Mats-S
IKEA - Man får vad man betalar för, ibland inte ens det. så enkelt är det.
IKEA - Bra nog oftast, men vill ha något utöver det så finns det andra att vända sig till.
 
RoTe RoTe skrev:
Undrar när svennebanan ska fatta att detta är lurendrejeri... Folk bara skrattar åt mig när jag säger det.
Ungefär som när man beställer "hemkörning" av möbler...ser man inte upp vräker de av det ute på gatan och drar fort som f-n, och börjar med att köra upp en kortapparat i nyllet på en.
 
M maria01 skrev:
ikea har sluta hjälpa till med att lasta det tycker jag är konstigt
Slutat att hjälpa till med att lasta?
Menar du lossa?
(Bilen lastas innan utkörning vid lager och man lossar bilen vid kunden)
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Slutat att hjälpa till med att lasta?
Menar du lossa?
(Bilen lastas innan utkörning vid lager och man lossar bilen vid kunden)
jag menar vid köp från varuhuset
 
RoTe
Fotografen Fotografen skrev:
Ungefär som när man beställer "hemkörning" av möbler...ser man inte upp vräker de av det ute på gatan och drar fort som f-n, och börjar med att köra upp en kortapparat i nyllet på en.
Folk är ruggigt efterblivet naiva i det här landet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
IKEA köper upp frakter, som i princip alla andra bolag oxå gör, av speditörer. IKEA är för dessa speditörer en viktig kund, som IKEA håller ständig koll på att de sköter sig.
Hemkörning kan väljas till olika nivåer. Tomtgräns, Dörr och Inbärning brukar det vara eller hämta på terminal. Du väljer och betalar olika mycket för tjänsten.
Väljer du tomtgräns så ställer dom av det på trottoaren, eller utanför porten.
Din order plockas ihop av IKEA. Den hämtas av en speditör till en terminal i annan stad, där den sedan körs ut av småbilar som täcker närområdet. Ingen har råd att ha 2 gubbar i bilen, därför blir det dumt ibland. Det är viktigt att chauffören har ett bra kontaktnät och kan kalla in en kompis om avlastningen blir för svår.
Givetvis ska allt som IKEA plockat ihop till beställningen vara med. Delleveranser är en styggelse. Men jag antar att det är något man oxå väljer som kund. Allt kan inte alltid vara på lager.
Jag har ingen statistik, men är säker på att merparten av transporterna blir rätt.
 
  • Gilla
Byggarlurva och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

F Fideliox skrev:
Tråkig historia. Upplevt själv väldigt bra kundservice av Ikea jämfört med andra företag. Ställer upp, fixar reservdelar utan kostnad. Även lyckats byta grejer på garanti utan kvitto mm.
Jag har bara haft dåliga upplevelser tyvärr. Faktiskt sämsta supporten av alla företag jag haft att göra med senaste 10 åren.
Felleverans av kök - ritning och produktlista stämde inte villket resultera i att jag fick demontera flera köksskåp (12h) packa ner och vänta 2 v på ny leverans. De var många fler saker som var fel men detta var de värsta.

Skevt handfat, tillverkningsfel. Tog med mig till Ikeas varuhus, 2h resa, då rörmokaren fick avbryta dagen innan och skulle återkomma dagen efter för att montera. På plats blir jag ifrågasatt i 20 min och misstrodd ifall den är skev. Jag säger titta själv, den ligger framför dig i paketet. Obs Jag vill endast byta till en likadan. Hon kunde inte se den var skev och bad mig om bilder o.s.v. tillslut bad jag om en chef som kom och såg direkt att den var skev men detta var verkligen förnedrande.

Garderober beställdes och lådor a ca 15 st var inte i lager. Vi beställde i dec och efter flera lovande och datum så fick jag i juli köpa andra lådor som vi inte ville ha.

I allt detta har jag fått 5 matkuponger från Ikea som kompensation. Jag har påpekat att det kostar mig extra med resor tid o.s.v men i Ikeas ögon så är man inte värd nånting
 
  • Gilla
  • Wow
torplover_3000 och 4 till
  • Laddar…
Beställde ett badkar med hemleverans. Det kastades av på min gräsmatta utanför huset, i ösregn. Kartongen var bara kladd och båda frontsidorna (gavel + långsida) var helt sönderrepade. Vi var hemma två personer men ingen ringde på eller på annat sätt meddelade att de kom. Men Bygghemma skötte det hela jättebra och skickade ett nytt plus några hundra i värdecheckar, fraktbolaget däremot skulle jag inte ens vilja skicka gråsten med.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
skulle behövt dom på ön när ikea skulle köra hem nåt
Fortfarande oklart vad du menar, men jag ska försöka svara.

