Elpris_123 skrev:
Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.

Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.

Är det ett jävla skämt?
Läck vatten vid kylläge.
Troligen är felet håltagningen genom väggen.
Hålet ska luta utåt är hålet för rakt så rinner vatten in vid kylningen
 
S
S.Areng S.Areng skrev:
"Hej, jag är inte bitter"
Inte så farligt :)
Tjänar mer att vara på jobbet och betala hantverkaren för skitjobbet...
Men har upptäckt att de är rätt kass på många saker.
Alltså lägga rör, dra el och kakla kan jag själv, men de behöver vara 3-4 st. HELT efterblivet :)
 
  • Gilla
  • Haha
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Klassisk tråd. TS berättar en liten del av vad som faktiskt skett och hela forumet går loss med egna slutsatser och svar därefter. 😅 Den här kan bli riktigt lång om inte TS börjar berätta mer detaljer..
Trådskaparen har en förkärlek att skapa trådar som han sedan aldrig svarar i, finns gott om sådana som slänger in en brandfackla och sedan går alla igång men ingen ytterligare information kommer från trådskaparen....
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
S Seaknight skrev:
Inte så farligt :)
Tjänar mer att vara på jobbet och betala hantverkaren för skitjobbet...
Men har upptäckt att de är rätt kass på många saker.
Alltså lägga rör, dra el och kakla kan jag själv, men de behöver vara 3-4 st. HELT efterblivet :)
Ändå tycker du det är värt att lägga din dyrbara tid här, smickrande.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Frågan kanske redan kommit upp.. Men varför behöver du kyla under den här sommaren? 🤪
 
  • Haha
TobbeP
  • Laddar…
Elpris_123 skrev:
Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.

Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.

Är det ett jävla skämt?
Problemet är som vanligt att man inte är tydlig med att det kostar pengar och att man inte åker gratis väldigt enkelt man kan ge ett fast pris och förklara vad som ingår
KOMMUNIKATION Kallas det 😁
 
  • Gilla
Berra39 och 1 till
  • Laddar…
H Herrn123 skrev:
Idag kostar allt multum, vad sägs om en offert för 2 dagars arbetstid 60.000 plus moms! 1 hantverkare i 2 dagar / plattsättning….. Hantverkare är vår nya adel.
En offert kostar inget.
Det är upp till beställaren att välja om denne vill att jobbet ska utföras till offererat pris eller inte.
Felsökning är helt naturligt att ta betalt för
Summan är inte orimlig
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H Herrn123 skrev:
Idag kostar allt multum, vad sägs om en offert för 2 dagars arbetstid 60.000 plus moms! 1 hantverkare i 2 dagar / plattsättning….. Hantverkare är vår nya adel.
Ja, säkert.
 
Två timmar minimidebitering är väl standard?
Absolut inget jobb någonsin har tagit ”fem minuter” allt inräknat.
 
  • Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
S Seaknight skrev:
Inte så farligt :)
Tjänar mer att vara på jobbet och betala hantverkaren för skitjobbet...
Men har upptäckt att de är rätt kass på många saker.
Alltså lägga rör, dra el och kakla kan jag själv, men de behöver vara 3-4 st. HELT efterblivet :)
Det finns gott om firmor som gör både grund, tak, trädgård och el. Brukar sluta bra…
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Anonymiserad 587768 skrev:
Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.

Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.

Är det ett jävla skämt?
Typiskt hantverkare, dom är skojare och går inte att lita på.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Elpris_123 skrev:
Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.

Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.

Är det ett jävla skämt?
Det var ju billigt, min bergvärmepump läckte vatten. Mailade installatören och alla hade semester, de skickade en röris ändå. När han kom tittade han och sa, definitivt en läckande varmvattenbehållare, bra att du stängt av vattnet så det inte läcker mer. Han gav mig en faktura på 2995kr och kontoret skall höra av sig när de är tillbaka från semestern
 
  • Wow
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
ahh, du ville att de skulle fakturera....100kr? 200kr?. För det är defininitivt lönsamt att sitta och boka ut 96st 5 minuters jobb varje dag och fakturera enligt detta.

Nej usch för att någon väljer att åka ut till dig, inleder en felsökning, förhoppningsvis kommer med en lösning (om du inte redan har gnällt om priset) istället för att ignorera dig helt och jobba mot B2B.
Såhär har vi en kränkt hantverkarskojare....
 
  • Gilla
Medvik och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad fick du för svar då?
Många företag har ju en minsta tid dom tar betalt för... då spelar det ingen roll om dom är 5 min eller 55min ...
Mycket dålig ursäkt att ha ”minsta tid”. Löjligt - ja jag skulle nästan säga oärligt- påfund för att skörta upp kunderna
 
  • Gilla
JustDoIt och 3 till
  • Laddar…
Anonymiserad 587768 skrev:
Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.

Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.

Är det ett jävla skämt?
Du kommer få svar från en mängd kränkta personer som tror de är hantverkare men i själva verket skojare inom branschen.
Vilka kommer inte att vara svårt att se hahaha
 
  • Gilla
Medvik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.