Hej
Jag skall dra en kabel i marken till Boden dom är ca. 50 meter lång och tre faser 10 amp. Tror ni det räcker med en kabel på 2,5*5 för ändamålet
Roland
 
A
Snabba svaret. Ja det bör fungera om det inte är stora effekter som ska tas ut.

För att veta helt säkert behöver man egentligen räkna på det och mäta/veta förimpedans och kontrollera spänningsfall.
 
  • Gilla
Rolle6403
  • Laddar…
tommib
Vad som är viktigare är att räkna på utlösningsvillkoret i bortre änden av kabeln. Klarar du av att lösa en C10A inom föreskriven tid vid kortslutning längst ut på den kabeln? Spänningsfallet blir egentligen för högt vid uttag av 10 A.
 
R Rolle6403 skrev:
Hej
Jag skall dra en kabel i marken till Boden dom är ca. 50 meter lång och tre faser 10 amp. Tror ni det räcker med en kabel på 2,5*5 för ändamålet
Roland
Jag hade en 50 m lång skarvsladd 2,5 mm2 *5. För 10A. Den fungerade perfekt.
Jag har inga tabeller att läsa. Men om du bara ska utnyttja 10A uttaget lite då o då. Och förmodligen inte till full last, skulle jag använda denna storlek.
 
  • Gilla
Rolle6403
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Jag hade en 50 m lång skarvsladd 2,5 mm2 *5. För 10A. Den fungerade perfekt.
Jag har inga tabeller att läsa. Men om du bara ska utnyttja 10A uttaget lite då o då. Och förmodligen inte till full last, skulle jag använda denna storlek.
Oj nu är jag snurrigare än vanligt. 16A var det jag hade på 3 fas uttaget.
10A kräver ju normalt bara 1,5 mm 2.
 
  • Gilla
Rolle6403
  • Laddar…
Det där med el känns osäkert vad man själv får göra. Så här ser uttaget ut som elektrikern monterade på vår fasad för ett par år sedan. Rena smäcket.
Nu har det pajat och vi vill köpa ett nytt och montera själva. Men får man det?
 
  • Eluttag utan skyddslock öppet, elektriska kablar och anslutningar synliga, installationsarbete eller underhåll pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Det där med el känns osäkert vad man själv får göra. Så här ser uttaget ut som elektrikern monterade på vår fasad för ett par år sedan. Rena smäcket.
Nu har det pajat och vi vill köpa ett nytt och montera själva. Men får man det?
Ser ut som ett Schneider, brukar vara bra kvalitet.
Nollan ser ut att vara helt lös?

Du får byta det där själv, om du har nödvändig kunskap.
 
Det där ser inte alls bra ut! Risk för att det kunnat bli en riktig brand. Man får byta trasiga uttag och brytare men bara om man har nödvändig kunskap för det. Här skulle möjligen uttaget kunna vara för högt säkrat?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib
J Jonas928 skrev:
Oj nu är jag snurrigare än vanligt. 16A var det jag hade på 3 fas uttaget.
10A kräver ju normalt bara 1,5 mm 2.
Detta är ett feltänk. Vid långa ledningar kan det absolut krävas grövre ledare. Det är inte bara ledarens strömtålighet som är dimensionerande. Man måste också väga in spänningsfall och utlösningsvillkoret hos säkringen som skyddar.

För att kunna svara på om 50 m 2,5 kvmm ledning är ok att avsäkra så måste man veta förimpedansen. Det är troligen ok men är det t.ex. långt från centralen till punkten där man tänker sig att ansluta kabeln så kan det vara gränsfall. Man får också titta på hur långa ledningar det blir i boden.

stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Det där med el känns osäkert vad man själv får göra. Så här ser uttaget ut som elektrikern monterade på vår fasad för ett par år sedan. Rena smäcket.
Nu har det pajat och vi vill köpa ett nytt och montera själva. Men får man det?
Vad har detta med TS fråga att göra? Försöker du bara skrämmas? Eller vad är ditt syfte med att posta bilden i denna tråd?
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vad som är viktigare är att räkna på utlösningsvillkoret i bortre änden av kabeln. Klarar du av att lösa en C10A inom föreskriven tid vid kortslutning längst ut på den kabeln? Spänningsfallet blir egentligen för högt vid uttag av 10 A.
Vad ror du om att jag sätter en liten central i Boden med jordfelsbrytare för det blir ju 50 meter till jordfelsbrytare också ?
 
tommib
Det har ingen betydelse ur säkerhetssynpunkt.

Du kan ganska enkelt ta reda på din förimpedans. Sök på forumet på vattenkokarmetoden så hittar du ett sätt. Du kan också fråga nätägaren, de är skyldiga att ge dig denna uppgift i anslutningspunkten.

Om du ger mer detaljer blir det lättare att avgöra om en 50 m lång 2,5 kvmm kabel är ok att avsäkra 10 A i just ditt fall. Troligen är den det men det kan vara en kantboll beroende på hur du ansluter kabeln och om du bor långt ut på landet.
 
tommib tommib skrev:
Detta är ett feltänk. Vid långa ledningar kan det absolut krävas grövre ledare. Det är inte bara ledarens strömtålighet som är dimensionerande. Man måste också väga in spänningsfall och utlösningsvillkoret hos säkringen som skyddar.

För att kunna svara på om 50 m 2,5 kvmm ledning är ok att avsäkra så måste man veta förimpedansen. Det är troligen ok men är det t.ex. långt från centralen till punkten där man tänker sig att ansluta kabeln så kan det vara gränsfall. Man får också titta på hur långa ledningar det blir i boden.


Vad har detta med TS fråga att göra? Försöker du bara skrämmas? Eller vad är ditt syfte med att posta bilden i denna tråd?
Försöker skrämmas? Nej, verkligen inte. Men jag behöver goda råd och hjälp från vänliga människor. Jag har ingen utbildning i el men måste förmodligen ändå byta detta själv eftersom det är omöjligt att få tag i en elektriker i skärgården.
 
Du får byta uttaget själv om du har eller skaffar dig kunskap om hur du skall göra. Men öppna en egen tråd om det. Off topic i denna tråd.

Det är inte alls säkert att det behöver bytas. Vi är flera som ser ett tydligt fel på bilden.
 
Bränt kontakt i uttaget som det ser ut, säkert att det har anslutits en sladd oc stickpropp med gjuten stickpropp. Säkert är ett av stiften svartbränd, det är där felet ligger med bränt uttag till 95 %. Tamparna är pressade på stiften inne och skit med det. Varmgång och bränt blir det, är en klassiker för skarvsladdar med pin gjutna delar. Antingen slänger du hela kabeln eller klipper stickproppen och sätter dit en ny med skruvanslutning.
 
H hempularen skrev:
Du får byta uttaget själv om du har eller skaffar dig kunskap om hur du skall göra. Men öppna en egen tråd om det. Off topic i denna tråd.

Det är inte alls säkert att det behöver bytas. Vi är flera som ser ett tydligt fel på bilden.
Det har ju brunnit i ett av uttagen och det är därför det måste bytas. Antar det är det fel du menar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.