Jag tror inte att räntan kommer ner till 1 eller 1,5% i det närmaste, det var en anomali i historien. Och skulle den gå ner dit igen så beror det på att en riktig lågkonjunktur har kommit (dvs där mer än 10% av befolkningen förlorat jobbet) och Riksbanken sänker för att rädda vad räddas kan, och då kommer inte ditt problem vara räntan utan att du blivit av med jobbet.

Stabiliserar sig räntan på 3,5-4% så ska vi vara glada, det stämmer rätt väl med teorin om man har långsiktig årlig tillväxt om 2% plus 2% inflation ger en ränta om 4%.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Maalox
Bara skumläst tråden så ledsen om det redan nämnts:

En potentiell lösning för TS för att undvika en realiserad förlust kanske kan vara att få till en långtidsuthyrning av huset som täcker ränktekostnader och eventuellt lite amortering, samtidigt som man går över till att hyra något som fungerar bättre praktiskt (vad TS nu syftar på där).

TS nämner att huset är nytt och fräscht. Beroende på vart huset ligger så kanske det finns större bolag som finner det intressant att hyra för någon av deras expats med familj. Här i Göteborg är detta vanligt med bolag så som Astra, Volvo etc. Dessa bolag har vanligtvis 'relocation' avdelningar som hanterar just dessa frågor.

Food for thought!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Bara skumläst tråden så ledsen om det redan nämnts:

En potentiell lösning för TS för att undvika en realiserad förlust kanske kan vara att få till en långtidsuthyrning av huset som täcker ränktekostnader och eventuellt lite amortering, samtidigt som man går över till att hyra något som fungerar bättre praktiskt (vad TS nu syftar på där).

TS nämner att huset är nytt och fräscht. Beroende på vart huset ligger så kanske det finns större bolag som finner det intressant att hyra för någon av deras expats med familj. Här i Göteborg är detta vanligt med bolag så som Astra, Volvo etc. Dessa bolag har vanligtvis 'relocation' avdelningar som hanterar just dessa frågor.

Food for thought!
Bra förslag!

Min granne hyr ut sin villa på ca 200 kvm norr om Stockholm efter att barnen är utflugna.

Han hade visserligen råd att bo kvar men kunde inte motstå 35 tkr i månaden.
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att första räntesänkningen kommer att ske i Q1 eller Q2 2024. Därefter kommer det blir räntesänkningar och en 3 mån utlåningsränta kommer Q2 år 2025 ligga på runt 2,25 %. Vi får inte glömma bort att energi har också blivit dyrare så vi får hoppas att kriget slutar snart så att priserna på El blir lägre.

Vi ser redan att konsumtionen har minskat något och det finns redan indikationer på att den kommer bli lägre under slutet av 2024.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
S
Priserna ska förhoppningsvis ner betydligt mer, vi är inte ens på pre-covid nivåer än.
 
  • Gilla
nezze och 1 till
  • Laddar…
O
S SueCia skrev:
Priserna ska förhoppningsvis ner betydligt mer, vi är inte ens på pre-covid nivåer än.
Och varför skulle de gå ner till pre-covid nivå?

Fortsatt bostadsbrist generellt och extrem brist på nya villor samtidigt som löner stiger lär inte göra att varken efterfråga eller utbud ändras. Lägg där till stora kullar födda 88-92 som nu skaffar barn och behöver större.

Om det blev en rejäl kris med 20-30 % arbetslösa då kan vi börja prata om ras, men innan dess, nja!
 
  • Gilla
RalleB och 8 till
  • Laddar…
S
O Ossian K Olsson skrev:
Och varför skulle de gå ner till pre-covid nivå?

Fortsatt bostadsbrist generellt och extrem brist på nya villor samtidigt som löner stiger lär inte göra att varken efterfråga eller utbud ändras. Lägg där till stora kullar födda 88-92 som nu skaffar barn och behöver större.

Om det blev en rejäl kris med 20-30 % arbetslösa då kan vi börja prata om ras, men innan dess, nja!
Det vore ju väldigt konstigt om huspriserna ska stanna kvar på högre nivå än innan covid, när macrot såg betydligt bättre ut innan.
 
  • Gilla
nezze
  • Laddar…
Vi befinner oss i fasen när det börjar bli tyngre för hushållen. Konkurser och uppsägningar är begynnande.

