P
Min granne släpper ut allt sitt poolvatten på min tomt. De passar på när det redan regnar ute och hoppas att de skall komma undan med det. Jag är trött på otyget så några förslag på hur jag skall hantera det. Finns det något sätt att påvisa klor i vatten? De förnekar så klart.
 
P perserkungen skrev:
Min granne släpper ut allt sitt poolvatten på min tomt. De passar på när det redan regnar ute och hoppas att de skall komma undan med det. Jag är trött på otyget så några förslag på hur jag skall hantera det. Finns det något sätt att påvisa klor i vatten? De förnekar så klart.
En vanlig teststicka för pool borde reagera på det
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Hur ofta sker det då? Har de bara en liten pool kanske de inte ens använder kloor
 
P perserkungen skrev:
Min granne släpper ut allt sitt poolvatten på min tomt. De passar på när det redan regnar ute och hoppas att de skall komma undan med det. Jag är trött på otyget så några förslag på hur jag skall hantera det. Finns det något sätt att påvisa klor i vatten? De förnekar så klart.
vädligt ovanligt att man tömmer en pool vad är det för storlek på den
 
P
M maria01 skrev:
vädligt ovanligt att man tömmer en pool vad är det för storlek på den
Den är kanske 15m2
 
Och 1,5 djup, det blir 225 m3 om den töms helt och inte bra för gräs eller växter, säg till att nu får det vara slut med detta. Vill hen inte höra på det örat, säg att då kontaktar jag kommun, det är förbjudet att tömma en pool på mark, då vattnet innehåller klor.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och 1,5 djup, det blir 225 m3 om den töms helt och inte bra för gräs eller växter, säg till att nu får det vara slut med detta. Vill hen inte höra på det örat, säg att då kontaktar jag kommun, det är förbjudet att tömma en pool på mark, då vattnet innehåller klor.
Nu får du nog räkna om va?
15m² x 1,5m

Var kom 1,5m djup ifrån dessutom?
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Normaldjup på en pool är ca1,5 meter eller är det en barnpool. Framgår i inlägg # 5 15 m2
 
J jonaserik skrev:
Normaldjup på en pool är ca1,5 meter eller är det en barnpool. Framgår i inlägg # 5 15 m2
Ofta är dom 1,2m djupa men det blir ändå inte i närheten av 225m³
Utan snarare 22,5m³, om vi antar den är 1,5m djup.
😉

15m2 säger inget om djupet, väl? 😎

Vi vet heller inte om det används klor, jag har tidigare använt salt.

Likväl är det inte ok att tömma över någon annans tomt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
B
J jonaserik skrev:
Och 1,5 djup, det blir 225 m3 om den töms helt och inte bra för gräs eller växter, säg till att nu får det vara slut med detta. Vill hen inte höra på det örat, säg att då kontaktar jag kommun, det är förbjudet att tömma en pool på mark, då vattnet innehåller klor.
Vart framgår det att det är förbjudet att tömma en pool på mark?

Va-syd rekommenderar t.ex. just gräsmattan att tömma poolen på.

Jag rekommenderar dig att ta fram miniräknaren. 225m3 är orimligt.

https://www.vasyd.se/Artiklar/Dricksvatten/Fylla-och-tomma-pool
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
C
Ännu en trollyråd
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och 1,5 djup, det blir 225 m3 om den töms helt och inte bra för gräs eller växter, säg till att nu får det vara slut med detta. Vill hen inte höra på det örat, säg att då kontaktar jag kommun, det är förbjudet att tömma en pool på mark, då vattnet innehåller klor.
Min kommun säger att pool i första hand ska tömmas på gräsmattan. Om man inte fyller på nytt klor så är det ändå förbrukat efter nån vecka.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vädligt ovanligt att man tömmer en pool vad är det för storlek på den
Inte väldigt ovanligt - grannen backspolar säkert.
 
B BSOD skrev:
Vart framgår det att det är förbjudet att tömma en pool på mark?

Va-syd rekommenderar t.ex. just gräsmattan att tömma poolen på.

Jag rekommenderar dig att ta fram miniräknaren. 225m3 är orimligt.

[länk]
Om du läser din egen länk så framgår det att man vill att vattnet avkloreras innan det spolas ut på gräsmattan.

Det relevanta här är dock att vattnet spolas ut på grannens tomt. DET är inte tillåtet. Man måste ta hand om sitt eget dagvatten.
 
C C.Ö skrev:
Ännu en trollyråd
Nej det är det inte - ditt inlägg tillför dock ingenting så klicka bara vidare om du inte har några råd till TS.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.