Hej.
Har kikat lite på det här med solceller men har inte fått kalkylen att gå ihop ännu för att skaffa egen.

Det är dessutom ett par tekniska detaljer jag inte fått klarhet kring rent praktiskt som jag hoppas någon kan svara på. Det gäller ö-drift (gå off-grid) och hur beroende av elnätet en installation är.

1. Vid strömavbrott.
Då stängs väl anläggningen ner automatiskt som säkerhet. Går det då att enkelt koppla om till ö-drift och förse endast mitt hus men så det inte matar ut i ett avbrutet nät. Krävs något särskilt för en sådan installation?

2. Negativa spotpriser.
Kan jag välja att köra ö-drift när det är förlust att sälja? Eller får man då stänga av anläggningen helt och köpa el istället även om solcellerna skulle kunna täcka egna behovet? Eller ska man slösa el för att minimera det man levererar.
(Negativ spot idag men 60-öringen räddar kanske här. I Danmark är det några timmar med flera kronor negativ spot, och jag läste att solcellsägare uppmanas stänga av sin anläggning.)

Ha en bra dag!
 
Vid strömavbrott så kopplas matningen till elnätet bort så att felsökning med att lösa felet görs strömlöst för linjearbetare.

Ö drift finns i utvalda växlare och som då kräver att man dedikerad en del laster (inte alla) i hemmet för att fortsätta fungera.

Logik kopplad till elpris är inte standard i alla vx , finns kanske några lösningar idag
 
ö drift kräver att växelriktare stödjer det samt en frånkopplade som kopplar bort huset från elnätet. Många kräver även batteri och finns dem som har en dedikerad fas för just ödrift @håbbe1961 skriver. Ödrift ökar kostnaden o gör det mindre lönsamt. Omkopplingsbox för huawei går på 15k. Detta måste planeras från början med sin installatör.

Tror inte man ska koppla av på med negativa priser. Tror vissa elbolag ger dig 0kr samt så får man fortfarande nättnytta (min var 12,5öre) samt 60öringen.
 
  • Gilla
Axalon
  • Laddar…
Österrikiska växelriktaren Fronius Symo Gen24 10.0 Plus på 10 kW AC-uteffekt har ett särskilt 230 Volts-uttag 1-fas där det finns upp till 3,3 kW när elnätsbolaget har sina strömavbrott. Alltså när ditt elnätsbolag har strömavbrott, kan du få nödström från det 230 Volts-uttaget. Fronius kallar det PV-point. Men endast dagtid då solcellerna på taket förmår att ge ström. Oklart om det 230 Voltsuttaget har ström på elnätsbolaget inte har sina strömavbrott.

Till den växelriktaren kan man ha lagringsbatteri och köra helt ödrift 3-fas 400 Volt så länge lagringsbatteriet och solcellspanelerna på taket räcker för att fylla på ström.
Då måste du ha en reservkraftsomkopplare(t.ex. en automatisk Enwitech 10016114, kostar ca 20000 kr).
Reservkraftsomkopplaren säkerställer att ingen spänning kommer ut på elnätsbolagets elnät.

Själv har jag ingen erfarenhet av lagringsbatteri eller reservkraftsomkopplare ej heller från Fronius Symo Gen24 och PV-point. Däremot från solcellsanläggning sedan flera år. Alltför dyra grejer ännu. Det är sällan det är strömavbrott i villakvarter och ej befogat med sådan extra utrustning. På landet kan det klart vara annorlunda och efterfrågat.

Växelriktaren Fronius Symo Gen24 10.0 Plus på 10 kW AC-uteffekt är litet klen för svenska enfamiljshus. De borde ha en på ca 15 kW AC-uteffekt. Men den är väl konstruerad för österrikiska och tyska hushåll där de ofta eldar putingas för husuppvärmning och varmvatten och då behövs ström endast till hushållsström.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Österrikiska växelriktaren Fronius Symo Gen24 10.0 Plus på 10 kW AC-uteffekt har ett särskilt 230 Volts-uttag 1-fas där det finns upp till 3,3 kW när elnätsbolaget har sina strömavbrott. Alltså när ditt elnätsbolag har strömavbrott, kan du få nödström från det 230 Volts-uttaget. Fronius kallar det PV-point. Men endast dagtid då solcellerna på taket förmår att ge ström. Oklart om det 230 Voltsuttaget har ström på elnätsbolaget inte har sina strömavbrott.