Bundna lån löper ut i snabb takt..

Jag tror vi ska in i nästa fas när bufferten är slut i hushållen och folk har inget val och måste sälja med förlust i större utsträckning och arbetslösheten ökar på riktigt.

Då avstannar lönedrivningen och inflationen kan bli hanterbar.

Så kortsiktigt ser det tufft ut med boenden som kommer kosta 30-40 i månaden.

Sen kommer bostadsbrist hålla prisvärda boenden bättre skyddad än 3 miljoners villorna som är prissatta till 5-7 miljoner
 
  • Gilla
Kullatorp och 5 till
  • Laddar…
Inflationen är fortfarande alldeles för hög och Riksbankens senaste prognos är passé.
Det är bara att räkna med att styrräntan når 4,5% Q1 2024 och att första sänkningen dröjer tills slutet av 2024.
Kronan är alldeles för svag och Riksbanken sitter i en rävsax och kan inte börja sänka innan ECB och FED. Helst med fördröjning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
24000 i månaden är mycket, men det lär inte räcka med knappt 6 miljoner i lån (som ni då har). Amorteringen är minst 12000kr och en utlåningsränta på 5% ser vi snart. Det gör att er månadskostnad sticker till cirka 35000kr, och 5% är nog ingen topp på räntan. Givetvis kan ni säkert slippa amortera kontra behöva sälja. Men fundera på om ni löser den månadskostnaden, annars kan det vara läge att fundera på att sälja.

Men, kan ni hålla ut och hålla i så urholkar ju inflationen era lån vilket är bra. Det
Gäller ju då att löner hänger med och det gör dom säkert över tid. Vid hög inflation är lån väldigt bra att ha!

Lycka till!
 
  • Gilla
Kullatorp och 3 till
  • Laddar…
Det finns bara en enda sanning här; ingen vet hur bostadspriserna kommer att utveckla sig.

På kort sikt (några månader) stiger sannolikheten att det någon tror blir rätt eftersom en sådan analys bara är en extrapolering av nuläget. En sådan kortsiktig analys reflekterar bara att förändring oftast sker långsamt och sådana analyser tenderar därför att bli ungefär rätt. När en kortsiktig analys slår väldigt fel är det för att en snabb förändring har skett. Detta sker mer sällan (statistisk outlier) jämfört med den vanligare långsamma förändringen. Analyser på längre sikt än några månader är helt värdelösa enligt min mening, en långsam förändring över tid gör stor skillnad på lång sikt och det är för många okända variabler för att kunna göra en prognos. Det finns ett undantag till detta och det är riktigt långa prognoser utan preciserad sluttid, exempelvis "högst sannolikt kommer huset öka mycket i värde de närmaste 20-30 åren". Detta eftersom hela världsekonomin bygger på kontinuerlig tillväxt och strävan efter "lagom" inflation där uthållig inflation (läs flera år) endast kan erhållas genom löneökningar som ett resultat av produktivitetsökningar. När folk får små årliga reala löneökningar över tid stiger tillgångspriser mycket på lång sikt. Men ingen kan säga exakt när det skulle vara bäst att sälja under denna tidsperioden...

Ovan är kanske att förklara det självklara, men jag tycker ändå det är värt att skriva för att verkligen understryka att ingen vet. Riksbanken och världens centralbanker har börjat kalla sig själva för datadrivna av samma anledning, dvs de tar beslut om räntan beroende på inkommande data eftersom ingen med säkerhet kan förutspå denna.

Min åsikt är att du bör fatta ditt beslut utifrån ett riskperspektiv. Kan ni hantera en prisnedgång, hur stor? Ska en viss prisnedgång trigga er att direkt paniksälja? Vad är er backupplan om ni inte får sålt, kan ni bo kvar och härda ut i värsta fall om realiserad förlust skulle bli för stor? Om ni inte kan hantera ett värstascenario alls så bör ni inte gambla IMO... Om ni kan hantera ett värstascenario men det blir jobbigt, så gambla på
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vart finns huset?
Är det en 7miljonersvilla i ett område fullt av hus som vanligtvis går för 4miljoner, eller går alla hus för ungefär lika mycket?

