107 808 läst · 297 svar
108k läst
297 svar
Fakturerad 1000 kr för 5 min hembesök utan åtgärd
Det främsta problemet är otydligheten. Hade hantverkaren kunnat visa materialpris+påslag och motiverat varför hade det säkert varit accepterat. Nu är det ofta skyhöga priser trots man fått uppåt 50% rabatt på ett listpris man vet att ingen människa någonsin gett..Demmpa skrev:
Var bor du där hantverkare tar betalt för offert?V Villaägarenr1 skrev:Nu måste du väl ändå driva.
Detta är väl 100 procent felsökning som det beskrivits.
Att de droppar vatten o läcker om dränering någonstans är inget ett företag ödslar odebiterbar tid på för att lämna ett pris.
Detta tar man betalt för. Praxis är väl ändå att man förväntar sig att hantverkaren kostar pengar.
Allvetare
· Östergötland
· 3 912 inlägg
Har vi inte lite för lite information om vad som egentligen beställts/avtalats?
Om TS ber hantverkaren om att fixa ett problem, hantverkaren tackar ja och kommer sedan ut och inte gör det ( d.v.s. ingen åtgärd) av någon anledning (ej kompenten/har inte verktyg för det e.d.) så har inte TS fått det den beställt = ingen betalning ska ske.
Tänk att du lämna in din bil för att den läcker från avgassystemet och du vill ha det åtgärdat hos din lokala verkstad. När du sedan kommer och ska hämta den så har de inte gjort något åtgärd. Är det då rimligt att de ska ha betalt för tiden de hissat upp bilen och tittat på det?
Om TS ber hantverkaren om att fixa ett problem, hantverkaren tackar ja och kommer sedan ut och inte gör det ( d.v.s. ingen åtgärd) av någon anledning (ej kompenten/har inte verktyg för det e.d.) så har inte TS fått det den beställt = ingen betalning ska ske.
Tänk att du lämna in din bil för att den läcker från avgassystemet och du vill ha det åtgärdat hos din lokala verkstad. När du sedan kommer och ska hämta den så har de inte gjort något åtgärd. Är det då rimligt att de ska ha betalt för tiden de hissat upp bilen och tittat på det?
Eller så kan det var så att i och med TS inte återkommit, så beror det helt enkelt på att ingen åtgärd behövdes. Som någon skrev tidigare är det inte bara kondensvatten som kommer?S Styrman_jansson skrev:Har vi inte lite för lite information om vad som egentligen beställts/avtalats?
Om TS ber hantverkaren om att fixa ett problem, hantverkaren tackar ja och kommer sedan ut och inte gör det ( d.v.s. ingen åtgärd) av någon anledning (ej kompenten/har inte verktyg för det e.d.) så har inte TS fått det den beställt = ingen betalning ska ske.
Tänk att du lämna in din bil för att den läcker från avgassystemet och du vill ha det åtgärdat hos din lokala verkstad. När du sedan kommer och ska hämta den så har de inte gjort något åtgärd. Är det då rimligt att de ska ha betalt för tiden de hissat upp bilen och tittat på det?
1. TS ringer, "Det läcker"
2. Tekniker kommer kollar 5 minuter och konstaterar "Inget fel ska vara så där, oroa dig inte"
3. TS får faktura som denne inte trodde skulle komma p.g.a. ingen åtgärd behövdes.
Allvetare
· Östergötland
· 3 912 inlägg
Javisst kan det vara så, eller;H Hazze23 skrev:Eller så kan det var så att i och med TS inte återkommit, så beror det helt enkelt på att ingen åtgärd behövdes. Som någon skrev tidigare är det inte bara kondensvatten som kommer?
1. TS ringer, "Det läcker"
2. Tekniker kommer kollar 5 minuter och konstaterar "Inget fel ska vara så där, oroa dig inte"
3. TS får faktura som denne inte trodde skulle komma p.g.a. ingen åtgärd behövdes.
1. TS ringer och undrar vad det skulle kosta att fixa en läcka.
2. Firman svarar då att för att veta det måste vi komma och kika på det
3. TS svarar att det får de om de vill.
4. Firman konstaterar att läckan är normal och inte behöver något åtgärd.
5. Firman skickar en faktura för vad TS trodde var vanligt offertarbete.
Vi vet helt enkelt för lite för att dra någon slutsats.
Det är ju standard att de gör så. Men de meddelar mig i förväg vad det kostar och att de endast kommer att göra felsökning och förmodligen inte fixa någonting (bara ge offert och sedan beställa delarna + ge en tid för reparationen om 2-3 månader).S Styrman_jansson skrev:
Spelar de någon roll egentligen.H Hazze23 skrev:Eller så kan det var så att i och med TS inte återkommit, så beror det helt enkelt på att ingen åtgärd behövdes. Som någon skrev tidigare är det inte bara kondensvatten som kommer?
1. TS ringer, "Det läcker"
2. Tekniker kommer kollar 5 minuter och konstaterar "Inget fel ska vara så där, oroa dig inte"
3. TS får faktura som denne inte trodde skulle komma p.g.a. ingen åtgärd behövdes.
Ts ringer en hantverkare för att han inte klarar det själv. Hantverkaren felsöker oxh konstaterar att allt står rätt till = felsökningen gav ju resultat. Att allt var okey...
Man betalar väl för hantverkarens tid eller hur ?
Ja, precis man betalar för hantverkarens tid. Har inte skrivit något annat, bara poängterat att TS-försvinnande verkar tyda på att denne inte gett hela historien till ingen åtgärd.V Villaägarenr1 skrev:
Men en riktigt serviceinriktad person hade kanske bjudit på det om det nu var så banalt som det är kondensvatten bara.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 119 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 119 inlägg
Skulle vara intressant att veta exakt vad som hänt, vad som sagts, om TS fick någon information om vad felet var om det ena var något fel. Den spontana gissningen är ju kondensvatten och det bör väl vara det första som firman borde fråga när han ringer?
En gratis offert lämnar man ju för att få chans på ett lite större jobb. Finns ju ingen ekonomi att åka och lämna gratis offerter för att eventuellt få chansen att beställa en reservdel till noll kronors marginal och få betalt 1-2 timmar för att byta ut den trasiga delen.
/Hälsar husägaren som fick betala 800kr för att reparatören tittade 2 minuter på min trasiga tvättmaskin och sen gick och bytte en huvudsäkring.
/Hälsar husägaren som fick betala 800kr för att reparatören tittade 2 minuter på min trasiga tvättmaskin och sen gick och bytte en huvudsäkring.