trodde man lade fluss på metallen eller nåt så det ska fästa bättre, typ som när jag lödde fast en kabel på en större metallbit. Här är en video jag tittade på för ett tag sen, men jag har glömt detaljerna

 
nino nino skrev:
Kanske minns fel det är ju iaf 30år sen jag gjorde det, men man doppar väl träspackeln eller vad man ska kalla den för i fett eller var det talg? För att tennet inte ska fastna eller bränna träet
Ok ja det är säkert en bra idé. Har aldrig sett det men det är troligen bara olika arbetsmetoder då. Det underlättar säkert
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
trodde man lade fluss på metallen eller nåt så det ska fästa bättre, typ som när jag lödde fast en kabel på en större metallbit. Här är en video jag tittade på för ett tag sen, men jag har glömt detaljerna

[media]
Ja flussmedel eller förtenning som det också kallas på plåten
 
Ja vi la på nåt som skulle värmas och när det blev blank och smälte så torkade man bort överskottet och dit med bitar av tenn, sen "spackla" ut det. Pansarfil för att grov rikta
 
F
pjgb pjgb skrev:
Du menar sedanen antar jag? Kombiversionen gick aldrig i produktion, de gjorde bara förseriebilar som konkursboet sedan sålde. Något tiotal om jag minns rätt.
Det finns också en handbyggd kombi gjord av en Opel Insignia och en sedan 9-5, byggd av entusiaster. De håller nu på att göra en Aero X sist jag hörde något.
Ja, du har helt rätt. Det var sedanen.

Hade dock en annan kollega som var jävligt sugen på en av kombisarna, han hävdade att dom gick billigt Men att det allmänna snacket var att dom aldrig kommer att gå att registrera. Det var även tydligt specat på auktionssiten. Sen kände han sig jävligt lurad när det tydligen bara var att registrera och köra.
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Jag *tror* att man var tvungen att regga via annat EU-land som ”hemmabygge” i och med att tillverkaren upphörde existera (inget helbilsgodkännande). Sen fick man importera dem till Sverige. Men jag minns inte riktigt.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Fick nedslag på att ett clips saknades på ett bromsrör, och tyvärr är det ett clips som ska på nippeln innan den skruvas fast. Jag har känt lite men det verkar luta åt att det blir att byta lite grejer och kanske även skarva bromsröret då jag sett att det finns skarvnipplar för 3/16 tums bromsrör. Det jag har hemma är kopparbromsrör i den dimensionen från Biltema, kan man skarva med det tro? Är det bara att kapa rören rakt av och trä på skarv och dra åt?
 
K Kurtivan skrev:
Fick nedslag på att ett clips saknades på ett bromsrör, och tyvärr är det ett clips som ska på nippeln innan den skruvas fast. Jag har känt lite men det verkar luta åt att det blir att byta lite grejer och kanske även skarva bromsröret då jag sett att det finns skarvnipplar för 3/16 tums bromsrör. Det jag har hemma är kopparbromsrör i den dimensionen från Biltema, kan man skarva med det tro? Är det bara att kapa rören rakt av och trä på skarv och dra åt?
Gör klammer själv.
Gummislang som skärs upp på längden och hålband.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
ullberg
Håller med, såvitt jag vet är det inte just de tidigare fästpunkterna/anordningars som är det viktiga utan en bedömning att det sitter bra.

Jag hade ett avrostat rör som gick ovanför tanken, nära nog omöjligt att få det nya på samma plats, så jag fäste upp enligt bästa förmåga, ffa gummislang och hålband men jag tror faktiskt jag på något ställe körde gummislang+buntband (men det skulle jag inte rekommendera - vet att besiktningsmannen tittade lite extra där men jag hade ganska många fästpunkter). Så när jag sa att jag hade valt en något alternativ dragning och fick bara som svar att det verkar ju sitta bra iaf och bilen blev godkänd, och ett par år till efter det innan jag gjorde mig av med den.