Mycket statistik om huspriser och hur hela kommunen utvecklas går att söka reda på internet för att göra en egen prisuppskattning, tex maklarstatistik.se .

Även sidor som Booli kan hjälpa dig att uppskatta dagspriset på huset (baserat på statistik). De kan även skicka ett mail vajre månad med en ny uppskattning så du kan följa hur ditt område rör sig i värde.

I min kommun har priserna gått ner sedan den absoluta toppen, men över 3-4år är det ändå upp. Förutom att inflationen urholkar pengars realvärde verkar villapriserna även i någon mån stabiliserats det senaste året.

Bilden nedan visualiserar slutpriset i förhållande till taxeringsvärdet (för villor i Nacka), vilket är ett vanligt sätt att bedömma hur priserna utvecklas.
[bild]

I din sits hade jag nog funderat över varför husdrömmen inte blev som förväntat. Om det framförallt är kostnaden/räntan som är tung, eller om det är allt det praktiska med hus (klippa gräsmattan/häck m.m.) som skaver.

Det är fullt normalt att ha lite panik de första åren som husägare. Det är en stor omställning jfr med lägenhetsboende och det är lätt att viljan att förändra och förbättra är mer än vad ekonomin tillåter.

Är det bara det ekonomiska så kommer det ju bli lättare i takt med att era löner stiger i förhållande till lånen. I så fall går det att rekommendera att ni håller ut. Möjligen gör en liten genomgång av ekonomin i tex exel där utgifter och inkomster analyseras och hålla lite i hårdare i plånboken när det kommer till huserelaterad konsumption/renovering.

Är det själva huset som skaver (läget/avstånd/husarbete) så hade jag starkt övervägt att flytta redan nu. Jag killgissar att det är osannolikt att huspriserna förändras i någon dramatisk utsträckning det närmaste året.

Men kommer ni kanske trivas bättre att hyra bostad tills privatekonomin kommer på fötter igen?
Det finns i ett område där ett ”vanligt” hus säljs för 4 miljoner. Men det finns även hus som har sålts för 15miljoner i närtid.
S Stig-Helmer skrev:
Det finns bara en enda sanning här; ingen vet hur bostadspriserna kommer att utveckla sig.

På kort sikt (några månader) stiger sannolikheten att det någon tror blir rätt eftersom en sådan analys bara är en extrapolering av nuläget. En sådan kortsiktig analys reflekterar bara att förändring oftast sker långsamt och sådana analyser tenderar därför att bli ungefär rätt. När en kortsiktig analys slår väldigt fel är det för att en snabb förändring har skett. Detta sker mer sällan (statistisk outlier) jämfört med den vanligare långsamma förändringen. Analyser på längre sikt än några månader är helt värdelösa enligt min mening, en långsam förändring över tid gör stor skillnad på lång sikt och det är för många okända variabler för att kunna göra en prognos. Det finns ett undantag till detta och det är riktigt långa prognoser utan preciserad sluttid, exempelvis "högst sannolikt kommer huset öka mycket i värde de närmaste 20-30 åren". Detta eftersom hela världsekonomin bygger på kontinuerlig tillväxt och strävan efter "lagom" inflation där uthållig inflation (läs flera år) endast kan erhållas genom löneökningar som ett resultat av produktivitetsökningar. När folk får små årliga reala löneökningar över tid stiger tillgångspriser mycket på lång sikt. Men ingen kan säga exakt när det skulle vara bäst att sälja under denna tidsperioden...

Ovan är kanske att förklara det självklara, men jag tycker ändå det är värt att skriva för att verkligen understryks att ingen vet. Riksbanken och världens centralbanker har börjat kalla sig själva för datadrivna av samma anledning, dvs de tar beslut om räntan beroende på inkommande data eftersom ingen med säkerhet kan förutspå denna.

Min åsikt är att du bör fatta ditt beslut utifrån ett riskperspektiv. Kan ni hantera en prisnedgång, hur stor? Ska en viss prisnedgång trigga er att direkt paniksälja? Vad är er backupplan om ni inte får sålt, kan ni bo kvar och härda ut i värsta fall om realiserad förlust skulle bli för stor? Om ni inte kan hantera ett värstascenario alls så bör ni inte gambla IMO... Om ni kan hantera ett värstascenario men det blir jobbigt, så gambla på
Egentligen kan vi väl vara kvar för att smällen blir för hög. Men det bygger på spekulation att vi kan sälja med bättre förutsättningar i framtiden. Så osäkerheten i det och att livet kanske inte är superkul när man lever det utifrån hur man kan maximera sin ekonomi.

