tänkte putsa upp/göra rent en stenskiva som sitter i fönstret på badrummet.
Huset är från 1943.

Min fråga är:
-vilken typ av sten/material är detta?
-Hur putsat/gör har rent/behandlar jag denna skiva med något speciellt då den sitter i badrum?
-kan det vara något material med asbest?

Lägger även upp bild på undersidan.

Tack!
 
  • Närbild på dammig, smutsig yta med skräp och liten röd partikel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön blomkruka på slitet och repigt bänkskiva nära fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sned bild av en smutsig, svart yta och växtdel i övre vänstra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk, marmorerad yta med repor och fläckar, möjligen ett använt bord eller bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som belgisk svart kalksten. Då går det att våtslipa ner till nyskick. 300, 600 och 800-korn våtslippapper för mineraler och lämplig slipteknik så är du hemma.
 
  • Gilla
Funkis-Matte
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ser ut som belgisk svart kalksten. Då går det att våtslipa ner till nyskick. 300, 600 och 800-korn våtslippapper för mineraler och lämplig slipteknik så är du hemma.
Tusen tack! Självklart Sksll det vara lite lite lutning på den då detta är krav numera för avrinning. Men blank yta hade nog inte skadat för att underlätta avrinning.
Så det får det nog bli.
Slipa och polera då antar jag?
 
F Funkis-Matte skrev:
Tusen tack! Självklart Sksll det vara lite lite lutning på den då detta är krav numera för avrinning. Men blank yta hade nog inte skadat för att underlätta avrinning.
Så det får det nog bli.
Slipa och polera då antar jag?
Finslipa (upp till 800-korn). Polering är egentligen onödigt på kalksten. Den blir halvblank igen p.g.a. omgivande luft som bryter ner ytskiktet.
 
  • Gilla
Funkis-Matte
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Finslipa (upp till 800-korn). Polering är egentligen onödigt på kalksten. Den blir halvblank igen p.g.a. omgivande luft som bryter ner ytskiktet.
Tusen tack för fin hjälp!
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Finslipa (upp till 800-korn). Polering är egentligen onödigt på kalksten. Den blir halvblank igen p.g.a. omgivande luft som bryter ner ytskiktet.
Här är en länk till en film där de slipar med diamantpapper. Dom blöter skivan inna. så tolkar att dessa papper som har helt andra nummer också funkar som våtslipapper?
Pappren har inga nummer utan bara namn som steg 1, 2 osv.
https://shop.ptprofessional.se/PT_P...pset_grundpaket_inkl_stentval_150_ml?id=28001
 
F Funkis-Matte skrev:
[media]Här är en länk till en film där de slipar med diamantpapper. Dom blöter skivan inna. så tolkar att dessa papper som har helt andra nummer också funkar som våtslipapper?
Pappren har inga nummer utan bara namn som steg 1, 2 osv.
[länk]
Funkar säkert finfint, men tänk på att en enkel rotationsslip i en borrmaskin lätt kan få snedbelastning och ge oönskade slipmärken. Man behöver sällan pressa ner slippappret utan kan låta tyngden av maskinen och en stadig hand göra jobbet i en våt yta. Vät kontinuerligt och använd en gummiskrapa att få bort avverkat material.
Min erfarenhet är att det inte är någon idé att slipa kalksten finare än 800-korn, kanske 1000-korn. Det ser så klart inte högblankt ut, men kalksten blir aldrig blankare än ”nästan blankt”. Gjore en test med 2000-korn och 4000-korn, men detta mattades av sig självt redan efter en vecka.
 
  • Gilla
Funkis-Matte
  • Laddar…
Behandla gärna med parrafinolja efter slipning och sen regelbundet ett par ggr/år.
 
krillek krillek skrev:
Behandla gärna med parrafinolja efter slipning och sen regelbundet ett par ggr/år.
Inte paraffinolja på kalksten eller marmor. Det riskerar ge fläckar. Om man vill behandla kalksten är det bättre med 30% såpa i vatten som sedan läggs ut och torkas av.
Paraffinolja används till granit.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Inte paraffinolja på kalksten eller marmor. Det riskerar ge fläckar. Om man vill behandla kalksten är det bättre med 30% såpa i vatten som sedan läggs ut och torkas av.
Paraffinolja används till granit.
Märkligt. Det är det som exempelvis Thorsbergs i Kinnekulle levererar med och rekommenderar till sin kalksten och lika så Borghamn till sin. Har även köpt Carrarra-marmor från Sten och Marmor och Thorsbergs, och i båda fallen har det levererats med och rekommenderats paraffinolja. I inget av fallen har jag fått några fläckar.
 
