H
F fsn skrev:
Tror inte det är så vanligt som många verkar tro när konspirationshjärnan drar igång. Och alla som jobbar i en internationell miljö blir snabbt varse att vi Svenskar är extremt blåögda och kanske det ”dummaste” och godtrogna som finns och att det vi kallar oetiskt och mutor är inget annat än en bra deal i stora delar av den kultiverade och fungerande stora världen.
Så du menar att det är ok att förekommer oegentligheter i Sverige bara för det förekommer i andra länder? Så kan man resonera så länge det inte drabbar en själv, eller hur?
Får det fortgå utan att någon reagerar och agerar så tänjs också gränserna ut mer och mer.
Själv föredrar jag att man rättar sig efter lagar och regler och behandlar alla lika.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
F
H HEM2121 skrev:
Så du menar att det är ok att förekommer oegentligheter i Sverige bara för det förekommer i andra länder? Så kan man resonera så länge det inte drabbar en själv, eller hur?
Får det fortgå utan att någon reagerar och agerar så tänjs också gränserna ut mer och mer.
Själv föredrar jag att man rättar sig efter lagar och regler och behandlar alla lika.
Menade jag det? Eller menade jag att det förekommer i betydligt högre utsträckning i flera EU-länder och att det kanske tom är så att det är rätt ovanligt i Sverige?
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
korruption på ett eller annat sätt är relativt ovanligt i Svärje jämfört med andra eu-länder, men vanligare än man kan tro.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
P
tveksamt tveksamt skrev:
För alla vet vi att hårda straff är det bästa sättet att motverka fuffens och brott.
Det fungerar förstås mindre bra på den som inte har så mycket att förlora, men för den som har både social status och viss rikedom är nog tanken på att få ett hårt straff mer avskräckande.

Mest avskräckande är dock risken att åka fast, så vi ska ha en bra kontrollapparat som upptäcker mutor.
 
  • Gilla
ElectricDevil och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
M maria01 skrev:
bara i sverige där man får chansen att säga upp sig först
Jag ser det som något positivt, det gör att det tar längre tid att få a-kassa. Eventuellt straff lär ju knappast påverkas?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ser det som något positivt, det gör att det tar längre tid att få a-kassa. Eventuellt straff lär ju knappast påverkas?
bötter på nån miljon hade vart bättre
 
  • Gilla
Rallarros
  • Laddar…
Fairlane
M maria01 skrev:
bötter på nån miljon hade vart bättre
Det är ju en fråga för rättsväsendet, inte en fråga om vem som säger upp vem först.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H
F fsn skrev:
Menade jag det? Eller menade jag att det förekommer i betydligt högre utsträckning i flera EU-länder och att det kanske tom är så att det är rätt ovanligt i Sverige?
Det är nog vanligare än vad vi vill tro, där är vi i Sverige naiva.
 
  • Älska
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
H
P pmd skrev:
Det fungerar förstås mindre bra på den som inte har så mycket att förlora, men för den som har både social status och viss rikedom är nog tanken på att få ett hårt straff mer avskräckande.

Mest avskräckande är dock risken att åka fast, så vi ska ha en bra kontrollapparat som upptäcker mutor.
Svårt att komma åt dem som ger sina vänner, släkt och där de smörar för vissa i samhället.
Kollegor som håller varandra bakom ryggen. De känner sig säkra att ingen anmäler dem, speciellt på mindre orter/städer.
 
  • Älska
Sofriko och 1 till
  • Laddar…
K
Kan ju knappast vara skarpaste kniven i lådan om det är så tydligt att personen sitter i styrelsen för ett bolag och sen försöker påverka ett ärende som gäller det företaget.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Tycker det låter som att det är lite gråzon det handlar om här. En bygglovshandläggare som inte verkar ha möjlighet att på delegation bevilja något utan snarare så att han mot betalning "hjälper till med bygglov". Det kan ju handla om allt ifrån att gå igenom folks ansökningshandlingar och tipsa om vad som behövs för att det ska bli godkänt till att försöka trolla fram ärenden i kön.

Det första är ju något som många på forumet önskar att bygglovsenheterna hjälpte till med. Ofta blir svaret att komplettering behövs, inte VAD som krävs för ett godkänt. Om man tänker sig att personen gör detta på sin fritid så kanske man kan tycka det borde vara en hyfsat OK bisyssla, så länge han sen inte är med och tar beslut eller tar fram förslag till beslut.

Det senare är ju klart sämre, även om det inte gör så att medborgare A mot lite pengar kan bygga vad han vill, där medborgare B inte får bygga något. Bara att medborgare A får sitt bygglov mycket snabbare än B.