IKEAs avtal med transportörerna har krav på ledtid som är olika i vårt väldigt avlånga land, precis som alla andra transportköpare. Hur lång tid det får ta beror såklart på många saker, men ingenstans är upplägget att man väntar på att bilen ska fyllas upp innan man åker. Självklart försöker alla transportörer både last- och ruttoptimera, men bara så länge man håller sig inom de avtalade leveranstiderna. På det svenska fastlandet är det aldrig mer än en vecka, så om någon fått vänta en månad beror det inte på att det står en halvfull bil och väntar på fler paket, utan på något som hänt tidigare i kedjan.

På vissa öar gäller såklart andra saker, då förbindelserna är beroende på naturfenomen och andra aktörer än IKEA eller de vanliga transportörerna, men till alla öar med bilfärjeförbindelse är leveranstiderna ungefär som i övriga landet. Gotland tar en dag extra, men så är det för alla och inget som IKEA hittat på.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
S
Enligt Konsumentköplagen har du rätt till skadestånd för fel. Du kan få ersättning tex för de extra resorna och utebliven inkomst Tid i telefon med mera räknas inte.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jäkligt trist läsning. Det är väl tyvärr så att börjar det krångla så blir det lätt en ond spiral, när fler ska blandas in, men detta låter extremt..

När vi köpte köket på IKEA för dryga två år sen gick det väldigt bra faktiskt. Jag tror att vi hade tur och fick en engagerad köksplanerare som brydde sig, han bevakade när artiklar kom in i lager och återkopplade hela tiden. Sen var allt med vid hemleveranserna, även bänkskivorna i sten var hela och fina och i korrekt mått!

Som flera skriver är det dock ofattbart att IKEA inte kan flytta saker mellan sina varuhus och att de ibland inte ens vet om de kommer få in artiklar igen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Leveranser i allmänhet är ju opålitliga. Det har blivit bättre tycker jag men är fortfarande ibland att de bara dyker upp en dag senare än de sagt utan förklaring...
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Fortfarande oklart vad du menar, men jag ska försöka svara.

IKEAs avtal med transportörerna har krav på ledtid som är olika i vårt väldigt avlånga land, precis som alla andra transportköpare. Hur lång tid det får ta beror såklart på många saker, men ingenstans är upplägget att man väntar på att bilen ska fyllas upp innan man åker. Självklart försöker alla transportörer både last- och ruttoptimera, men bara så länge man håller sig inom de avtalade leveranstiderna. På det svenska fastlandet är det aldrig mer än en vecka, så om någon fått vänta en månad beror det inte på att det står en halvfull bil och väntar på fler paket, utan på något som hänt tidigare i kedjan.

På vissa öar gäller såklart andra saker, då förbindelserna är beroende på naturfenomen och andra aktörer än IKEA eller de vanliga transportörerna, men till alla öar med bilfärjeförbindelse är leveranstiderna ungefär som i övriga landet. Gotland tar en dag extra, men så är det för alla och inget som IKEA hittat på.
bor man på landet så är det bara glöma leveranser på nån dag
 
M maria01 skrev:
bor man på landet så är det bara glöma leveranser på nån dag
Du fortsätter vara diffus och svårtolkad, men jag får väl se det som en utmaning.

Om du menar att det generellt tar tid att få leveranser till de som bor på landet, så låter det del som gammal info från någon som inte längre bor i landet och dels som att hela idén att hacka just på Ikea faller.

Skickar du en liten hemleverans (vanlig paketbil) så når du över 98% av svenskarna på två dygn om du packar och skickar från Sundsvall och nedåt i landet. Lägg på en dag till om det är pallgods. Sedan finns det de som köper budgettjänster som t ex levereras med DHLs slingbil som bara besöker lantisar en gång i veckan, men det är en minskande mängd som går den vägen.
 
  • Gilla
  • Haha
torplover_3000 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du fortsätter vara diffus och svårtolkad, men jag får väl se det som en utmaning.

Om du menar att det generellt tar tid att få leveranser till de som bor på landet, så låter det del som gammal info från någon som inte längre bor i landet och dels som att hela idén att hacka just på Ikea faller.

Skickar du en liten hemleverans (vanlig paketbil) så når du över 98% av svenskarna på två dygn om du packar och skickar från Sundsvall och nedåt i landet. Lägg på en dag till om det är pallgods. Sedan finns det de som köper budgettjänster som t ex levereras med DHLs slingbil som bara besöker lantisar en gång i veckan, men det är en minskande mängd som går den vägen.
jobbar du på ikea?

du försvarar dom helt lite skumt då det inte finns ett annat företag som har förstört mer möbelsnickare en nån annan
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.