samovar samovar skrev:
När var det? Och vet du ungefär hur mycket billigare det blev?
Vi vill också ha Siemens på allt men det jag hittar i tyska butiker skiljer sig inte nämnvärt från svenska nätbutikerna. Jag bad om paketpris från några olika och de sa att de hade väldigt låga marginaler på just de vitvarorna jag valt och om jag ville ha andra kunde de komma ner mer i pris, så kanske är därför det är ganska likt.
Är nog 6-7 år sen.
Tror totalen hamnade på 20 tusen ink frakt.
Sparade nog 5 tusen och har för mig att hällen och kyl/frysen var betydligt billigare.
Dock är ju kronkursen rätt körd idag.
 
Tycker generellt att man får vad man betalar för. Skall bygga hus i år och jobbar på mitt paket just nu.
Har köpt Electrolux induktion o fläkt , delvis baserat på design men också på pris. Skulle vilja ha miele ugn igen men deras kombiugn är för dyr så vi kör faktiskt med Ikeas dyraste som inte kostar skjortan. Kyl o frys blir en Electrolux eftersom vi hittat en vi gillar inuti. Det ända jag inte kompromissar på blir diskmaskinen, det blir en miele. Det är det ända märket jag vet som har en dörr som är taktil o lätt att öppna/stänga o funkar likadant om man köper en hel integrerad. Alla andra är tunga, gnisslar mm. Har haft Bosch förut men gjorde misstaget att köpa miele så ingen återvändo.
 
  • Gilla
Anders Andersson1
  • Laddar…
Finns det någon annan anledning än enhetlighet att ha ett och samma märke?

Jag har fläkt från Siemens, häll + ugn från Elux, Samsung micro osv. De tyska fläktarna har får bättre betyg än Elux i alla tester jag läst, samtidigt som vi har en lång tråd här om att BSH snålar på elektroniken i sina hällar och begränsar dem utan att berätta det. Hade jag köpt ny ugn idag hade det inte blivit en ny Elux eftersom de flesta verkar ha en konstruktionsmiss med tempgivaren alldeles för nära värmeelementet. Fasen vet om det inte är medvetet också, för att det skall gå fortare att "värma upp" och därmed dra mindre energi...
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
TRJBerg
J jockebq skrev:
Sitter och planerar vad vi ska ha för vitvaror till vårt nya kök, och jag har svårt att reda ut vilket märke som är bäst att satsa på. Har tidigare haft Siemens, Bosch och även prövat lite enklare märken. Samsung känns ganska opålitliga och har haft dålig kvalité på sina kylskåp vet jag.

Har ni något tips om någon bra butik i Tyskland eller någon annanstans i EU som är prisvärt att handla ifrån?

Följande vitvaror behöver vi:
1. Induktionshäll med inbyggd fläkt (kolfilter) 80cm bred, detta är väldigt viktigt att det är hög kvalité så att kolfilterfläkten fungerar tillfredställande.
2. Inbyggnadsugn (alternativt kombiugn med micro).
3. Integrerad kyl och frys (en kyl och en frys).
4. Integrerad diskmaskin, tyst med bra funktioner som tid kvar på golv och någon typ av torkningsläge (automatisk öppning eller liknande).

Tacksam för tips och idéer på vart man ska vända sig för att få mest för pengarna!
Dessa har jag bra erfarenhet av (inga problem):
Bosch diskmaskin, lite dyrare variant, rostfri, ca 10 år.
Bosch frys, ca >10 år.
 
Samsung frys är sämsta skiten. Köpte ett paket för 20 000 för snart två år sedan. Frysen börjar "knarra" och "knacka" alltid då och då. Vaknade en gång på natten när den ".knackade". Har felanmält och haft en lång diskussion med Samsung och deras support, som var till mig ett par gånger, men de säger att det är så de låter, inget att göra åt.
Bröd och andra varor får en ishinna efter ett tag, Är alltså No Frost och vi hade sådana tidigare av ett annat märke, de var helt ljudlösa och aldrig förstörd mat.
Nu har vi denna totalt värdelösa skitfrysen och visst, den fryser maten, men jag är då enormt missnöjd med kvaliteten.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Sitter och planerar vad vi ska ha för vitvaror till vårt nya kök, och jag har svårt att reda ut vilket märke som är bäst att satsa på. Har tidigare haft Siemens, Bosch och även prövat lite enklare märken. Samsung känns ganska opålitliga och har haft dålig kvalité på sina kylskåp vet jag.

Har ni något tips om någon bra butik i Tyskland eller någon annanstans i EU som är prisvärt att handla ifrån?

Följande vitvaror behöver vi:
1. Induktionshäll med inbyggd fläkt (kolfilter) 80cm bred, detta är väldigt viktigt att det är hög kvalité så att kolfilterfläkten fungerar tillfredställande.
2. Inbyggnadsugn (alternativt kombiugn med micro).
3. Integrerad kyl och frys (en kyl och en frys).
4. Integrerad diskmaskin, tyst med bra funktioner som tid kvar på golv och någon typ av torkningsläge (automatisk öppning eller liknande).