Dvs om inte reglerna skärpts så är fokus att det sitter bra, inte exakt hur det sitter…

/U
 
Isakare Isakare skrev:
Gör klammer själv.
Gummislang som skärs upp på längden och hålband.
Tänkte att det inte skulle duga nu när de har anmärkt på det
 
K Kurtivan skrev:
Fick nedslag på att ett clips saknades på ett bromsrör, och tyvärr är det ett clips som ska på nippeln innan den skruvas fast. Jag har känt lite men det verkar luta åt att det blir att byta lite grejer och kanske även skarva bromsröret då jag sett att det finns skarvnipplar för 3/16 tums bromsrör. Det jag har hemma är kopparbromsrör i den dimensionen från Biltema, kan man skarva med det tro? Är det bara att kapa rören rakt av och trä på skarv och dra åt?
Jag har bytt något liknande sådant clips med att klippa upp clipset och bryta isär det sedan trä runt röret och skruvat fast. Gör man bara ett tunt snitt och bryter tillbaka plåtbitarna fint och täcker med tjock rostskyddsmassa så syns det inte att det är uppklippt. Om man vill kan man ju svetsa ihop det också. Vet inte om det är godkänt men har lyckats några gånger för många år sedan.
 
Tog ut baklampan igår men det var jobbigt. Ena muttern hade rostat f ast och när man tog i så roterade skruven i plasten istället. Så jag fick kapa skruven.
Bilbelysning på verkstadsbord med verktyg, burk, och trasor i bakgrunden. Upp och nedvänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen verktygslåda med verktyg, ligger på en verktygsbänk, ser ut att vara under reparation eller rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostiga, slitna bildelar och skruvar med synliga skador och smuts. Behov av underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen så var att bara lägga butylmassa på packningen och se om det hjälper. Men nu blev det först att reparera lampan. Fick bort skruven och märker en M5 skruv med sexkantshuvud kommer passa, sen borde jag kunna sätta dit epoximetall, har nån riktigt tålig produkt som jag använde då jag fixade skador på en glidyta till fräsen, som jag också använt på annat. Men.åste köpa M5 skruvar.

Men jag kommer ut och tittar på lampan och det var tre sprickor plötsligt i den orange delen!! :( Så nu är planen att prova fixa sprickorna, skruven och sen täta med butylmassan :(

Tur i oturen hittade jag en saab baklykta till salu för 10€ på huuto.net och den såg hel ut, så jag köpte den också
Äldre bilbakljus på rostig yta, röda och gula färgade sektioner, troligen uteslutet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla bilbaklyktor på röd bakgrund; vita, gula och röda glasbehållare; dammiga och lite repiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
Skruvade lite Jeep GC.
Bytt stötdämparna då en av de gammla var trött och nästan helt utan dämpverkan.
Använda stötdämpare ligger på betonggolv, rostiga och slitna, biltillbehör, underhållsstädning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade på att byta en läckande ventil.
Bilhjul med aluminiumfälg ovanpå däckmonteringsmaskin i verkstad, smutsigt, slitage, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
M Mickebandsåg skrev:
Det är urblåst och locket hade fula kontaktytor så både lock rotor är nya, detta brukade vara min go to när bilen strular o hackade.

Men så här illa att hon dör på tomgång har det aldrig varit innan

Googlat lite mer om hallgivaren och den tål en närmare syn inser jag nu
Jag har fått bytt en hallgivare som verkade fungera när jag felsökte med oscilloskop. Den gav vad jag tyckte fin regelbunden signal men när jag bytte ut den så gav den nya mycket starkare signal.
Det gjorde att den dåliga givaren oftast funkade men ibland kom signalvärdet under styrenhetens triggernivå så den slutade räkna givarpulserna.
Den var lurig att felsöka.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag har fått bytt en hallgivare som verkade fungera när jag felsökte med oscilloskop. Den gav vad jag tyckte fin regelbunden signal men när jag bytte ut den så gav den nya mycket starkare signal.
Det gjorde att den dåliga givaren oftast funkade men ibland kom signalvärdet under styrenhetens triggernivå så den slutade räkna givarpulserna.
Den var lurig att felsöka.
Fick du dessa fel på låga varv medan bilen gick bra på 2000+rpm?

Jag hade en fördelare liggandes och bytte dessa men då startade inte bilen alls, funderar mkt starkt på att beställa en ny hallgivare och byta på den lösa fördelaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.