Till den växelriktaren kan man ha lagringsbatteri och köra helt ödrift 3-fas 400 Volt så länge lagringsbatteriet och solcellspanelerna på taket räcker för att fylla på ström.
Då måste du ha en reservkraftsomkopplare(t.ex. en automatisk Enwitech 10016114, kostar ca 20000 kr).
Reservkraftsomkopplaren säkerställer att ingen spänning kommer ut på elnätsbolagets elnät.

Själv har jag ingen erfarenhet av lagringsbatteri eller reservkraftsomkopplare ej heller från Fronius Symo Gen24 och PV-point. Däremot från solcellsanläggning sedan flera år. Alltför dyra grejer ännu. Det är sällan det är strömavbrott i villakvarter och ej befogat med sådan extra utrustning. På landet kan det klart vara annorlunda och efterfrågat.

Växelriktaren Fronius Symo Gen24 10.0 Plus på 10 kW AC-uteffekt är litet klen för svenska enfamiljshus. De borde ha en på ca 15 kW AC-uteffekt. Men den är väl konstruerad för österrikiska och tyska hushåll där de ofta eldar putingas för husuppvärmning och varmvatten och då behövs ström endast till hushållsström.
Det jag tror TS är ute efter är snarare det som kallas nollinmatning.
Dvs den egna anläggningen matar inte ut någon effekt på nätet.

Det går ju att koppla in sin anläggning på det viset. Men att gå över i nollinmatning en dag med negativa elpriser kanske kräver en elektriker?

Den intressanta frågan är om man enkelt manuellt kan "slå på" nollinmatning, under perioder när man inte vill leverera.
Och allra helst om man kan ha det automatiskt så att en styrenhet gör över i nollinmatning när det är olönsamt att leverera.

När är det olönsamt att leverera? vid < 0 öre/kWh?
 
  • Gilla
optimizer
  • Laddar…
Vi har en växelriktare Fronius Symo 15.0-3-M på 15 kW AC-uteffekt och Fronius Smart Meter. 15 kW AC-uteffekt motsvarar 21,7 A. Vi har huvudsäkringar på 20 A. För att inte elbolaget ska ha några invändningar och försöka kräva att vid ska betala ett dyrare abonnenmang för 25 A huvudsäkringar, har vi ställt in på växelriktaren att den ska se till att det max. matas ut 13,9 kW (är 20 A) ut på allmänna elnätet.
Den inställningen(konfigurering) kanske man kan sätta till 0 kW istället, då matas aldrig någonsin någon effekt ut på allmänna elnätet, däremot kan man förbruka ström från allmänna elnätet när man behöver det.
Det är inte säkert det går att ställa in så lågt som 0 kW, växelriktaren kanske inte klarar att styra ner så kraftigt om panelerna på taket är kraftigt belysta.
Dessutom om man ställer den på 0 kW, då matar den inte heller ut ström, när spotpriset är högt och man förlorar pengar på att inte sälja till dyrt elpris.

Hur ofta kommer det i framtiden att vara negativa spotpriser?

Sedan kan man undra varför de stora elproducenterna säljer el när elpriset är negativt? De har väl produktionskostnader och när de kommer på att de förlorar på att sälja när spotpriset är negativt, så kommer de sluta sälja då och elpriset stiger. Någon kanske skulle lära dem litet om ekonomi och kapitalismen. 1:a budordet är: du ska inte sälja till ett pris där du får ge köparen varan och dessutom ska ge köparen pengar.
 
Redigerat:
  • Gilla
mortimer och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Den intressanta frågan är om man enkelt manuellt kan "slå på" nollinmatning, under perioder när man inte vill leverera.
Precis. Det är nog detta som är min huvudfråga egentligen.
A Arnodt skrev:
Hur ofta kommer det i framtiden att vara negativa spotpriser?
Nä. Detta är nog mest en hypotetisk fråga.
Det är nog bara att producera så mycket det går.
Är det mycket negativt, som i DK idag är det bara att slå av anläggningen och få pengar för det man förbrukar.

