DennisCA DennisCA skrev:
Igår fick jag reda på det läcker in i bagaget, haft mycket regn på sistone. Spårade läckan till höger bakljus, tror det är slut på packningen och tror den har blivit "reparerad" tidigare med nån sorts massa också. Som det är nu blir det sanering, vattnet har tagit sig in under den här gummimassan som är nån ljuddämpande sak.

Skrapar bort den, på vissa ställen släpper det lätt. Det har rostat ett tag här men det ser inte ut som det är så pass att man behöver svetsa nåt.

Svårt är det att hitta nya tätningslister åt lamporna så det ser ut att bli någonting hemmagjort. Sen ska rosten bort och jag tror det bli epoxigrund och sen linolja i alla fogar. Vet inte vad man ska lägga som ny ljuddämpning.

[bild]
Ljuddämpaningsmattor borde finnas lite överallt.
Vill du göra det extra tyst så sprutar du massa på och sedan en matta från någon bilstereobutik.

Om du putsar rent rosten borde det väl gå att tennspackla plåten?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Igår fick jag reda på det läcker in i bagaget, haft mycket regn på sistone. Spårade läckan till höger bakljus, tror det är slut på packningen och tror den har blivit "reparerad" tidigare med nån sorts massa också. Som det är nu blir det sanering, vattnet har tagit sig in under den här gummimassan som är nån ljuddämpande sak.

Skrapar bort den, på vissa ställen släpper det lätt. Det har rostat ett tag här men det ser inte ut som det är så pass att man behöver svetsa nåt.

Svårt är det att hitta nya tätningslister åt lamporna så det ser ut att bli någonting hemmagjort. Sen ska rosten bort och jag tror det bli epoxigrund och sen linolja i alla fogar. Vet inte vad man ska lägga som ny ljuddämpning.

[bild]
Lite tidigare i tråden frågade jag om tips på täta bakljus till familjens gamla Mondeo, som inte finns att köpa nya tätningar till, och fick ett par svar också.
 
Ah det hade jag missat, låter intressant.
 
N Niq skrev:
Om du putsar rent rosten borde det väl gå att tennspackla plåten?
Ja men varför?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ja men varför?
Mitt hjärna tänkte spackel när jag läste epoxigrund men det är ju en färg så det blir säkert bra.

Annars så är mina erfarenheter att tenn inte spricker sönder efter ett antal år och att det också styvar upp plåten. Men den ska ju målas också så det kanske är lite onödigt här.
 
Aha, jag tänkte ifall den skulle haft nån sorts jättebra rostmotstånd eller nåt. Men tennspackla är också nåt som kräver en viss kunskap och jag kan det inte så det föll nog mest på det för mig.

Jag bryr mig inte så mycket hur det ser ut bara det håller bort rosten, och sen kommer nån form av ljud-dödande material ovanpå.
 
Dyrt som fn med tenn, ca 1000:-/kg sen ska man ha fluss eller vad det kallas och verktyg och fett till det
 
nino nino skrev:
Dyrt som fn med tenn, ca 1000:-/kg sen ska man ha fluss eller vad det kallas och verktyg och fett till det
Jag har en 40 kg rent bly och 2-3 kg rent tenn i lager så jag kunde förmodligen legera nåt själv där om det hade blivit aktuellt. Fluss och verktyg ska de vara fast verktygen verkar ganska enkla och gjorda i trä.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag har en 40 kg rent bly och 2-3 kg rent tenn i lager så jag kunde förmodligen legera nåt själv där om det hade blivit aktuellt. Fluss och verktyg ska de vara fast verktygen verkar ganska enkla och gjorda i trä.
Jo Trä ska det vara
 
nino nino skrev:
Dyrt som fn med tenn, ca 1000:-/kg sen ska man ha fluss eller vad det kallas och verktyg och fett till det
Verktygen utom gasbrännare kan man ju ordna själv. Men vad är det för fett du talar om. Jag har tennat en del men aldrig använt något fett eller sett någon använda fett. Jag påstår inte att du har fel men berätta gärna vad man använder det till.
 
fick rost på kofångaren bak, in till Södertälje Varmförzinkning, blästring och Epoxigrund av kofångaren, fästena bakom vart varmgalvade. Hade varmgalvat hela om det inte skulle på lack som ytskickt :( Hållt minst ett år nu iaf.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Aha, jag tänkte ifall den skulle haft nån sorts jättebra rostmotstånd eller nåt. Men tennspackla är också nåt som kräver en viss kunskap och jag kan det inte så det föll nog mest på det för mig.

Jag bryr mig inte så mycket hur det ser ut bara det håller bort rosten, och sen kommer nån form av ljud-dödande material ovanpå.
Jag tycker det är bland det hållbaraste mot rost som jag provat. Det blir ju tätt och spricker inte. Men jag har inte gjort något seriöst karossarbete på någon bil på många år så det kan hända att lite nyare produkter håller lika bra.
 
N Niq skrev:
Verktygen utom gasbrännare kan man ju ordna själv. Men vad är det för fett du talar om. Jag har tennat en del men aldrig använt något fett eller sett någon använda fett. Jag påstår inte att du har fel men berätta gärna vad man använder det till.
Kanske minns fel det är ju iaf 30år sen jag gjorde det, men man doppar väl träspackeln eller vad man ska kalla den för i fett eller var det talg? För att tennet inte ska fastna eller bränna träet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.