P Pligg85 skrev:
Vi befinner oss i fasen när det börjar bli tyngre för hushållen. Konkurser och uppsägningar är begynnande.

Bundna lån löper ut i snabb takt..

Jag tror vi ska in i nästa fas när bufferten är slut i hushållen och folk har inget val och måste sälja med förlust i större utsträckning och arbetslösheten ökar på riktigt.

Då avstannar lönedrivningen och inflationen kan bli hanterbar.

Så kortsiktigt ser det tufft ut med boenden som kommer kosta 30-40 i månaden.

Sen kommer bostadsbrist hålla prisvärda boenden bättre skyddad än 3 miljoners villorna som är prissatta till 5-7 miljoner
Vi har det mesta bundet till mars. Vi fixar 20 till i månaden, så max 45-50. Men hur kul är det? Och i sådant läge förstår jag inte hur det kan ”vara bra med lån i inflation”.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rostbiff83
  • Laddar…
A
O Ossian K Olsson skrev:
Och varför skulle de gå ner till pre-covid nivå?

Fortsatt bostadsbrist generellt och extrem brist på nya villor samtidigt som löner stiger lär inte göra att varken efterfråga eller utbud ändras. Lägg där till stora kullar födda 88-92 som nu skaffar barn och behöver större.

Om det blev en rejäl kris med 20-30 % arbetslösa då kan vi börja prata om ras, men innan dess, nja!
Varför bygger ingen nya hus?
 
  • Gilla
Kullatorp
  • Laddar…
Kommer den nu nyköpta bilen vara mer värd i inbyte mot sprak ny när räntan går ned?
Är väl ungefär samma tänk...

Eller räknar man med att husköp aldrig går med förlust? Oavsett vad de kostar? Eller hur familjens ekonomi ser ut.
Vart har man fått dessa tankar ifrån, om det är så?


Har bara dryga 100 000 kvar i huslån. Spelar ingen roll om räntan ökar med 5 % eller mer.
Så planerade jag redan då jag köpte huset 95.
Numer lever jag på ren pension, och känner absolut ingen oro.

Har råd även framledes med segelbåt, sommarstuga o ett rikt friluftsliv med bl a jakt o fiske.
Ingen av bilarna är nyare än 15 år, men de minskar heller inget i värde. Snarare tvärtom. Alla i mycket bra skick.


-Vad ville jag egentligen säga med detta inlägg?

Vågar faktiskt inte skriva det.
Ni får gissa😙
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
RolfRolf och 4 till
  • Laddar…
A Adam Robertsson skrev:
Ok men är vi på botten nu enligt din uppfattning eller förlorar vi mindre av att sälja nu mot t.ex. om ett år?
Jag förväntar mig att ni samtidigt tänker köpa ett annat hus eller annat boende.

Nedan betyder "billigt" lågt pris vid köp/försäljning, inte låg månadskostnad. Att hyra är i beskrivningen nedan "billigast".

När priserna är "låga" är det ekonomiskt fördelaktigt att byta upp sig till ett finare/dyrare boende och ofördelaktigt att byta ner sig till ett billigare boende.

När priserna i stället är "höga" är det ekonomiskt fördelaktigt att byta ner sig till ett enklare/billigare boende och ofördelaktigt att byta upp sig.

Eftersom priserna nu är "låga" så är det mest ekonomiskt fördelaktigt att byta upp sig.

Jag förväntar mig kanske en räntehöjning till och sedan långsamt nedåt. Botten gissar jag kommer vara i höst och återhämtningen gissar jag kommer ta två till fem år.

Ni sitter I sitsen att ni måste byta och kanske inte har tillräckligt till kontantinsats för ett dyrare boende så ni kanske inte kan byta upp er.

Då får ni stanna kvar eller förlora pengar på ett nedbyte.

Efter denna långa torra utläggning vill jag tillägga att, om ovanstående är korrekt uppfattat, så lider jag med er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.