BirgitS
krillek krillek skrev:
Märkligt. Det är det som exempelvis Thorsbergs i Kinnekulle levererar med och rekommenderar till sin kalksten och lika så Borghamn till sin. Har även köpt Carrarra-marmor från Sten och Marmor och Thorsbergs, och i båda fallen har det levererats med och rekommenderats paraffinolja. I inget av fallen har jag fått några fläckar.
När jag läser Borghamn skötselanvisning så är enda stället där paraffinolja nämns detta:
Om en polerad yta etsas av sura ämnen, t.ex. fruktjuice, vin, ättika eller kolsyra kan det vara svårt att återställa den blanka ytan. Den säkraste metoden är att slipa om hela ytan maskinellt. I vissa fall kan förbättringar göras manuellt genom att ytan slipas med vattenslippapper eller kloss med diamantkorn. Sedan används finfördelat bivax löst i lacknafta för att försöka återställa ytans glans, alternativt terpentin blandat med paraffinolja som arbetas in med mjuk duk.
Däremot när det gäller rengöring skriver de:
En ny och tidigare obehandlad stenyta mättas först med såpa/tvållösning för att ge en skyddande impregnering.
https://www.borghamns-stenforadling.se/dokument/?file=6
 
BirgitS BirgitS skrev:
När jag läser Borghamn skötselanvisning så är enda stället där paraffinolja nämns detta:

Däremot när det gäller rengöring skriver de:

[länk]
Vi brukar använda såpa på golv och olja på bänkskivor. Nu var det många år sen vi gjorde bänkskiva av borghamn, men när det gäller marmor och kalksten från Kinnekulle är jag 100% säker och har egentligen väldigt svårt att förstå varför Borghamn inte skulle ”må bra” av paraffinolja. Men var och en gör som man vill - det var bara ett tips för att minska problemen med fläckar 😇

Plastflaska med paraffinbaserad impregnering, instruktioner, och information från Thorsberg Stenhuggeri AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
krillek krillek skrev:
Vi brukar använda såpa på golv och olja på bänkskivor. Nu var det många år sen vi gjorde bänkskiva av borghamn, men när det gäller marmor och kalksten från Kinnekulle är jag 100% säker och har egentligen väldigt svårt att förstå varför Borghamn inte skulle ”må bra” av paraffinolja. Men var och en gör som man vill - det var bara ett tips för att minska problemen med fläckar 😇

[bild]
Borghamn rekommenderar bara impregnering, och då t.ex. med en olja, när det är skiffer.

Thorsbergs skriver om impregnering av deras kalkstensskivor och då med deras stentvål.
Slipade ytor grundimpregneras med stentvål. Alla skivor är behandlade när de lämnar fabriken dessutom medföljer en flaska stentvål, för underhåll av skivan.

På polerade ytor bör någon typ av stenglans, bilvax eller möbelpolish användas någon gång emellanåt för att bänkskivorna skall behålla sin glans år efter år.
https://www.thorsberg.se/produkter/#/bankskivor/
Sen om de menar paraffin när de skriver stentvål och stenglans vet jag inte.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Borghamn rekommenderar bara impregnering, och då t.ex. med en olja, när det är skiffer.

Thorsbergs skriver om impregnering av deras kalkstensskivor och då med deras stentvål.

[länk]
Sen om de menar paraffin när de skriver stentvål och stenglans vet jag inte.
Ja råden verkar ha ändrats. I min instruktion från Thorsbergs står det uttryckligen paraffinolja… frågan är varför. Kan kunder ha gjort ”fel”, fått fläckar och då har man frångått oljan? För oss har det hur som helst fungerat alldeles utmärkt att lägga på tunt, polera in, vänta någon timme och slutligen torka bort överskottet.

Svensk text om skötselråd för köksbänkar och bordskivor, undvik och hantera sura vätskespill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kan vara så att slutkunden inte har hanterat paraffinoljan rätt och så har det blivit tjafs med leverantören. Såpa är mer förlåtande. Tipset om såpa fick jag av Stenbolaget i Sköndal när jag köpte Jämtlands Grå för några år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.