janwide
Ultr Ultr skrev:
Jag har aldrig varit med om så många självutnämda experter, jurister och läkare på samma ställe. Jag har fått en del bra tips och råd. Tack för dem 🙏. Resten är bara skit. Kan och vet man inte eller bara har löjliga åsikter så skrolla vidare. Många här verkar knappt läskunninga så varför ens skriva något?
Ställer man en försäkringsfråga på ett byggforum så ska man kanske inte ha så stora förväntningar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
P
Ultr Ultr skrev:
Jag har aldrig varit med om så många självutnämda experter, jurister och läkare på samma ställe. Jag har fått en del bra tips och råd. Tack för dem 🙏. Resten är bara skit. Kan och vet man inte eller bara har löjliga åsikter så skrolla vidare. Många här verkar knappt läskunninga så varför ens skriva något?
Så är det väl alltid på internet...

En del verkar helt missa att det är på juridik delen av forumet och verkar alltid utgå från vad dom själva tycker även om lagar regler och förordningar pekar i nån helt annan riktning.

En del trådskapare håller samma låga kvalitet och vill bara ha ryggdunkar och medhåll ,alla som pekar åt det håll juridiken funkar anses som "dåliga svar" då man missar poängen och verkligheten..
Personligen tror jag det gör mer nytta och bättre kvalitet när man försöker analysera helheten och även förstår motpartens resonemang och att det kan leda till att man kommer frammåt.

Som alltid på nätet så får man alla sorters svar och så får man fundera själv vart sanningen och verkligheten ligger.. och sen vart den juridiska verkligheten ligger..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ultr Ultr skrev:
Jag har aldrig varit med om så många självutnämda experter, jurister och läkare på samma ställe. Jag har fått en del bra tips och råd. Tack för dem 🙏. Resten är bara skit. Kan och vet man inte eller bara har löjliga åsikter så skrolla vidare. Många här verkar knappt läskunninga så varför ens skriva något?
Jag håller med , delvis. Du har inte svarat på om ni krävt ersättning enligt olycksfallsförsäkringen hos ert f-bolag och/eller vilket belopp och på vilka grunder.

Frågor innehållandes tunn eller utelämnad information får sällan konkreta och få korrekta svar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Mats-S
Ultr Ultr skrev:
Många här verkar knappt läskunninga så varför ens skriva något?
Då slipper man annonserna 24 timmar framåt 😆
Så då slipper jag dom nu iom detta meningslösa svar 😎
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Då slipper man annonserna 24 timmar framåt 😆
Så då slipper jag dom nu iom detta meningslösa svar 😎
Du verkar inte förstå vilken kunskap som Du sprider!
 
  • Haha
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag håller med , delvis. Du har inte svarat på om ni krävt ersättning enligt olycksfallsförsäkringen hos ert f-bolag och/eller vilket belopp och på vilka grunder.

Frågor innehållandes tunn eller utelämnad information får sällan konkreta och få korrekta svar.
TS var nog inte ute efter en analys som många gett henne. Hon ville bara ha medhåll och hjälp att kräva företaget på pengar.

Och då blir svaren därefter. Oavsett sakfrågan i sig
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Dessutom blir ju kvaliteten på en tråd ofta lidande om den hamnar på förstasidan för då kommer alla tyckarna rullande.
 
H
U Uno Prahl skrev:
Han är ej anställda på företaget då gäller ej deras försäkring
Företaget har väl en ansvarsförsäkring, vilket gäller om de orsakar skada.
 
H HEM2121 skrev:
Företaget har väl en ansvarsförsäkring, vilket gäller om de orsakar skada.
Fast nu har de inte orsakat nån skada. Möjligen indirekt men i det här fallet så är det personens eget försäkringsskydd som ska träda in. Vill man ändå hävda att de är ansvariga för saken så blir det nog en privat rättsprocess och företaget får använda sin ansvarsförsäkring för att betala rättsprocessen och ev skadestånd.
 
H
S Stefan1972 skrev:
Fast nu har de inte orsakat nån skada. Möjligen indirekt men i det här fallet så är det personens eget försäkringsskydd som ska träda in. Vill man ändå hävda att de är ansvariga för saken så blir det nog en privat rättsprocess och företaget får använda sin ansvarsförsäkring för att betala rättsprocessen och ev skadestånd.
Det är en tolkningsfråga. TS får prata med sitt försäkringsbolag.
 
Unikt namn
S Stefan1972 skrev:
Fast nu har de inte orsakat nån skada
Vad hade hänt om en av montörerna slitit sönder en muskel på arbetsplatsen.
Hade han fått skylla sig själv eftersom han frivilligt dök upp den dagen och tog i för mycket?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad hade hänt om en av montörerna slitit sönder en muskel på arbetsplatsen.
Hade han fått skylla sig själv eftersom han frivilligt dök upp den dagen och tog i för mycket?
vanligtvis regleras det med personens eget försäkringsskydd men det finns antagligen försäkringar på företaget som även de träder in för anställda.
 
P
Dom som är anställda på firman har såklart ett bättre försäkringsskydd än nån som råkar vara i närheten och hjälper till.
Man blir inte likaställd med personal för att man hjälper till sådär.

En mer tydlig olycka med en mer direkt skada hade troligen gett ersättning. Om pannan vickar över nån som bryter benet. Här är det en mer indirekt skada som kanske gått sönder när han lyft matkasse efter jobbet..
 
4774
Ultr Ultr skrev:
I början på sommaren så köpte vi en ny värmepanna till vårat hus då den gamla gjort sitt. Vi köpte av en firma som jag inte vill nämna med namn ännu men de är ganska stora och även installation av denna. De kom två gubbar och lyfte in denna men den var tung och klumpig så de ropade på maken och bad om bärhjälp då de höll på att välta pannan. Han hjälpte till och rev av bicepsfästena. Han åkte akut till sjukhuset och lämnade kvar installatörerna. Det blev operation och 6 veckors sjukskrivning, 6 månaders rehab och denna sommar är totalt förstörd då han är handikappad. Tvivlar på att han kommer bli helt återställd. Har mailat och ringt firman men de lägger locket på. De vill inte anmäla till sitt försäkringsbolag då de hävdar att de har så dyr självrisk. De har inte skickat fakturan på Pannan eller installation heller. Verkar försöka tysta allt. Vi får ingen ersättning på hemförsäkringen, inget från fackets försäkring då det inte är ”öppet sår”. Jag har försökt nå vd utan resultat. Vad ska vi göra? Tacksam för alla tips och råd man kan få.
Jag hade inget synligt sår men det var inte något problem att få ersättning av försäkringsbolaget, vare sig via hemförsäkringen eller fackets gruppförsäkring
 
Om de anställda skadar sig betalar väl företaget sjuklön i två veckor sen tar vi skattebetalare över notan...
Har de varit oaktsamma i sitt arbetsgivaransvar kan de säkert behöva betala skadestånd, men om de varit oaktsamma bör det i så fall även gälla mot tredje part.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.