N
Hägna in och skaffa getter! Eller hitta någon som kan tänka sig låna ut ett par st nån vecka eller två 😄 de älskar gråbo och ogräs, de äter rent effektivt mellan stenar och håller undan nytt som kommer upp.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag har inga problem. Men borde det logiskt sätt inte bli bättre? Du hindrar de undre lagren från att bli genomblöta och främjar att vatten rinner ut på trottoaren?
Bättre för dig enskilt kanske, men sämre totalt skulle jag tro? Bäst i det stora hela måste ju ändå vara att infiltrera vattnet lokalt och inte låta det gå till dagvattenbrunnar som vid stora regnmängder inte klarar av det?
 
tensiden tensiden skrev:
Bättre för dig enskilt kanske, men sämre totalt skulle jag tro? Bäst i det stora hela måste ju ändå vara att infiltrera vattnet lokalt och inte låta det gå till dagvattenbrunnar som vid stora regnmängder inte klarar av det?
Du menar på allvar att jag skall montera brunn på min 20kvm uppfart för att lite vatten rinner ut på trottoaren? Samtidigt som hälften av grannskapet har asfalterade dito? Jag tror du skall ta ut kvastskaftet.
 
elpaco elpaco skrev:
Du menar på allvar att jag skall montera brunn på min 20kvm uppfart för att lite vatten rinner ut på trottoaren? Samtidigt som hälften av grannskapet har asfalterade dito? Jag tror du skall ta ut kvastskaftet.
Skippa personangreppen är du snäll.

Jag vidhåller fortfarande att det i det stora hela är bättre med en genomsläpplig yta än en hårdgjord som leder ut vattnet till det kommunala dagvattnet.

Sen är det väl inte bara dina 20 kvadratmeter det handlar om när du propsar på att andra ska göra samma manöver med sina uppfarter?
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så nu var uppfarten skyfflad mellan regnskurarna. Det hade vuxit igen rejält denna regnsommar.

Grusgång omringad av gröna buskar och blommor i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har Karlstad redskap skyffeljärn (Har tre till med detta är bäst med sitt handtag och längd. Är lång och har kross 0-18 mm = tungt att skyffla.):

https://www.bauhaus.se/gangskyffel-...DU3e5rvESyi2vIhnAkzEd-64aNTHqHCxoCdnQQAvD_BwE
 
  • Gilla
SC Aero och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Man skulle köpt en eldkastare av The Boring Company innan de tog slut...
 
Mats-S
A Albertini skrev:
Vad är era bästa lösningar på problemet?
Roundup, den "äkta" varianten med glyfosat. Finns att köpa på eBay.de . (Köp inom EU, annars kommer tullarna att ta en titt på paketet ...)
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
Düsseldorff
Mats-S Mats-S skrev:
Roundup, den "äkta" varianten med glyfosat. Finns att köpa på eBay.de . (Köp inom EU, annars kommer tullarna att ta en titt på paketet ...)
Jättedåligt förslag. Det finns en anledning till att glyfosat förbjudits.
 
  • Gilla
G-83 och 6 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Roundup, den "äkta" varianten med glyfosat. Finns att köpa på eBay.de . (Köp inom EU, annars kommer tullarna att ta en titt på paketet ...)
Nog för att de finns användningsområde där det är motiverat att använda just glyfosat.
Men just på en "död" uppfart så är det ett säkert recept på att de inte bryts ner som de är tänkt och förstör mer än de ska.
 
glyfosat har inte förbjudits används fortfarande i mängder
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
Düsseldorff
M maria01 skrev:
glyfosat har inte förbjudits används fortfarande i mängder
Jaha, men även om det du säger stämmer, vilket det inte gör, så känns det ju dumt att lyssna på dig eftersom du upprepade gånger har uppvisat en närmast häpnadsväckande förmåga att bara tänka på dig själv.
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
M maria01 skrev:
glyfosat har inte förbjudits används fortfarande i mängder
Får användas i lantbruket ja. Med de restriktioner och förhållningsregler som finns. Och bara till och med december i år sist jag fick information. Men som privatperson i trädgården? Nej.
 
  • Gilla
Düsseldorff och 3 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Får användas i lantbruket ja. Med de restriktioner och förhållningsregler som finns. Och bara till och med december i år sist jag fick information. Men som privatperson i trädgården? Nej.
så inte förbjudet
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Skippa personangreppen är du snäll.

Jag vidhåller fortfarande att det i det stora hela är bättre med en genomsläpplig yta än en hårdgjord som leder ut vattnet till det kommunala dagvattnet.

Sen är det väl inte bara dina 20 kvadratmeter det handlar om när du propsar på att andra ska göra samma manöver med sina uppfarter?
Det är ju du som menar att alla med en hård uppfart som lutar mot vägen skall ha en avvattningsbeunn längst ner. Det är ju helt världsfrånvänt. Tänk på alla mängder med hus som har asfaltsuppfart. Och så kommer bror duktig och kritiserar en semipermeabel lösning i gruset. Larv.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Det är ju du som menar att alla med en hård uppfart som lutar mot vägen skall ha en avvattningsbeunn längst ner. Det är ju helt världsfrånvänt. Tänk på alla mängder med hus som har asfaltsuppfart. Och så kommer bror duktig och kritiserar en semipermeabel lösning i gruset. Larv.
Tagga ner och återkom med var jag skrivit något om att alla ska ha en brunn. Jag har aldrig skrivit något om en brunn.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.