Lägsta timme på 6,4kWh!!!!
Min lägsta timme hamnar runt 250-300Wh.

Gör som jag skrev i tidigare inlägg, stäng av de stora förbrukarna 1 i taget & se vad som händer.
Absolut. Med min nya Tibber pulsmätare bör det synas direkt
 
Poolpump uppmätt till 6kw/dygn d v s ca 180 kw i månaden. Nu ska ventilationen mätas!
 
Varför krånglar du till det så mycket?
Med så hög förbrukning måste det vara lätt att hitta felet.

Ta hela din elcentral, slå av hälften av alla dvärgbrytare/säkringar. Vänta ett tag och kolla om din momentana förbrukning sjunkit med minst hälften. Läs av elmätarens siffror, Tibber eller vad du nu har. Om inte, slå av andra halvan.
Sen jobbar du dig ner så med hälften av de misstänkta grupperna tills du hittar rätt.
Det borde ta max en timme om du inte har en gigantisk elcentral.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Varför krånglar du till det så mycket?
Med så hög förbrukning måste det vara lätt att hitta felet.

Ta hela din elcentral, slå av hälften av alla dvärgbrytare/säkringar. Vänta ett tag och kolla om din momentana förbrukning sjunkit med minst hälften. Läs av elmätarens siffror, Tibber eller vad du nu har. Om inte, slå av andra halvan.
Sen jobbar du dig ner så med hälften av de misstänkta grupperna tills du hittar rätt.
Det borde ta max en timme om du inte har en gigantisk elcentral.
En bra plan som jag genomför imorgon...
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Första slutsatsen- gräv igen poolen! Min cirkulationspump tar 600w/h d v s 14 kWh per dygn och över 400 kWh i månaden…🙀
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Andra slutsats jag har ca 500 W som jag försöker ringa in. 60w verkar vara cirkulationspump (inte poolens dock). Utöver de 500 w som verkar vara ”baslast” är min CTC panna (från 2007) och då den är ”aktiv” drar den en del verkar det. Min billaddning har jag koll på och det drar självklart på en hel del
 
Min ventilation/FTX står nog för merpart av resterande…
 
S sepani skrev:
Andra slutsats jag har ca 500 W som jag försöker ringa in. 60w verkar vara cirkulationspump (inte poolens dock). Utöver de 500 w som verkar vara ”baslast” är min CTC panna (från 2007) och då den är ”aktiv” drar den en del verkar det. Min billaddning har jag koll på och det drar självklart på en hel del
500W baslast borträknat, bil, pool, värme, är ändå sjukt mycket.
 
C Cerb skrev:
500W baslast borträknat, bil, pool, värme, är ändå sjukt mycket.
Absolut. Dock är en hittills oidentifierad del ventilation. Men den ska gå att schemalägga
 
S sepani skrev:
Absolut. Dock är en hittills oidentifierad del ventilation. Men den ska gå att schemalägga
Har du någon värmare i din FTX?
 
Jag är inte jätteförvånad över förbrukningen. Ser likadant ut här. För oss är det, förutom poolen, tvätt och varmvatten som står för merparten. Det blir skillnad när det duschas 6ggr om dagen och tvättas två maskiner om dagen istället för två i veckan….

När vi inte var hemma förra veckan gick det cirka 30kwh per dygn, när vi är hemma är det 60….. det är bara hushållsel, tvätt och varmvatten som skiljer.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag är inte jätteförvånad över förbrukningen. Ser likadant ut här. För oss är det, förutom poolen, tvätt och varmvatten som står för merparten. Det blir skillnad när det duschas 6ggr om dagen och tvättas två maskiner om dagen istället för två i veckan….

När vi inte var hemma förra veckan gick det cirka 30kwh per dygn, när vi är hemma är det 60….. det är bara hushållsel, tvätt och varmvatten som skiljer.
Jag tror att min ”dark horse” är värmepannan, vilket inkluderar uppvärmning av varmvatten. Kan nog vara så att en ny skulle spara en hel del, men en sådan är ju inte heller gratis…🙀
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du någon värmare i din FTX?
Nej. Ingen för eller efter värmare…
 
S sepani skrev:
Nej. Ingen för eller efter värmare…
Ok, då ligger värmepannan/pumpen på plats nr 1 som energitjuv, din FTX drar lika mycket som 2 gamla glödlampor 24/7 i värsta fall.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, då ligger värmepannan/pumpen på plats nr 1 som energitjuv, din FTX drar lika mycket som 2 gamla glödlampor 24/7 i värsta fall.
Nja är du verkligen säker på det? Jag tror att FTX tar åtminstone 6 kWh per dygn? Men pannan tar förstås mer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.