Kan tänka mig att man har hyfsat bra koll på om någon börjar godkänna väldigt tveksamma saker mot mutor, svensken är ju inte känd för att låta sina grannar bygga vadsomhelst utan att gnälla och anmäla anonymt till myndigheterna. Inte om man ser till forumets frågor i alla fall :cool:

Däremot om någon lyckas muta sig till snabbare handläggning, eller betala för en "förbesiktning" så att ens bygglov går igenom utan problem är nog svårare att hitta. Hade varit intressant att veta vad som faktiskt skett!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag är nog lite tveksam till att vi skulle ha så låg korruptionsnivå i landet. Även om det givetvis inte är som i ex. Italien.

När mina föräldrar byggde fritidshus i början av 60- talet. Så underkändes bygglovsritningarna (på goda grunder, huset var för stort, för högt, för många våningar, i förhållande till riktlinjerna för området).

Stadsarkitekten som drev egen arkitektbyrå i staden meddelade att om hans byrå fick "justera" ritningarna lite så skulle de garanterat bli godkända. Föräldrarna sökte istället nytt lov för en stuga som följde områdesplanen, fick godkänt. Men byggde sedan enligt de ursprungliga ritningarna...

När huset skulle sättas ut på tomten, lät lantmätaren som gjorde det, meddela att han även var agent för ett försäkringsbolag, och om han fick sälja försäkringen så skulle han kunna sätta ut huset precis var de ville på tomten, inte där det skulle stå enl. bygglovet.

Mamma blev väldigt upprörd, och ville polisanmäla. Men min morfar som drev en advokatbyrå i en stor stad varnade. Om du anmäler så kommer vrenda kommunal instans att jaga er. Bygget blir stoppat, det blir "omöjligt" att få fram el, osv.

När jag började arbeta på mitt första "riktiga" jobb som elektronikkonstruktör, drabbades jag och en annan nyanställd av en komponentingenjör under första veckan. Vi ville införa en säkerhetskritisk komponent i vår nya produkt, som skulle vara istället för en som "brukade" användas. Den nya som vi ville ha kostade 5 kr istället för 38 kr, och var dessutom så liten att man kunde designa ett lägre hölje. Men framförallt så uppfyllde inte den gamla komponenten säkerhetskraven (krypavstånd mellan 230V och berörbara delar).

Mötet med komponentingenjören blev en chock, vi kom båda ut från mötet tittade på varandra "är han mutad?". Jag hade fler liknande problem med honom under de 6 år jag arbetade där.

Sedan 15 år senare blev jag kollega med en man som hade arbetat på en av de stora komponentditributörerna (grossist för elektronik komponenter). Han betraktade mig med misstänksamhet när han hörde var jag hade arbetat. Lite senare berättade han: Det fanns en komponentingenjör på den firman, vi och en annan distributör brukade turas om att bjuda honom på en Thailandsresa ett par ggr om året. Min kollega hade varit den som fick överlämna biljetterna. Som tack brukade mutkolven komma till hans kontor och visa "semesterbilder" från bordellerna med småflickor han brukade besöka. Han blev lite illamående varje gång det företagsnamnet nämndes, även 15 år senare.

För er som inte kan elektronikindustri. En komponentingenjör är den som godkänner att en viss komponent får användas i en konstruktion. Det handlar om kvalitetskontroll av tillverkaren, Hur länge kommer det att gå att köpa komponenten, poilitiska avväganden om vår produkt ex. innehåller komponenter tillverkade i Israel så är produkten förbjuden i vissa arabländer, och liknande begränsningar.

I den vevan (15 år senare) drev jag själv firma med försäljning av utrustning till elektronikindustrin, ungefär mätinstrument. Det fanns en firma i Göteborg där det strulade. De behövde vår utrustning, allt var klart för affär, men så började en inköpare där strula. Allt rann ut i sanden. Efter ett tag ny förfrågan från dem, och allt upprepade sig. Inköparen sade aldrig nej, köpte inte från en konkurrent istället, men det rann ut i sanden. Upprepade sig några ggr. Så hörde jag av en annan firma som sålde en annan typ av utrustning till samma kundkrets, att just den inköparen hade krävt att det skulle levereras en moped till hans son om det skulle bli affär. Detta på ett möte där även flera chefer var närvarande, det var accepterat på företaget att kräva mutor. Det blev ingen moped till sonen... Då insåg jag att inköparen hade försökt få en muta av mig också, men jag var för naiv för att förstå signalerna.

Jag har även varit med om att min chef (chef för utvecklingsavdelningen på ett av sveriges största industriföretag), satt ett helt team på att utveckla en del av en produkt åt ett konkurrerande startupföretag som han själv ägde (idag börsnoterat). Projektet gömdes inom ramen för ett "riktigt" större projekt. Vi som fick jobba med det var rätt upprörda och hade tänkt anmäla, men upptäckte att han hade blandat in chefer på nivån över honom. Vi blev osäkra på hur högt upp förskingringen gick, och vi vågade inte anmäla.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Ockupanten och 13 till
  • Laddar…
P
H HEM2121 skrev:
Svårt att komma åt dem som ger sina vänner, släkt och där de smörar för vissa i samhället.
Kollegor som håller varandra bakom ryggen. De känner sig säkra att ingen anmäler dem, speciellt på mindre orter/städer.
Det är därför vi ska ha en bra kontrollapparat som kan upptäcka korruption. Den ska inte enbart förlita sig på att folk som är inblandade anmäler varandra.

