N nybyggarn3 skrev:
Installatören kunde komma imorgon så vi börjar där.
Var lite uppmärksam när installatören kommer om han börjar byta styrkort för du borde ha garanti/försäkring son täcker kostnaden.Om inte så be installatören lämna en skaderapport/reparationsrapport på jobbet som du kan lämna in till ditt försäkringsbolag.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Låter märkligt att buggar skulle uppstå. Skulle vara att något inträffat som triggat en bugg. Det borde ju Nibes support känna till i såna fall.
Det kan hända oavsett fabrikat eller typ av maskin. Spänningsfall, åska eller andra störningar kan ibland resultera i att konstiga saker händer. En av nackdelarna med dagens avancerade teknologi.
Ibland räcker det med att starta om, men ibland får man tanka in ny programvara.
 
Nu har röris som installerade pumpen varit här och kikat. Vi drog ur och stoppade i kontakten till pumpen, vilket inte gjorde någon skillnad. Där efter gjorde han en felanmälan till Nibe som skickade ärendet vidare till en lokal servicepartner.

Förhoppningsvis kan dom komma inom kort då det är lite trist att inte ha varmvatten. Min villaförsäkring täcker skadan utan åldersavdrag så det blir åtminstone inte en dyrsmäll.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Kanske det går att kolla upp så det inte är tillfälligt semesterstängd hos just den lokala servicepartnern? Du får göra som man gjorde förr så länge och ta fram de stora kastrullerna och värma vatten på spisen.
 
J Josth skrev:
Kanske det går att kolla upp så det inte är tillfälligt semesterstängd hos just den lokala servicepartnern? Du får göra som man gjorde förr så länge och ta fram de stora kastrullerna och värma vatten på spisen.
Som tur är bor vi granne med min svägerska så duscha kan vi göra där:)
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Kort uppdatering.
Idag kom äntligen serviceteknikern och bytte cirkulationspumpen. Då hoppade pumpen igång och började göra varmvatten. Nån timme senare är exakt samma felkod tillbaka. Får njuta av en dusch nu när det går..
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Kort uppdatering.
Idag kom äntligen serviceteknikern och bytte cirkulationspumpen. Då hoppade pumpen igång och började göra varmvatten. Nån timme senare är exakt samma felkod tillbaka. Får njuta av en dusch nu när det går..
Tror inte felet ligger i cirkulationspumpen.
Jag har hört mig för lite. Det fanns en programversion med en bugg som ibland kunde framkalla det här felet. Uppdaterade teknikern den vid besöket?
 
L lordi skrev:
Tror inte felet ligger i cirkulationspumpen.
Jag har hört mig för lite. Det fanns en programversion med en bugg som ibland kunde framkalla det här felet. Uppdaterade teknikern den vid besöket?
Oklart. Nu är han tillbaka iaf och har pratat med NIBE. Dom bord ju känna till problemet om så är fallet.

Jag har livnärt mig i snart 15 år på att utveckla styrsystem för maskiner. Just kommunikationsbortfall, LIN-bus i detta fall, brukar vara lite knepigt att felsöka då felet kan ligga i endera ände av bussen, eller i kablaget. Enligt min erfarenhet är det sista mest troligt, men då jobbar jag mest med mobila maskiner som skakar och vibrerar under drift.
 
vid hjälpdrift gör den endast värme, men den kan inte göra det heller om cirkpumpen är trasig/intefunkar som den ska
 
Nu går den som den ska. Reparatören pillade lite på kablaget och pumpen hoppade igång. Han konstaterade att det var glappt någon stans. Sen höll han på en bra stund, lite oklart exakt vad han gjorde.

Jag hoppas det håller i sig.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.