Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag menar fullt allvar.
Svårt att ta någon på allvar som tycker det är mer ansträngande att hålla en värmepump igång än att såga och klyva stockar till ved.
 
  • Gilla
Boende45 och 3 till
  • Laddar…
Inför förra vintern insåg jag att det kommer bli dyrt. Köpte ved för ca 650:-/kubik travad. Proveldade lite i befintlig kamin och insåg att det blir väldigt varmt i det rummet den står men svårt att sprida till andra delar av huset. Åkte 7 timmar för att få tag på en begagnad vattenburen panna då det var slut på dem i södra sverige vid det laget. Installerade denna bredvid befintlig jordvärmepump och satte in en 500l ackumulatortank. Rörmockaren fick koppla in allt. Gick på kanske 25Kför allt men då gjorde jag en del jobb själv. Resultatet av detta var att jag i december förra året fick en elräkning på ca 3500:- för mitt gamla 70-tals hus på 210kvm med 7 personer i hushållet. Därtill kommer ca 1-1,5 kubik travad ved som gick åt under december så någon tusenlapp till i kostnad. Tycker helt klart det var värt det. Hade förmodligen landat på 10-12K minst som alla andra om jag ej kunnat elda ved och sprida värmen i huset via befintligt vattenburet system. Så en besparing på 7-8K bara i december. Förmodligen har jag redan sparat in vad uppgraderingen av värmesystemet kostade mig.

Har nu laddat upp med 8 kubik travad ved. Gav ca 4500:- (hämtade själv med egen kärra).
 
  • Gilla
il_duce och 2 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Att hålla koll på rådande elpris och förhålla sig till det är jobbigt på ett annat sätt. Och jag uppskattar att slippa tänka på rådande el pris och att inte behöva besvära min omgivning med det.

Så länge jag inte är särskilt fysiskt handikappad eller gammal är det bara bra för just mig att syssla med ved och samma sak kanske gäller ts?

[bild][bild]
Jag gissar att du är en person som har svårt att ta in fakta, men hoppas att jag har fel.

Du behöver inte hålla koll på rådande elpris om du inte vill, du kan duscha eller laga mat när du vill.

Men om du skulle punktmarkera priset och jaga ören i besparingar, hur skulle det påverka omgivning annat än möjligtvis att behöva punktmarkera dina familjemedlemmar så de inte duschar i en evighet?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Gjutjärn skrev:
Ja men man väljer ju själv om man vill sälja eller inte så klart.. Och på något sätt följer ju vedpriset elpriset tänker jag?
Nu har inte jag bott i hus alla år, men när vi flyttade till huset för 4 år sedan kostar 1 kubik stjälpt björkved 5-600 kr. Och om ni som skriver här i tråden inte ens säljer för 1000 kr kubiken antar jag då med andra ord att ni aldrig sålt ved till privatpersoner? Det är ju så klart ett val man gör själv :)

Men med det elpriset vi hade vintern 2022/2023 så tror jag nog inte många kommer betala över 1000 kr kubiken för stjälpt björkved. Går sen elpriset yttergliare upp.. ja då kan man ju betala mer för veden kanske.

Men just nu betalar man redan otroligt mycket för veden (med all rätt med tanke på elpriset).. så mycket att jag ändå känner att jag har guld där ute i vedboa.. man borde ju se över att låsa där tänker jag.

Och när vi är uppe och nosar i dessa prisklasser så börjar det ju bli värt att kanske köpa björkved från storjättarna i fina nät..
Bauhaus säljer 40 liter björkved 30cm för 109 kr. Va kan en sån påsa vara i kubik? 30x30x90 ? Det blir alltså 0.081 kubik för då 109 kr.
Då blir 12 sådana säckar 1 kubikmeter. Och det hade kostat mig 1308 kr, för TRAVAD ved.

Nu när jag skriver detta så inser jag ju att jag hade sparat 300 kr per kubik mot vad jag precis köpte... haha!
Min ved jag köpte blev ju ca 1633 kr / kubiken travad.

Jaja.. nästa år svänger jag nog förbi bauhaus med ett släp och lastar på ett gäng sådana säckar om min uträkning stämmer och priset är detsamma :)
om de e 40 liter ved så blir kubikmeterpriset
25x109kr
 
  • Gilla
Mesta mästarna
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
TS antyder att han bor Göteborgsområdet.
Nikkaluokta har givetvis andra förhållanden, och i Skåne blir det inte många dagar under minus 10 grader/år.
Försökte bara belysa att värmepump under stor del av året är ett konkurrenskraftigt alternativ till vedvärme med de vedpriser TS nämner.
Jag håller med. Jag bor i Göteborgs omnejder och klarar värmen hela året, men ett par-tre dagar per år så eldar man gärna också.
 