Transparenta processer motverkar också korruption.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
H
P pmd skrev:
Det är därför vi ska ha en bra kontrollapparat som kan upptäcka korruption. Den ska inte enbart förlita sig på att folk som är inblandade anmäler varandra.

Transparenta processer motverkar också korruption.
Ja, tyvärr finns inte den kontrollapparaten, de borde göras regelbundna stickprov kontroller.
Har varit med om att kommunen tog bort 39 sidor från ett överklagande till Länsstyrelsen. Man borde kunna skicka överklagan direkt till t.ex. Länsstyrelsen, utan att det ska passera kommunen, så att sådant inte kan ske.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
O
H HEM2121 skrev:
Själv föredrar jag att man rättar sig efter lagar och regler och behandlar alla lika.
Jag skulle säga att det precis där problemet ligger. Om vi börjar uppifrån och ned så har vi först nationella regler. Där sitter politiker och sedan tjänstemän på Boverket och säger en sak. Sedan har vi det kommunala självstyret. Då kan varje kommun hitta på egna saker. I kommunen är det formellt sett politikerna som har makten, men i praktiken har den delegerats till tjänstemännen. Tjänstemännen har sedan relativt sett stort utrymme att hitta på egen praxis, lägga sig till med egna värderingar och inte sällan är de i konflikt med politikerna. Som politiker har man dock när det väl kommer till kritan väldigt liten möjlighet att stoppa dumheterna. Tjänstemännen arbetar heltid med att bereda ärenden. Politikerna arbetar deltid och får färdig ärenden på hög som skall godkännas eller underkännas i sin helhet. Att göra ändringsyrkanden i enskilda tokiga delar är inte görbart i praktiken. Så i slutänden har vi nästan ett tjänstemannastyre utan tjänstemannaansvar och utan faktiska lagar som styr detaljerna.

Jag kontaktade en gång bygglovsavdelningen och bad dem redogöra för vilka kriterier och faktorer de tog hänsyn till när de skulle avgöra om en mindre tillbyggnad utanför detaljplanerat område kunde göras utan bygglov.

Jag blev sedan uppringd av en tjänsteman som indignerat förklarade att det kunde man absolut inte göra. Jag svarade då med att torrt konstatera att vad han menade var alltså att det var godtyckligt. Tjänstemannen blev då stött och snäste att här skulle jag inte vara oförskämd för några godtyckligheter var det aldrig frågan om. Bra svarade jag och upprepade frågan: Om det nu inte är godtyckligt så kan du rimligtvis redogöra för vilka kriterier och faktorer som ingår i bedömning. Gubben blev nu skogstokig och började nästa gapa och skrika om att han redan sagt att det inte var så enkelt. Under samtalet försökte återkommande få reda vem jag var, var jag bodde och vad det var jag ville göra. Jag nekade bestämt och hävdade om jag lämnade den informationen så kunde vi inte längre ha en förutsättningslös generell diskussion utan det skulle bli ett specifikt fall och de specifika förutsättningarna skulle ge honom möjlighet till subjektiva och godtyckliga bedömningar.

Där någonstans gav jag upp och konstaterade att det i allra högsta grad är godtyckligt. Tjänstemännen tittar på varje specifikt ärende och går sedan på magkänsla. De utnyttjar allmänhetens okunskap om faktiska regler och använder reglerna för att kunna motivera sin magkänsla. Det ser man tydligt på det faktum på att tokiga idéer från tjänstemän och politiker kan drivar igenom utan problem medan motsvarande, och ofta triviala åtgärder, från vanligt folk tar stop.

Ta bara Örebro. Där köpte politikerna ett kromat äppelskrut för åtskilliga miljoner och ställde på en kulle. Inga problem. Några kilometer därifrån bor en stackars barnfamilj som betalar vite varje månad för att de etsade sitt gula tegelhus ljusgrått. Vad tror ni sticker ut mest och stör landskapsbilden: En grå tegelvilla eller ett stort kromat äppelskrutt?

Eller ta konstnären i Östergötland som målade sin fasad som en soluppgång. Huset beläget vid en åker placerat i den naturliga soluppgången. Totaltstopp. Sen bygger kommunala bostadsbolaget en kontorsfastighet i stål och glas med en 10 meter hög utvändig fondvägg i skottskrutigt tyg. Kontorskomplexet ligger mitt i ett bostadsområde med röda tegelbyggnader. Inga problem.

Så när jag tänker på "korruption" så är det snarare den här stora gråzonen och dess godtycke som är problemet.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Anne1515 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.