Även vägtullar brukar vara kontanta. T ex i Slovenien kunde det vara en tullstation mitt på motorvägen där dom ville ha betalt. Dock var beloppen så små, typ 50 öre - 1 krona, så det räckte med en eller ett par Euro för hela resan.
Lite mer civilicerade länder hade högre avgifter, t ex Tjeckien, men där köpte man ett klistermärke till vindrutan (i en automat där man betalade med kort).
 
Vintage orange snöskoter med vindskydd, svart säte och stålskenor, isolerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här behöver man vara lite insatt för att förstå vad som menas. Men bladfjädring och hjulboggie.😀
 
  • Gilla
quattro1 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Även vägtullar brukar vara kontanta. T ex i Slovenien kunde det vara en tullstation mitt på motorvägen där dom ville ha betalt. Dock var beloppen så små, typ 50 öre - 1 krona, så det räckte med en eller ett par Euro för hela resan.
Lite mer civilicerade länder hade högre avgifter, t ex Tjeckien, men där köpte man ett klistermärke till vindrutan (i en automat där man betalade med kort).
Frankrike var helt sjukt med vägtullar. Vet inte hur många euro jag lagt på tullar på två veckor. Men de tog kort iallafall
 
useless useless skrev:
Även vägtullar brukar vara kontanta. T ex i Slovenien kunde det vara en tullstation mitt på motorvägen där dom ville ha betalt. Dock var beloppen så små, typ 50 öre - 1 krona, så det räckte med en eller ett par Euro för hela resan.
Lite mer civilicerade länder hade högre avgifter, t ex Tjeckien, men där köpte man ett klistermärke till vindrutan (i en automat där man betalade med kort).
oo Klistermärken är tack och lov ett minne blott i de flesta länder nu när dom kör e-vinjett. Jag har varit på öst-europaresa och stötte på en tullstation i Österrike som to kort men inte blipp med mobilen och ett litet stånd i Zagreb och Belgrad där jag fick gå till bankomaten. Sååå skönt att i stort sett alla tar blipp nu, och att det går att lösa med vilken mobil som helst.
 
M Myckling skrev:
[bild]

Här behöver man vara lite insatt för att förstå vad som menas. Men bladfjädring och hjulboggie.😀
Tråden handlar väl om saker vi glömt? Inte minnen vi hedrar...

Tecknad skoter "Öckelbo 300" med figurer, text om svenskt varumärke och TV-programreferens, på t-shirt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Varför står det 250 på sidan?
Tre leende män poserar på en orange snöskoter med nummerlappar framför en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
250 cc motor. 300 står för bandbredden, dvs 300 mm. Det fanns även en 600 som alltså hade 600 mm brett band.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
oo Klistermärken är tack och lov ett minne blott i de flesta länder nu när dom kör e-vinjett. Jag har varit på öst-europaresa och stötte på en tullstation i Österrike som to kort men inte blipp med mobilen och ett litet stånd i Zagreb och Belgrad där jag fick gå till bankomaten. Sååå skönt att i stort sett alla tar blipp nu, och att det går att lösa med vilken mobil som helst.
Vad är det som är så bra med att knyta in allt i mobilen?
Blir ju bara en större katastrof när den tappas bort eller går sönder eller tappar nätet, särskilt när man är ute på resande fot?
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Vad är det som är så bra med att knyta in allt i mobilen?
Blir ju bara en större katastrof när den tappas bort eller går sönder eller tappar nätet, särskilt när man är ute på resande fot?
För att inte tala om hur opraktiskt det blir att resa för oss som inte har smarttelefon.
 
  • Gilla
Anders4531 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
För att inte tala om hur opraktiskt det blir att resa för oss som inte har smarttelefon.
Det är väl inte mer opraktiskt att ha kortet i fickan och langa upp det istället för telefonen när något ska betalas?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
För att inte tala om hur opraktiskt det blir att resa för oss som inte har smarttelefon.
Hur klarar du dig?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Vad är det som är så bra med att knyta in allt i mobilen?
Blir ju bara en större katastrof när den tappas bort eller går sönder eller tappar nätet, särskilt när man är ute på resande fot?
Ett extra alternativ att använda sig av, det betyder inte att man väljer bort det ena. Då kan kortet ligga som backup i väskan istället, eller färre saker att ha med sig på en promenad/middag
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
F
N Nyikåk skrev:
Nu finns det ju spisar med inbyggd fläkt, så då kan väggen vara helt tom...
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Idag lider många av idén att ha ett hem som ser ut som de på Hemnet, tomt och minimalt. Att då samla på något fysiskt som tar plats går stick i stäv med detta.

Förr, på 50, 60-talet fanns ofta ingen köksfläkt, det var tomt ovanför spisen.
[bild]

Då kom köksfläkten med kryddhylla, praktiskt, bohemskt, (men kryddorna tog stryk).
[bild]

Därefter kom den stora fristående och rostfria varianten (en del rev bort kryddhyllan bara för att få dit den).
[bild]

Idag har en del kök inte ens överskåp.
[bild]

"Samla på saker, hur tänkte du då?!'

På tal om att samla, minns ni alla porslinskatter, eller hundar, som fyllde ett skåp, bokhylla eller kommod?
Vissa sk. "moderna" kök med rostfritt över högt & lågt är så sterila, tomma och kalla så jag tycker de mest för tankarna till en obduktionssal.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag hoppade över första Pentium och fick först en Pentium 2 tyvärr kom Pentium 2 MMX kort efter och eftersom detta gav lite skillnad i spel så fick jag tjata lite för att pappa skulle uppgradera bara månader efter jag fått P2 🤣 Först hade jag ett S3 kort med rudimentär 3D accelerator men sedan kom game changern 3DFX, tack vare opengl wrapper kunde man köra opengl spel som Quake 1, see through water bastards kallades vi då vi fick genomskinligt vatten och de på CPU fick nöja sig med opak 🤣

Bara drygt ett år senare kom Voodoo 2 där man kunde köra SLI. Det var också SLI-tekniknen Nvidia ville åt när de köpte bolaget. Kommer ihåg polarna var avundsjuka som fick sitta på ett Voodoo 1 när man själv hade 2st voodoo 2. Färgat ljus i Quake 2 var magiskt och Unreal 1 var en game changer under denna tid. Jag fick även 3D glasögon som hette wicked3d eyeScream, som fungerade specifikt med glide drivers. Spel som half life 1 var magiskt i 3D.

Några år sedan fick jag ett Physx kort för hårdvaruaccelerad fysik. Tror enda spelet som stödde det var Ghost Recon Advanced warfighter. Sedan köpte Nvidia tekniken. Spel som Mirrors Edge var sjukt snygga med cloth simulation.

Mysiga år där i 3D-kortens linda.
Gäsp...
 
F
Gott på mackan.
 
  • En gammal burk märkt "FJÄLLMESSMÖR" från Jämtlands Läns Mejeriförening, står på en trähylla bredvid verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
F frasen_36 skrev:
Gott på mackan.
Nä, men en klick i gräddsås gör susen
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.