M
B Bernt Ö97 skrev:
TS frågade om rimligt pris på "köpeved" i jämförelse med elpriset.
Det är ganska ointressant för TS att jämföra "gratisved" med elpriset om TS inte har möjlighet att elda med "gratisved"
Att priset för TS köpeved var orimlig konstaterade vi efter 3-4 inlägg!
Jag, till skillnad mot alla andra käbblande gissare, har räknat på ved-kostnader kontra andra uppvärmingsanordningars kostnad. Och jag påvisar att även om man får ALLT gratis så innebär det ett arbete som rimligtvis också ska prissättas.
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
M
D Deeeee skrev:
Inför förra vintern insåg jag att det kommer bli dyrt. Köpte ved för ca 650:-/kubik travad. Proveldade lite i befintlig kamin och insåg att det blir väldigt varmt i det rummet den står men svårt att sprida till andra delar av huset. Åkte 7 timmar för att få tag på en begagnad vattenburen panna då det var slut på dem i södra sverige vid det laget. Installerade denna bredvid befintlig jordvärmepump och satte in en 500l ackumulatortank. Rörmockaren fick koppla in allt. Gick på kanske 25Kför allt men då gjorde jag en del jobb själv. Resultatet av detta var att jag i december förra året fick en elräkning på ca 3500:- för mitt gamla 70-tals hus på 210kvm med 7 personer i hushållet. Därtill kommer ca 1-1,5 kubik travad ved som gick åt under december så någon tusenlapp till i kostnad. Tycker helt klart det var värt det. Hade förmodligen landat på 10-12K minst som alla andra om jag ej kunnat elda ved och sprida värmen i huset via befintligt vattenburet system. Så en besparing på 7-8K bara i december. Förmodligen har jag redan sparat in vad uppgraderingen av värmesystemet kostade mig.

Har nu laddat upp med 8 kubik travad ved. Gav ca 4500:- (hämtade själv med egen kärra).
Nu kanske jag uppfattar ditt inlägg fel men 1-1,5m3 ved motsvarar 7-8000kr i el? Och då har du en värmepump som borde ge 2-3ggr det du matar in. Antingen har du +10kr/kWh i elpris eller så innehåller din ved magnesiumpulver eller annat som brinner extremt bra för den ekvationen får jag inte ihop😏
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nu kanske jag uppfattar ditt inlägg fel men 1-1,5m3 ved motsvarar 7-8000kr i el? Och då har du en värmepump som borde ge 2-3ggr det du matar in. Antingen har du +10kr/kWh i elpris eller så innehåller din ved magnesiumpulver eller annat som brinner extremt bra för den ekvationen får jag inte ihop😏
Jag köper bara ved från gamla skjutfält, brinner bra och till och från så drar en 75mm spränggranat av och höjer temperaturen i huset 5-8 grader per knall. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
TommyC och 6 till
  • Laddar…
F
O [old rusty] skrev:
Jag köper bara ved från gamla skjutfält, brinner bra och till och från så drar en 75mm spränggranat av och höjer temperaturen i huset 5-8 grader per knall. ;)
Tänker på min farfar. Han eldade allt. Blandannat batterier.
 
  • Wow
Fotografen
  • Laddar…
Det går att elda sopor, tryckimpregnerat och målat skräpvirke om man har naiva, konflikträdda, wokegrannar.
Alltså i samtliga storstadsområden.

I glesbygden finns det ju oftast inte heller någon som drabbas.
 
B Boende45 skrev:
Det går att elda sopor, tryckimpregnerat och målat skräpvirke om man har naiva, konflikträdda, wokegrannar.
Alltså i samtliga storstadsområden.

I glesbygden finns det ju oftast inte heller någon som drabbas.
I glesbygd behöver man inte elda sopor och annan skit, där eldas ved.
 
  • Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
Jag har idag en frånluftspanna, och inte ens med den hade jag betalat för veden jag eldar i 1.300kg Tulikivin. Känns inte värt det. Strax Bergvärme och då skulle det aldrig löna sig att betala för veden. Tur man odlar lite egen ved!
 
Inte vinter, men lite eldande i kamin av den nyss kapade veden. Perfekt med lite klenare torrgran/tall för värme i sommarvädret, nästan från skog till kamin.
En inbyggd eldstad med brinnande ved och öppen lucka, omgiven av vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.