Tack för alla svar.
 
A Arnodt skrev:
Österrikiska växelriktaren Fronius Symo Gen24 10.0 Plus på 10 kW AC-uteffekt har ett särskilt 230 Volts-uttag 1-fas där det finns upp till 3,3 kW när elnätsbolaget har sina strömavbrott. Alltså när ditt elnätsbolag har strömavbrott, kan du få nödström från det 230 Volts-uttaget. Fronius kallar det PV-point. Men endast dagtid då solcellerna på taket förmår att ge ström. Oklart om det 230 Voltsuttaget har ström på elnätsbolaget inte har sina strömavbrott.

Till den växelriktaren kan man ha lagringsbatteri och köra helt ödrift 3-fas 400 Volt så länge lagringsbatteriet och solcellspanelerna på taket räcker för att fylla på ström.
Då måste du ha en reservkraftsomkopplare(t.ex. en automatisk Enwitech 10016114, kostar ca 20000 kr).
Reservkraftsomkopplaren säkerställer att ingen spänning kommer ut på elnätsbolagets elnät.

Själv har jag ingen erfarenhet av lagringsbatteri eller reservkraftsomkopplare ej heller från Fronius Symo Gen24 och PV-point. Däremot från solcellsanläggning sedan flera år. Alltför dyra grejer ännu. Det är sällan det är strömavbrott i villakvarter och ej befogat med sådan extra utrustning. På landet kan det klart vara annorlunda och efterfrågat.

Växelriktaren Fronius Symo Gen24 10.0 Plus på 10 kW AC-uteffekt är litet klen för svenska enfamiljshus. De borde ha en på ca 15 kW AC-uteffekt. Men den är väl konstruerad för österrikiska och tyska hushåll där de ofta eldar putingas för husuppvärmning och varmvatten och då behövs ström endast till hushållsström.
Hej Arnodt

Allt fler talar om intresset av, och allt fler verkar börja erbjuda, att ” köra helt ödrift 3-fas 400 Volt”.

Det som då är en intressant fråga är hur man hanterar kortslutning vid ö-drift.

Om man har en reservkraftsomkopplare och därmed matar sin ”vanliga väg” genom elcentralen till sina elapparater.

Är man då medveten om (och accepterar) att det normala är då att ingen säkring löser ut vid kortslutning utan hela huset blir mörkt?

Man måste då felsöka vad som hänt (i mörker) och utan att ha en ”trasig” säkring att utgå ifrån.

Är man förberedd på att så sker, blir stressen naturligtvis mindre.

Men är man förberedd på det (medveten om det) ?
 
Jag är förvånad att så få efterfrågar system som stödjer ödrift.

När jag frågade runt bland ett gäng mer eller mindre lokala leverantörer i Sörmland/Södertälje-trakten förra hösten var det ingen som ville fixa ett system med stöd för ödrift. Kanske har det tillkommit en eller annan växelriktare på marknaden med stöd, men jag gissar att efterfrågan och därmed utbudet är ungefär lika lågt idag. De lite halvdyra lådorna med reservkraftsomkopplare som erbjuds för Fronius och Huawei är automatiska, dvs de detekterar strömavbrott, frånskiljer fastigheten från nätet och låter sen fastigheten försörjas från växelriktare och batteri i ett eget litet nät. Batteri krävs i regel. När nätet är uppe igen kopplar den ihop automatiskt. De är inte snabba, kring 3-20 sekunder var specificerat när jag kollade runt för ett år sedan.

Men en helt manuell omkopplare går förmodligen minst lika bra i de flesta fall, förutsatt att man har batteri och en växelriktare som stödjer ödrift/off-grid. Då kan man iallafall gå över till ödrift den där sällsynta gången då strömavbrottet blir långvarigt. Om man tycker kostnaden för automatisk reservkraftsomkopplare är onödig.

