Funderar på att isolera vårt garage för att ha som varmgarage (ca 15-16c). Idag har väggarna endast vindskydd.
Då allt redan är inrett har vi kollat på att ”sprutisolera” för att slippa riva allt. Problemet med det är att det inte går att få en ångspärr då.
Läser man på nätet så står typ ”om du planerar att köra in bilen när den är blöt så krävs ångspärr”. Ja, det kommer hända.
Men enligt firman som ska göra sprutisoleringen så krävs inte ångspärr.
Så, vad tycker ni?
Då allt redan är inrett har vi kollat på att ”sprutisolera” för att slippa riva allt. Problemet med det är att det inte går att få en ångspärr då.
Läser man på nätet så står typ ”om du planerar att köra in bilen när den är blöt så krävs ångspärr”. Ja, det kommer hända.
Men enligt firman som ska göra sprutisoleringen så krävs inte ångspärr.
Så, vad tycker ni?
Med sprutisolering, menar du polyuretanskum eller någon form av lösull?
Om polyuretanskum så bildar den ångspärr, men kan skapa andra problem då den blir väldigt tät, dock så måste du ju riva invändigt ytskikt för att spruta dit den?
Om du menar lösull så kan du ju spruta in den mellan reglarna utan att riva invändigt ytskikt, men som du säger, ingen ångspärr. Det är vanskligt, men kan gå, beroende på vilket material du använder, det måste isf kunna buffra fukt. Du bör uppgradera ventilationen så att du har koll på luftfuktigheten i garaget, och sen tänka ordentligt på hur du ska göra med taket, som kommer få högst fuktbelastning och ev. kondens.
Ju mer man isolerar desto viktigare blir någon form av ångspärr/broms. Hur ser vägguppbyggnaden ut idag? Hur mycket isolering planerar du att få dit, och vilket u-värde hoppas du nå?
Om polyuretanskum så bildar den ångspärr, men kan skapa andra problem då den blir väldigt tät, dock så måste du ju riva invändigt ytskikt för att spruta dit den?
Om du menar lösull så kan du ju spruta in den mellan reglarna utan att riva invändigt ytskikt, men som du säger, ingen ångspärr. Det är vanskligt, men kan gå, beroende på vilket material du använder, det måste isf kunna buffra fukt. Du bör uppgradera ventilationen så att du har koll på luftfuktigheten i garaget, och sen tänka ordentligt på hur du ska göra med taket, som kommer få högst fuktbelastning och ev. kondens.
Ju mer man isolerar desto viktigare blir någon form av ångspärr/broms. Hur ser vägguppbyggnaden ut idag? Hur mycket isolering planerar du att få dit, och vilket u-värde hoppas du nå?
iCell heter det, så tror att det är cellulosa?J Grisbacka skrev:Med sprutisolering, menar du polyuretanskum eller någon form av lösull?
Om polyuretanskum så bildar den ångspärr, men kan skapa andra problem då den blir väldigt tät, dock så måste du ju riva invändigt ytskikt för att spruta dit den?
Om du menar lösull så kan du ju spruta in den mellan reglarna utan att riva invändigt ytskikt, men som du säger, ingen ångspärr. Det är vanskligt, men kan gå, beroende på vilket material du använder, det måste isf kunna buffra fukt. Du bör uppgradera ventilationen så att du har koll på luftfuktigheten i garaget, och sen tänka ordentligt på hur du ska göra med taket, som kommer få högst fuktbelastning och ev. kondens.
Ju mer man isolerar desto viktigare blir någon form av ångspärr/broms. Hur ser vägguppbyggnaden ut idag? Hur mycket isolering planerar du att få dit, och vilket u-värde hoppas du nå?
Precis det ska sprutas in mellan reglarna. Kommer bara behöva såga upp några hål för slangen.
Garaget sitter i ett hus där en del använda som bostad. Så delar sv huset är isolerat enligt konstens alla regler.
Taket i garaget är redan isolerat på samma sätt som huset i övrigt.
Så den sidan av garaget som angränsar mot bostadsdelen den är redan isolerad med ångspärr osv.
De två resterande väggarna som angränsar utomhus är utan isolering men är byggd på samma sätt som allt annat, dvs samma reglar osv.
Vet ej om U-värde men något normalt.
Vet inte om hur mycket isolering, det är iaf ca 50m2x150mm som ska sprutas.
Ventilationen kan jag ansluta till befintliga mekaniska frånluftdon. Så hade helst bara monterat en öppen tilluftventil i garaget och sen kanske en luftvärmepump. Vad tror du om det?
Så det finns en ångspärr i taket?
Är det gips som inre ytskikt i väggarna?
I så fall borde det nog kunna funka då du inte isolerar våldsamt mycket och med ett material som tål fukt hyfsat.
Se dock till att hålla koll på luftfuktigheten då du planerar att tillföra ganska stora mängder fukt emellanåt. En hygrostatstyrd frånluftsfläkt kan ju vara ett komplement till den övriga ventilationen för att snabbt få ut väldigt fuktig luft. Normalläget är ju väldigt liten fuktbelastning, då ni inte vistas, duschar eller lagar mat i utrymmet.
Med det sagt, så är ju det bästa såklart att riva och göra rätt, men det vet du ju redan, och jag förstår varför du inte vill det.
Är det gips som inre ytskikt i väggarna?
I så fall borde det nog kunna funka då du inte isolerar våldsamt mycket och med ett material som tål fukt hyfsat.
