SysterNett SysterNett skrev:
Hur gammal är du och hur gammal var du vid skadan?
60 och 33 dvs 1990.
 
Man kan inte se laserljus med våglängderna 1310 och 1550 nm. Med en digital kamera som Sony kan man se IR från en TV fjärrkontroll men inte fiberljuset. Inte heller går det att se 1550 nm med en Flir termokamera. Så vad går att se fiberljus med om man inte har detektorer just för den väglängden?

jag har en laserdiod som kan ge flera mW på 1550 nm ut via pigtail till SC kontakt. Detektorkrets finns men det vore intressant att veta om det finns bildåtergivningsutrustning som ser detta våglängdsområde.

det sägs att råttor kan se fiberljus i dukter.
 
Själv är bäste dräng när det gäller att förebygga skada för fiber på egen tomt. Gräv ned PEM slang som rymmer dukten och på säkert djup, helst 30 cm eller mer. Lita inte på att sökband läggs eller att söktråden är intakt så lägg en egen söktråd utmed slangen minst till tomtgränsen och se till att änden vid huset kan nås så att signal kan läggas på för kabelsökning. Lägg varningsband ovanpå slangen. Bl a IP Only mäter inte in fibers läge på tomtmark. Det är mycket bättre att kunna söka i en framtid än att förlita sig på att man kommer ihåg.

Nätägarnas söktrådar är inte helt tillförlitliga. Enkelt skarvmaterial kan ha använts som korroderar. Jag använde vanlig isolerad enkelledare för starkström för söktråd. Finns i längder på upp till hundra meter på t ex Bauhaus.
 
S
J Jocke Best skrev:
Det beror lite på vem som är nätägare, men har du tur i oturen har de lagt den för grunt. Den ska ligga minst 20 cm i alla fall, ibland ännu djupare, ner till 40. Ligger den för ytligt kan man inte skylla på dig. Ligger den korrekt är det ditt ansvar, och då handlar det om tusenlappar.
Enligt ditt tyckande ja.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
J
S SueCia skrev:
Enligt ditt tyckande ja.
Enligt mitt tyckande för 4 år sedan japp :rofl: Kanske har hunnit ändra mig fram och tillbaka under tiden.
 
S
J Jocke Best skrev:
Enligt mitt tyckande för 4 år sedan japp :rofl: Kanske har hunnit ändra mig fram och tillbaka under tiden.
Haha det hoppas jag!
 
Dottern har köpt hus och när hon skulle plantera en växt syntes den här tråden. Hon slutade att gräva och frågade om det kunde vara en fiberkabel. Hur vet vi det?
Hoppas någon ser min fråga och kan svara.
Hälsningar
Jeanette Ryder Onsala
 
  • Grävd håla i gräsmatta, synliga skor, röd och blå kabel, jordhög, spadeklinga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd jord, gräs, orangefärgad ledning, blå markeringsring, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inte ut som fiber.
Var ligger den, kan det vara en begränsningskabel till robotklippare?
 
  • Gilla
FoJjen
  • Laddar…
Ja den ligger mot en häck precis under grässvålen. Ja det fanns en robotgräsklippare som dottern inte använder.
Du milde så lättad jag blir om det är som du säger. Tack!
Jeanette
 
Fiber läggs i gröna kabelrör så det där är nog något annat. Säkert gräsklippare som nån annan sa
 
Jeanette Ryder Jeanette Ryder skrev:
Dottern har köpt hus och när hon skulle plantera en växt syntes den här tråden. Hon slutade att gräva och frågade om det kunde vara en fiberkabel. Hur vet vi det?
Hoppas någon ser min fråga och kan svara.
Hälsningar
Jeanette Ryder Onsala
Har kabeln gått av?
 
S Shiraz skrev:
Fiber läggs i gröna kabelrör så det där är nog något annat. Säkert gräsklippare som nån annan sa
Det är väldigt vanligt att fibern läggs utan grönt kabelrör framförallt in till fastigheter. Häromkring är allting lagt i ett tunnt grått cirka 1 cm brett skyddsrör.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är en fiber, orange duct/fiberslang och sedan fiber i form av mikrokabel blåsbar, dvs fibern har ett extra skyddshölje.
Ska åtgärdas och inte läggas igen!
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Som info, det vanligaste är att duct/ fiberslang har lagts utan annan kanalisation men med ett märkband/signaltråd ovanpå. Vanligast är 7 mm duct, vilket jag tolkar det är på bilden. Olika färger används för att skiljas åt i skåp/brunn.
 
hsd
Yepp fiber
Råkade ut för liknande i rabatten när vi rensade ogräs rötter, inget markeringsband och alldeles för grunt
Uppgrävd jord vid husvägg, blå kruka, gammal eldosa, gräs och löv, utomhusdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu visste vi att den och elen skulle vara ungefär där så man tog det lungt
Det jäkliga är att öppen fiber skiter i att åtgärda detta, fibern drar iväg tvärs över gräsmattan kanske på lika dåligt djup Gaaaahhhh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.