hsd
Ogräsättika luktar skitilla
Provade någon " dopad " variant för några år sedan men förutom lukten sp tyckte jag att resultatet var klent
Har kört trimmern i några år och tycker det är enklast, men använd visir då det kan sprätta stenar i ansiktet ibland
Mitt stora problem är grusgångar, fiberduk under, och det enda jag hittat är en skrapa på skaft - det funkar men fy vad jobbigt
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Ogräsättika luktar skitilla
Provade någon " dopad " variant för några år sedan men förutom lukten sp tyckte jag att resultatet var klent
Har kört trimmern i några år och tycker det är enklast, men använd visir då det kan sprätta stenar i ansiktet ibland
Mitt stora problem är grusgångar, fiberduk under, och det enda jag hittat är en skrapa på skaft - det funkar men fy vad jobbigt
Den här ät bra för grusgångar den är tyvärr lite dyr. https://www.hylte-lantman.com/hjulh...XrF5PALHzeT6VczpJhbhn83PLzSzqudkaAmkfEALw_wcB
 
hsd
Såg något liknande på idrottsplatsen, löparbanor, men han som använde den var inte nöjd och fick gå efter med rensjärnet
Nu är det väldigt olika underlag med som sagt mycke slantar om det inte funkar
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Borde inte grästrimmer mot sten slita hårt på tråden och därmed sprida onödigt mycket plast i naturen?
 
  • Gilla
linneac och 7 till
  • Laddar…
Någon tipsade mig om att hälla kokande vatten i skarvarna.
Jag har inte testat ännu.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
L Ludde67 skrev:
Någon tipsade mig om att hälla kokande vatten i skarvarna.
Jag har inte testat ännu.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Jag har dragit upp det värsta (ofta bara för hand) och sedan hällt kokande vatten på. Framför allt vid stenplattorna mot husgrunden där det är svårt att komma åt med redskap. Fungerar supereffektivt! Potatis-/pastavatten kan man tex återanvända direkt om man så vill. Slå två flugor i en smäll.
 
  • Gilla
Hustomtemor och 2 till
  • Laddar…
Blåslampa är effektivt och inte mycket jobb. Är det raka plattor så kan man köra med en gammal fogsvans i skarvarna så att rötterna förstörs. Förutsätter att det inte ligger markduk under plattorna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Högtryckstvätt med kraftig stråle funkar finfint annars. Dessutom blir stenarna rena och fina.

Det kan vara lite meckigt att städa upp efteråt dock.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
"Någon" testade det tricket på vår smågatsten. All fogsand blåstes bort och stenarna flyttade på sig.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Högtryckstvätt med kraftig stråle funkar finfint annars. Dessutom blir stenarna rena och fina.

Det kan vara lite meckigt att städa upp efteråt dock.
Det beror ju till stor del på hur du vinklar munstycket
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Jag kör oftast variant nr1. Mycket slit blir det och tyvärr håller det inte särskilt länge.

När jag blir riktigt less så har jag lagt till lite extra motion genom att börja plocka upp plattorna bit för bit för att verkligen kunna plocka bort rötterna mellan och under plattorna.

Efterlyser förresten ett test av hur man bäst får bort mossa och håller den borta från dansk sjöstensplattor. Har rejält ingrodd mossa på mina som högtryckstvätten inte ror på. Går jag på hårdare än vad jag redan gör så resulterar det bara i att jag skjuter bort stenarna från plattorna
om du inte redan fått svar i tråden, en Ava högtryckstvätt (gärna P70 eller kraftigare modell, se till att ha ett 16A uttag) med turbomunstycket fungerade sjukt bra för våra 50+ år ej eftersedda och ingrodda plattor. Både divserse sjösten och släta. Ser ut som nytt och det är rätt tillfredsställande o behagligt arbete :)
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Brukar spraya mellan plattorna med Takrent som jag köper på Jula, finns säkert andra fabrikat
som funkar lika bra, men den här metoden är mycket arbetsbesparande.
 
TRYD TRYD skrev:
Brukar spraya mellan plattorna med Takrent som jag köper på Jula, finns säkert andra fabrikat
som funkar lika bra, men den här metoden är mycket arbetsbesparande.
Tack för tipset om takrent. Har en burk stående. På tegelpannorna gjorde det absolut noll nytta men mellan plattorna kan det nog gå bättre.
 
G Granström2 skrev:
Tack för tipset om takrent. Har en burk stående. På tegelpannorna gjorde det absolut noll nytta men mellan plattorna kan det nog gå bättre.
hur är det efter ett par månader? takrent är inget för det otålige och resultatet att smutsen/beläggningen börja släppa och flaga av först efter ett par månader.


förövrigt verkar innehållet vara samma som trallrent och grönfritt mm. som är rätt alkalisk (ungefär som målarsodasoda) och har tensider av katjontyp.
 
Gardena combisystem fogkrats (8927-20) på långt skaft fungerar super mellan plattor och vid kanter. Ok för ryggen men visst det krävs ju lite arbete. Sliter ut en krats per 2 säsonger ungefär.
Håll koll på eventuell robotslinga eller fiber förlagd under bara. 😉
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.