Även om långvariga strömavbrott är så ovanliga att de just nu kan anses obefintliga där jag bor (på landet) ser jag det ändå som en reell risk. Den dagen det händer är det trist att sitta med solpaneler och batterier och ha det lika mörkt som hos grannen, och lika ruttet i kyl och frys. Med tanke på att batterier börjar öka i popularitet tycker jag det är riktigt märkligt att så få system har stöd för ödrift. Ur ett samhällsperspektiv vore det väl tom. rimligt att kräva det för att få grönt skatteavdrag - den dag det krisar hade man iaf sluppit försörja alla batteriägare.
Jag prioriterade iallafall resiliens över snabb lönsamhet (det är mycket man köper som inte är lönsamt) och plockade ihop ett system från Victron med blixtsnabb övergång till ödrift på alla tre faser vid strömavbrott.
Vill man strypa produktionen för ett par timmar vid grava minuspriser går det fint. Har manuell reservkraftsomkopplare också, men mest för att kunna försörja huset från elnätet vid underhåll i anläggningen. Hittade entreprenören via tips här i forumet.

Kortis?
Den vanligaste lösningen för ödrift hemma, bortsett från det där nöduttaget på en Symo Gen24, är nog ändå att man har sina apparater kopplade till elcentralen som vanligt, som i sig försörjs via nät och/eller växelriktare. Så vid en kortslutning går proppen precis som vanligt, och vid ett jordfel har man eget jordtag som ser till att även jordfelsbrytare funkar under ödrift.
Dödrift vill vi slippa :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F Flenis skrev:
Kortis?
Den vanligaste lösningen för ödrift hemma, bortsett från det där nöduttaget på en Symo Gen24, är nog ändå att man har sina apparater kopplade till elcentralen som vanligt, som i sig försörjs via nät och/eller växelriktare. Så vid en kortslutning går proppen precis som vanligt, och vid ett jordfel har man eget jordtag som ser till att även jordfelsbrytare funkar under ödrift.
Dödrift vill vi slippa :)
Hej Flenis

Intressant
Hur mycket kortslutningsström kan Symo Gen 24 leverera?
Löser den t.ex. ut en 10 A diazed säkring under 0,4 sekunder så att man kan erhålla selektivitet?
 
Redigerat:
F Flenis skrev:
Jag är förvånad att så få efterfrågar system som stödjer ödrift.

När jag frågade runt bland ett gäng mer eller mindre lokala leverantörer i Sörmland/Södertälje-trakten förra hösten var det ingen som ville fixa ett system med stöd för ödrift. Kanske har det tillkommit en eller annan växelriktare på marknaden med stöd, men jag gissar att efterfrågan och därmed utbudet är ungefär lika lågt idag. De lite halvdyra lådorna med reservkraftsomkopplare som erbjuds för Fronius och Huawei är automatiska, dvs de detekterar strömavbrott, frånskiljer fastigheten från nätet och låter sen fastigheten försörjas från växelriktare och batteri i ett eget litet nät. Batteri krävs i regel. När nätet är uppe igen kopplar den ihop automatiskt. De är inte snabba, kring 3-20 sekunder var specificerat när jag kollade runt för ett år sedan.

Men en helt manuell omkopplare går förmodligen minst lika bra i de flesta fall, förutsatt att man har batteri och en växelriktare som stödjer ödrift/off-grid. Då kan man iallafall gå över till ödrift den där sällsynta gången då strömavbrottet blir långvarigt. Om man tycker kostnaden för automatisk reservkraftsomkopplare är onödig.

Även om långvariga strömavbrott är så ovanliga att de just nu kan anses obefintliga där jag bor (på landet) ser jag det ändå som en reell risk. Den dagen det händer är det trist att sitta med solpaneler och batterier och ha det lika mörkt som hos grannen, och lika ruttet i kyl och frys. Med tanke på att batterier börjar öka i popularitet tycker jag det är riktigt märkligt att så få system har stöd för ödrift. Ur ett samhällsperspektiv vore det väl tom. rimligt att kräva det för att få grönt skatteavdrag - den dag det krisar hade man iaf sluppit försörja alla batteriägare.
Jag prioriterade iallafall resiliens över snabb lönsamhet (det är mycket man köper som inte är lönsamt) och plockade ihop ett system från Victron med blixtsnabb övergång till ödrift på alla tre faser vid strömavbrott.
Vill man strypa produktionen för ett par timmar vid grava minuspriser går det fint. Har manuell reservkraftsomkopplare också, men mest för att kunna försörja huset från elnätet vid underhåll i anläggningen. Hittade entreprenören via tips här i forumet.