Tacksam för tips och idéer på vart man ska vända sig för att få mest för pengarna!
Nu svarar detta egentligen inte direkt på någon av dina frågor men ändå lite som du kanske kan ha nytta av

- Är du 100 på att du vill ha inbyggnadså kyl o frys? Det kostar extremt mycket i volym i skåpet. Mer än vad man tror. Kolla gärna sida vid sida innan du köper. Vi var inne på inbyggnads men struntade i det efter att ha insett hur små skåpen blev.

- Vår 80cm induktion är Electrolux. Den var ca 5k billigare än de flesta andra, vi betalade 9. Den är bra men extremt irriterande att den vid MINSTA vattendroppe på manöverpanelen blir helt obrukbar tills man torkat snustorrt. Den modell vi har är visserligen inte med inbyggd fläkt men gissar att de använder samma komponenter till styrningen. Annars gillar vi den mycket. Hade Siemens innan o de var mkt bättre i detta avseende.

Hoppas att detta gav nåt iaf..
 
samovar
N Niklas Ekborg skrev:
Nu svarar detta egentligen inte direkt på någon av dina frågor men ändå lite som du kanske kan ha nytta av

- Är du 100 på att du vill ha inbyggnadså kyl o frys? Det kostar extremt mycket i volym i skåpet. Mer än vad man tror. Kolla gärna sida vid sida innan du köper. Vi var inne på inbyggnads men struntade i det efter att ha insett hur små skåpen blev.

- Vår 80cm induktion är Electrolux. Den var ca 5k billigare än de flesta andra, vi betalade 9. Den är bra men extremt irriterande att den vid MINSTA vattendroppe på manöverpanelen blir helt obrukbar tills man torkat snustorrt. Den modell vi har är visserligen inte med inbyggd fläkt men gissar att de använder samma komponenter till styrningen. Annars gillar vi den mycket. Hade Siemens innan o de var mkt bättre i detta avseende.

Hoppas att detta gav nåt iaf..
Jag kollade lite olika integrerade kylar och frysar och det varierar mycket i volym, även om alla är mindre än fristående. Men bara som exempel så hade Siemens iq500 integrerad kyl en kapacitet på 319 liter medan Bosch series 8 hade en volym på 289. Fristående brukar ligga på runt 350. Värt att kolla.

Vi fick också tips från en köksdesigner att ta 2 kombikylfrysar så man får mer kylutrymme och mindre frys, då kan man ha extra frys i garaget. Jag kikade också på 4 fristående mindre kylar och frysar, då kunde man också få lite större. För oss var fristående inget alternativ i det kök vi har valt för det utseendet vi var ute efter.
Kan också nämna att vi har en integrerad micro (och tvättmaskin och torktumlare) ur Siemens iq500 serien där jag stör mig enormt på just touchfunktionen så det skiljer säkert mellan olika modeller. Torktumlaren är värst, kan behöva trycka 10-tal gånger för att starta den.
 
samovar
G Grod4n skrev:
Är nog 6-7 år sen.
Tror totalen hamnade på 20 tusen ink frakt.
Sparade nog 5 tusen och har för mig att hällen och kyl/frysen var betydligt billigare.
Dock är ju kronkursen rätt körd idag.
Tog in en offert från dem och de sa att sedan förra året har momsreglerna för eu ändrats och man måste betala moms i landet man skickar till, så med svensk moms blev det 5000kr mer för paketet från bobs electro (59k vs 54k i Sverige).
 
E Elsparv skrev:
Jag har gått över till Whirlpool och är nöjd. Tror de har det du söker.
Aldrig Whirlpool! Däremot Bosch har vi alltid varit nöjda med.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Kontakta tretti gränsbygden mfl och några lokala förmågor. Sannolikt får du ett helvete med service och reklamation om du handlar utomlands.
Icke. Vi köpte allt från Österrike och sparade 30-40k. Alt kom smidigt på en pall, samma garantier. Siemens. Kommer göra samma sak igen nu när vi byggt nytt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
T
C Carlos P skrev:
Icke. Vi köpte allt från Österrike och sparade 30-40k. Alt kom smidigt på en pall, samma garantier. Siemens. Kommer göra samma sak igen nu när vi byggt nytt.
Hur gick du tillväga då? Någon hemsida? Dags att renovera köket om sisådär 2 år och det du skriver låter ju inte så tokigt
 
C Carlos P skrev:
Icke. Vi köpte allt från Österrike och sparade 30-40k. Alt kom smidigt på en pall, samma garantier. Siemens. Kommer göra samma sak igen nu när vi byggt nytt.
Blev från Tyskland för oss till slut, allt från Neff. 5 års garanti och sparade 40k.

Kolla idealo.de (tysk prisjakt), hitta något företag som säljer det ni söker och be om en offert på allt tillsammans, sätt därefter företagen mot varandra och förhandla om priset.

Nackdelen idag är dock den svaga kronan, så det blir mindre att spara.
 
  • Gilla
Oskick och 2 till
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Blev från Tyskland för oss till slut, allt från Neff. 5 års garanti och sparade 40k.

Kolla idealo.de (tysk prisjakt), hitta något företag som säljer det ni söker och be om en offert på allt tillsammans, sätt därefter företagen mot varandra och förhandla om priset.

Nackdelen idag är dock den svaga kronan, så det blir mindre att spara.
Precis, det är en del detektivarbete för att hitta det bästa priset för flera varor på ett och samma ställe. Men absolut värt det.
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.