Det samlas vatten, t.ex. smältvatten från bilen, mitt på det dammbundna betonggolvet i garaget. Hur kan jag lösa det bäst, utan att behöva köra ut vattnet med en raka? Jag har själv två alternativ:

1. Fixa lutning på golvet genom att lägga på ett lager betong eller spackel ovanpå den befintliga betongen. Håller spackel för belastningen från bilen? Sitter betongen/spacklet fast i underlaget eller spricker det?

2. Borra ett hål i golvet där den största vattenpölen brukar vara. Det handlar trots allt inte om några jättestora mängder vatten. Det är dock svårt (föreställer jag mig) att lägga dit rör i efterhand. Blir det bra om man bara låter vattnet rinna rakt ner, möjligen genom ett oljefilter?


Vilken lösning är bäst? Finns något bättre sätt?
 
Mikael_L
1 låter som det rätta, men vad du måste göra för att få vidhäftning och vilken produkt och tjocklek som är lämpligast har jag inte svar på.

2. skulle iaf inte jag göra. Låter typiskt suspekt att leda ner vatten under plattan, när de flesta jobbar hårt med sin dränering för att just få bort alla vatten under, typ.

Har du någon golvbrunn, isåfall skulle du kanske kunna spåra i plattan mot brunnen så det rinner dit.
 
hej !skall du få vattnet att rinna på ett obehandlat betonggolv ,får du spackla upp det ordentligt.du nämner garaget o skrapa finns det ingen port? är det meningen att vattnet skall rinna ut vid kantjärnet eller finns det en golvbrunn längre in i garaget.mest vatten kommer det väl bara när det är snö på bilen,ställ den utanför vid sådana tillfällen
 
Det är ju när det är snö man vill ha den inne ;)
 
Har liknande problem i mitt garage. Jag har dock ett avloppsrör (tror jag) som kommer upp ur plattan. Dock ingen golvbrunn monterad och inget fall som jag kan se. Jag funderar på att när man bilar upp för att montera en golvbrunn kanske man kan bila upp några kvadrat till och sedan gjuta igen med fall mot golvbrunnen.
Sedan kanske man kan sätta nån slags gummilist så att bilen står som i en balja.

Fast först kanske man ska fundera på att rensa garaget från allt skräp. Får knappt plats med cykeln i dagsläget.:)
 
Hade samma problem, fast mitt lutar in i garaget mot ena hörnan.

Gjorde så att tog kontakt emd en kompis som jobbar på betonghåltagnings företag han borrade upp ett 280mm hål. sen grävde jag ur ca1,1.1,2m ner och tryckte ner ett avloppsrör rakt ner i hålet, så inte smältvattnet ska kunna ta med sig jord/sand under betongplattan och udnerminera allt, slängde sen ner en massa sten i hålet så jag har en stenkista i mitt kall garage.

Är ju itne stora mängde vatten vi pratar om, oftast skrapar jag av det emsta utanför innan ja kör in bilen. så det lilla som blir kvar kan inte vara ngn fara att rinna ner i "brunnen"
 
Det låter för mig att Christian har en bra ide, det verkar inte som du har några större mängder med vatten som tillför btg plattan, kanske garaget står med lite värme också, då torkar det upp ganska snabbt. eller så sätter du in en avfuktare,
 
Jag hade tänkt mig att i så fall luta golvet mot porten. Det finns ingen golvbrunn. Det är dock lätt uppvärmt.

Det just med tanke på snö som det här problemet uppstår, därför känns det inte som om att ställa bilen utanför är den lösning jag söker... ;-)

Christians idé låter lite som mitt alternativ 2, men jag har dock Mikaels skepsis.. Några större mängder vatten handlar det visserligen inte om, men ändå...? Var det länge sedan du, Christian, borrade hål? Har du märkt av några problem?
 
Gjorde detta för ngn månad sen, och riktiga vintern har ju inte kommit ännu, så tyvärr kan jag inte säga om det fungerar.

Men varför skulle det inte fungera?
 
Jag har liknande problem fast har golvbrunn. Dock tänkte de inte på fall när de byggde. I alla all inte MOT brunnen.
Vad kan man använda för bruk/material och bygga på golvet noll till en/två cm för att få fall mot brunnen?
 
Jag fixade till en kompis garagegolv för ett par veckor sedan. Där var det helt fel fall trots att det fanns två golvbrunnar. Detta åtgärdades genom flytspackel och klinkerbeläggning. Jag är faktiskt tveksam till att flytspackel som "ytskikt" är tillräckligt starkt, åtminstone om dubbdäck används, men med klinkerbeläggning fungerar det suveränt. Detta kanske är ett relativt dyrt alternativ men det fungerar finfint.
 
Det finns spackel som klarar detta, s k industrispackel, men de är svindyra. De vanliga spacklen klarar, som Abbedabbe säger, inte slitaget.
 
Mikael_L
Abbedabbe skrev:
Jag fixade till en kompis garagegolv för ett par veckor sedan. Där var det helt fel fall trots att det fanns två golvbrunnar. Detta åtgärdades genom flytspackel och klinkerbeläggning. Jag är faktiskt tveksam till att flytspackel som "ytskikt" är tillräckligt starkt, åtminstone om dubbdäck används, men med klinkerbeläggning fungerar det suveränt. Detta kanske är ett relativt dyrt alternativ men det fungerar finfint.
Men ett hyfsat billigt klinker tror jag inte blir så väldigt mycket dyrare än en bättre garagegolvfärg, eller ???
Men man måste ju gilla det också, inte tycka att det verkar brackigt... ;) Att dra domkraften över golvet kommer att låta som en skjutövning på I19 dessutom, med alla klinkerfogar. :D

Men jag skulle kunna tänka mig klinker, det är så där lite lagom onödigt lyxigt ... :)
 
Hehe ja billigt klinker finns det faktiskt ganska gott om. Gör gärna lite symetriskt avancerade mönster oxå så får du säkert "fans" i grannskapet. ;)
 
Säger bara en sak, Klinkers och golvvärme i garage är bara så gött!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.