Kortis?
Den vanligaste lösningen för ödrift hemma, bortsett från det där nöduttaget på en Symo Gen24, är nog ändå att man har sina apparater kopplade till elcentralen som vanligt, som i sig försörjs via nät och/eller växelriktare. Så vid en kortslutning går proppen precis som vanligt, och vid ett jordfel har man eget jordtag som ser till att även jordfelsbrytare funkar under ödrift.
Dödrift vill vi slippa :)
Om växelriktaren inte klarar att leverera tillräcklig kortslutningsström så måste den i stället stänga av helt. Det är det Martin syftar på, jag ser det inte som ett avgörande problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
EdwinG84 EdwinG84 skrev:
Hej det nämndes [länk]

Så hur ställer sig försäkrings bolaget idag?
Den inspektören tycks inte funderat en sekund på alternativa skydd. Tex underspänningsskydd. Du kan definitivt klara utlösningsvillkor även med en lägre kortslutningsström.
Men är man van att bara gå på vad instrumentet visar så.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om växelriktaren inte klarar att leverera tillräcklig kortslutningsström så måste den i stället stänga av helt. Det är det Martin syftar på, jag ser det inte som ett avgörande problem.
Hej Daniel 109

Min fråga gäller eventuell avsaknad av selektivitet.
Och detta i ett utsatt läge, och vad det innebär för den som inte är van att felsöka i en elkraftanläggning.

Om man har investerat i en reservkraftslösning, då har man skaffat síg en "livbåt" för att klara ett strömavbrott.

Antag att strömavbrottet har skett i den normala elkraftförsörjningen i ett stort område, reservkraften har gått igång och det har gått ett tag. Det blir en kortslutning i den egna elanläggningen. Om man då saknar selektivitet och hela reservkraftsystemet slår ifrån genom t.ex. ett underspänningsskydd, då blir det mörkt i hela huset igen.

Eftersom scenariot är att "att strömavbrottet har har skett i den normala elkraftförsörjningen i ett stort område" så är man "i ett utsatt läge".

Många är vana och duktiga på att i "normalfallet" t.ex. hitta och återställa trasiga säkringar, men när det är stressigt i mörker och vinterkyla samt vid avsaknad av hjälp "utifrån", då kan en överraskande avsaknad av selektivitet, vara mycket besvärande.

Det är därför jag redan idag "lyfter frågan" för de som funderar på reservkraft.
 
Redigerat:
F Flenis skrev:
Kortis?
Den vanligaste lösningen för ödrift hemma, bortsett från det där nöduttaget på en Symo Gen24, är nog ändå att man har sina apparater kopplade till elcentralen som vanligt, som i sig försörjs via nät och/eller växelriktare. Så vid en kortslutning går proppen precis som vanligt, och vid ett jordfel har man eget jordtag som ser till att även jordfelsbrytare funkar under ödrift.
Dödrift vill vi slippa :)
Hej Flenis
Du skriver "Så vid en kortslutning går proppen precis som vanligt"

Vet du det?
Eller antar du det?

Det "normala" elnätet klarar ofta av, att vid kortslutning leverera ca 10-100 ggr märkströmmen på säkringen.

Ett elverk klarar normalt av att vid kortslutning leverera 2-3 ggr generatorns märkström en kortare tid.

Ett inverter klarar normalt av att vid kortslutning leverera ca 1,2 till1,5 ggr märkströmmen på invertern en kortare tid.

I det "normala" elnätet så bestämmer förimpedansen i elnätet fram till felstället kortslutningsströmmen.

I elverket så bestämmer (i huvudssak) den indre impedansen generatorn samt magnertiseringskretsen kortslutningsströmmen.

Invertern stängs av för att skydda kraftelektroniken bl.a. mot sekundärt genombrott (strömrusning) detta begränsar kortslutningsströmmen.

Har du datablad för den inverter du förespråkar, som visar på andra (högre) kortslutningsströmmar så vore jag tacksam.
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.