Se dock till att hålla koll på luftfuktigheten då du planerar att tillföra ganska stora mängder fukt emellanåt. En hygrostatstyrd frånluftsfläkt kan ju vara ett komplement till den övriga ventilationen för att snabbt få ut väldigt fuktig luft. Normalläget är ju väldigt liten fuktbelastning, då ni inte vistas, duschar eller lagar mat i utrymmet.
Med det sagt, så är ju det bästa såklart att riva och göra rätt, men det vet du ju redan, och jag förstår varför du inte vill det.
Inte gips. Tror det är:J Grisbacka skrev:Så det finns en ångspärr i taket?
Är det gips som inre ytskikt i väggarna?
I så fall borde det nog kunna funka då du inte isolerar våldsamt mycket och med ett material som tål fukt hyfsat.
Se dock till att hålla koll på luftfuktigheten då du planerar att tillföra ganska stora mängder fukt emellanåt. En hygrostatstyrd frånluftsfläkt kan ju vara ett komplement till den övriga ventilationen för att snabbt få ut väldigt fuktig luft. Normalläget är ju väldigt liten fuktbelastning, då ni inte vistas, duschar eller lagar mat i utrymmet.
Med det sagt, så är ju det bästa såklart att riva och göra rätt, men det vet du ju redan, och jag förstår varför du inte vill det.
Fasadpanel
Vindskydd
Reglar
och så fasadpanel igen
Men det jag inte förstår fortfarande är om jag bara sprutisolerar då blir det väl rätt? Givet att ångspärr inte är nödvändigt?
Hade det varit öppet hade jag definitivt förodat en ångbroms istället för en spärr.
Men givet allt meck med att riva så skulle jag sprutat in den isoleringen du tänker på, cellulosa, som ju kan buffra fukt. Så får du se till att ha god ventilation, särskilt om du kör in en plaskvåt bil tex...
Men givet allt meck med att riva så skulle jag sprutat in den isoleringen du tänker på, cellulosa, som ju kan buffra fukt. Så får du se till att ha god ventilation, särskilt om du kör in en plaskvåt bil tex...
Det kommer nog gå bra, men det är inte alltid givet att ångspärr inte är nödvändigt - ju tjockare isolering desto större blir behovet.A Adam Robertsson skrev:
Finns där en luftspalt mellan den utvändiga fasadpanelen och vindskyddet?
Begreppet ”sprutisolerar” är förvillande. Det säger ingenting om vad för isolering du menar, det säger bara hur du får in det i väggarna. Det kan ju vara allt ifrån foam till lösull…A Adam Robertsson skrev:
Nej varför skulle det vara bra ?Nissens skrev:
Men TS skriver ju att denne tänker spruta in cellulosa, som ju till skillnad från tex glasfiber, kan ta upp och avge fukt: Dvs så länge det får torka ut mellan varven så funkar det.
Och om man nu inte vill riva hela garaget för att isolera (och få in en ångbroms, som rimligen är det bästa i ett utrymme som inte alltid är varmställt) så borde det vara en "ok" lösning...finns många garage som är byggda sämre än så. Sen finns ingen garanti för att det funkar förstås - det beror ju mycket på fuktbelastning, väggens utformning, ventilation osv
Det är stor skillnad på att ha fukt inifrån byggnaden som sätter sig i isoleringen jämfört med att fukten stoppas inifrån och att endast daggpunkten orsakar fukt.klaskarlsson skrev:Nej varför skulle det vara bra ?
Men TS skriver ju att denne tänker spruta in cellulosa, som ju till skillnad från tex glasfiber, kan ta upp och avge fukt: Dvs så länge det får torka ut mellan varven så funkar det.
Och om man nu inte vill riva hela garaget för att isolera (och få in en ångbroms, som rimligen är det bästa i ett utrymme som inte alltid är varmställt) så borde det vara en "ok" lösning...finns många garage som är byggda sämre än så. Sen finns ingen garanti för att det funkar förstås - det beror ju mycket på fuktbelastning, väggens utformning, ventilation osv
Precis som du skriver så kan det funka om isoleringen torkar upp emellan, men det är väl inte så sannolikt att den gör det med dessa förutsättningarna…
Varför inte ?Nissens skrev:
Om man endast då och då belastar med fukt inifrån, det finns en vägg (gips tex), isoleringen medger fuktvandring och det finns bra ventilerad luftspalt i fasaden så borde det gå utmärkt.
Det finns hus som folk bott i permanent utan någon plast, där isoleringen och väggarna mår utmärkt, trots mer eller mindre konstant fuktbelastning inifrån i tiotals år (eller mer)
Daggpunkten orsakar fukt? Vad menar du med det?Nissens skrev:Det är stor skillnad på att ha fukt inifrån byggnaden som sätter sig i isoleringen jämfört med att fukten stoppas inifrån och att endast daggpunkten orsakar fukt.
Precis som du skriver så kan det funka om isoleringen torkar upp emellan, men det är väl inte så sannolikt att den gör det med dessa förutsättningarna…
Du tror inte att bilen är blöt i längre perioder, typ höst och vår och kanske även vinter beroende på var i Sverige det är? Då kommer kanske bilen in blöt en eller flera ggr om dagen…klaskarlsson skrev:Varför inte ?
Om man endast då och då belastar med fukt inifrån, det finns en vägg (gips tex), isoleringen medger fuktvandring och det finns bra ventilerad luftspalt i fasaden så borde det gå utmärkt.
Det finns hus som folk bott i permanent utan någon plast, där isoleringen och väggarna mår utmärkt, trots mer eller mindre konstant fuktbelastning inifrån i tiotals år (eller mer)
I bostäder har man sällan 10-15 grader, oftast är det varmare och då torkar väggarna upp bättre.