Demmpa Demmpa skrev:
Jasså?
Jag uppfattar att många anser att 500-800 kr/h är vettigt pris för en hantverkare och att fler vill att hantverkaren tar högre timpris än höga materialpåslag.
Höga materialpåslag anses som ocker.
Det främsta problemet är otydligheten. Hade hantverkaren kunnat visa materialpris+påslag och motiverat varför hade det säkert varit accepterat. Nu är det ofta skyhöga priser trots man fått uppåt 50% rabatt på ett listpris man vet att ingen människa någonsin gett..
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Nu måste du väl ändå driva.

Detta är väl 100 procent felsökning som det beskrivits.

Att de droppar vatten o läcker om dränering någonstans är inget ett företag ödslar odebiterbar tid på för att lämna ett pris.

Detta tar man betalt för. Praxis är väl ändå att man förväntar sig att hantverkaren kostar pengar.
Var bor du där hantverkare tar betalt för offert?
 
V Villaägarenr1 skrev:
Vad jobbar du med ?
Vad har det med trådens ämne att göra? Hade förväntat mig en sån fråga i PM i så fall. Men jag svarar inte på PM, har dåliga erfarenheter.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Har vi inte lite för lite information om vad som egentligen beställts/avtalats?

Om TS ber hantverkaren om att fixa ett problem, hantverkaren tackar ja och kommer sedan ut och inte gör det ( d.v.s. ingen åtgärd) av någon anledning (ej kompenten/har inte verktyg för det e.d.) så har inte TS fått det den beställt = ingen betalning ska ske.

Tänk att du lämna in din bil för att den läcker från avgassystemet och du vill ha det åtgärdat hos din lokala verkstad. När du sedan kommer och ska hämta den så har de inte gjort något åtgärd. Är det då rimligt att de ska ha betalt för tiden de hissat upp bilen och tittat på det?
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
H
S Styrman_jansson skrev:
Har vi inte lite för lite information om vad som egentligen beställts/avtalats?

Om TS ber hantverkaren om att fixa ett problem, hantverkaren tackar ja och kommer sedan ut och inte gör det ( d.v.s. ingen åtgärd) av någon anledning (ej kompenten/har inte verktyg för det e.d.) så har inte TS fått det den beställt = ingen betalning ska ske.

Tänk att du lämna in din bil för att den läcker från avgassystemet och du vill ha det åtgärdat hos din lokala verkstad. När du sedan kommer och ska hämta den så har de inte gjort något åtgärd. Är det då rimligt att de ska ha betalt för tiden de hissat upp bilen och tittat på det?
Eller så kan det var så att i och med TS inte återkommit, så beror det helt enkelt på att ingen åtgärd behövdes. Som någon skrev tidigare är det inte bara kondensvatten som kommer?

1. TS ringer, "Det läcker"
2. Tekniker kommer kollar 5 minuter och konstaterar "Inget fel ska vara så där, oroa dig inte"
3. TS får faktura som denne inte trodde skulle komma p.g.a. ingen åtgärd behövdes.
 
  • Gilla
JustDoIt och 3 till
  • Laddar…
H Hazze23 skrev:
Eller så kan det var så att i och med TS inte återkommit, så beror det helt enkelt på att ingen åtgärd behövdes. Som någon skrev tidigare är det inte bara kondensvatten som kommer?

1. TS ringer, "Det läcker"
2. Tekniker kommer kollar 5 minuter och konstaterar "Inget fel ska vara så där, oroa dig inte"
3. TS får faktura som denne inte trodde skulle komma p.g.a. ingen åtgärd behövdes.
Javisst kan det vara så, eller;

1. TS ringer och undrar vad det skulle kosta att fixa en läcka.
2. Firman svarar då att för att veta det måste vi komma och kika på det
3. TS svarar att det får de om de vill.
4. Firman konstaterar att läckan är normal och inte behöver något åtgärd.
5. Firman skickar en faktura för vad TS trodde var vanligt offertarbete.

Vi vet helt enkelt för lite för att dra någon slutsats.
 
  • Gilla
HEM2121 och 8 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Tänk att du lämna in din bil för att den läcker från avgassystemet och du vill ha det åtgärdat hos din lokala verkstad. När du sedan kommer och ska hämta den så har de inte gjort något åtgärd. Är det då rimligt att de ska ha betalt för tiden de hissat upp bilen och tittat på det?
Det är ju standard att de gör så. Men de meddelar mig i förväg vad det kostar och att de endast kommer att göra felsökning och förmodligen inte fixa någonting (bara ge offert och sedan beställa delarna + ge en tid för reparationen om 2-3 månader).
 
V
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Var bor du där hantverkare tar betalt för offert?
Felsökning = inte offert = kostar pengar.

Sluta spela dum
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
V
H Hazze23 skrev:
Eller så kan det var så att i och med TS inte återkommit, så beror det helt enkelt på att ingen åtgärd behövdes. Som någon skrev tidigare är det inte bara kondensvatten som kommer?

1. TS ringer, "Det läcker"
2. Tekniker kommer kollar 5 minuter och konstaterar "Inget fel ska vara så där, oroa dig inte"
3. TS får faktura som denne inte trodde skulle komma p.g.a. ingen åtgärd behövdes.
Spelar de någon roll egentligen.

Ts ringer en hantverkare för att han inte klarar det själv. Hantverkaren felsöker oxh konstaterar att allt står rätt till = felsökningen gav ju resultat. Att allt var okey...

Man betalar väl för hantverkarens tid eller hur ?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Felsökning = inte offert = kostar pengar.

Sluta spela dum
Läs #61
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
H
V Villaägarenr1 skrev:
Spelar de någon roll egentligen.

Ts ringer en hantverkare för att han inte klarar det själv. Hantverkaren felsöker oxh konstaterar att allt står rätt till = felsökningen gav ju resultat. Att allt var okey...

Man betalar väl för hantverkarens tid eller hur ?
Ja, precis man betalar för hantverkarens tid. Har inte skrivit något annat, bara poängterat att TS-försvinnande verkar tyda på att denne inte gett hela historien till ingen åtgärd.

Men en riktigt serviceinriktad person hade kanske bjudit på det om det nu var så banalt som det är kondensvatten bara.
 
  • Gilla
  • Haha
ADent och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Skulle vara intressant att veta exakt vad som hänt, vad som sagts, om TS fick någon information om vad felet var om det ena var något fel. Den spontana gissningen är ju kondensvatten och det bör väl vara det första som firman borde fråga när han ringer?
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Felsökning = inte offert = kostar pengar.

Sluta spela dum
Sluta spela och följa ditt exempel då? Nej tack.
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
F
En gratis offert lämnar man ju för att få chans på ett lite större jobb. Finns ju ingen ekonomi att åka och lämna gratis offerter för att eventuellt få chansen att beställa en reservdel till noll kronors marginal och få betalt 1-2 timmar för att byta ut den trasiga delen.

/Hälsar husägaren som fick betala 800kr för att reparatören tittade 2 minuter på min trasiga tvättmaskin och sen gick och bytte en huvudsäkring.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 10 till
  • Laddar…
kisumisu
Appendix Appendix skrev:
Så hantverkaren ska åka ut och lägga bensin och tid gratis?


Jobbar ni så på ditt jobb?


1000 låter rimligt
Mycket bensinpengar för 1km.

Man kanske ska byta branch 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.