harry73
Malmgatan är enlig5 NVDB i alla fall en gata med kommunen som väghållare. Så vägen är inte en samfällighet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Malmgatan är enlig5 NVDB i alla fall en gata med kommunen som väghållare. Så vägen är inte en samfällighet.
Så kartan, kommunen, TS uppfattning och gatufastighetens ägande pekar alla åt samma håll. TS, nu måse du bara ta reda på huvudmannaskapet för den allmänna platsen!
 
Varför måste han det?
 
S SH92 skrev:
jag kan säga till dem att dem måste köpa/stycka av den biten om dem ska fortsatt använda den
Varför är det så viktigt att vägen inte ligger på din fastighet? Vad vinner du på att din fastighet blir mindre??
 
Allt handlade om att bygga carport och avstånd till tomtgräns… som inte stämmer . Ska in till kommunen nästa vecka och gå genom det me dem ( önskade dem )
 
Vad är det som inte stämmer?
 
När jag mäter ut avståndet från tomtgräns till där carporten skall vara
 
Vad är det som inte stämmer då?
 
Det beror väl mest på att du inte förstår skillnaden mellan tomtgräns och fastighetsgräns? Det blir ju ingen som helst skillnad om kommunen löser in delen med vägen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vet inte själv men få se vad dem vill berätta gå genom nästa vecka så kanske vi löser det på plats me dem :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
U
Suck
Du har har ju prickmark, längs med TOMTgränsen, helt enligt plankartan och har fått reda på av kommunen att du inte får ställa carporten där.
Förstår inte varför det är så viktigt vart hur mycket väg som ligger på fastigheten. Du kommer ändå inte få bygga närmare pga prickmarken. Även om du söker de som attefallsåtgärd så kan du inte bygga närmare än 4.5m mot allmän plats.
Som andra redan sagt är det bara problem att lösa in fastighetsyta eftersom de flesta detaljplaner reglerar byggnadsarean som ett förhållande mot fastighetens area, dock ofta med ett maximum.

Varför inte bara sätta carporten kant mot prickmarken och acceptera att den inte kan hamna närmare gatan. Oavsett vart gränsen för fastigheten ligger så kommer prickmarken ligga där för att säkerställa siktlinjer, möjlighet till parkering på egen fastighet osv. längs med gatan.

Sen lägger du upp bilden på avstyckningen stup i kvarten. Det är inte den du ska titta på. Det är plankartan/detaljplan som reglerar hur och vart du får bygga. Där syns det tydligt att del av din fastighet är avsedd för att nyttjas som gata åt allmänheten (vitt område) och tomt (gult område).
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Mitt mål har inte varit att sätta den närmare , de som blev fel från början att jag fick ritningen av lantmäteriet att gå efter med fastighetsgräns och då kom det fram att det ser inte riktigt ut som det ska jämfört med detaljplan när det gäller vart gränsen går och att dem på kommunens kartavdelning även sa att jag ska kontakta kommunen som markägare för att lösa detta
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Lösa vad? Vad är problemet?
Lägg den 4,5m från vägen på sidan så att den inte är på prickmark och 6m från vägen framför. Det är sannolikt så nära du får ha den. Om du bara lyckas göra skillnad på tomt och fastighet så är det inte komplicerat alls.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
SarB
S SH92 skrev:
Mitt mål har inte varit att sätta den närmare , de som blev fel från början att jag fick ritningen av lantmäteriet att gå efter med fastighetsgräns och då kom det fram att det ser inte riktigt ut som det ska jämfört med detaljplan när det gäller vart gränsen går och att dem på kommunens kartavdelning även sa att jag ska kontakta kommunen som markägare för att lösa detta
Men planen redovisade ju också fastighetsgränsen ut i vägen. Du menar just att den allmänt ändamål inte borde ligga på en bostadsfastighet? Det håller jag med om.
 
Det kan man ju ha åsikter om. Men det har ju inte med bygglovsärendet att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.