I det här fallet så är det inte aktuellt med lagstiftningen gällande Byggherreansvar då det inte handlar om att ”utföra byggnads-, rivnings- eller markarbeten genom en byggentreprenör eller byggmästare”.

I detta fall träder inte heller arbetsmiljölagstiftningen in då den skadade inte är anställd hos firman. Visst, han försökte hjälpa till då han (gissningsvis) är artig och hjälpsam och dessutom var rädd om sin egendom. Eventuellt skulle det kunna handla om ett allvarligt tillbud då en anställd skulle kunnat skadad, men nu inte gjorde det. Oavsett så är det inte firmans försäkring som ska täcka det.

Gällande försäkring så är det den egna försäkringen som gäller, inte firmans. Har man inte olycksfallsförsäkring som täcker det hela så är det tråkigt, men förhoppningsvis en lärdom. Det är som jag när jag plötsligt pga sjukdom blev fick ett ganska allvarligt bestående handikapp 25-åring. Ett handikapp som påverkar mig dagligen och som begränsar absolut mitt liv. Det täckte inte min hemförsäkring och jag lärde mig att teckna en mer komplett olycksfalls- och sjukförsäkring så att om något liknande händer igen så hoppas jag att jag i varje fall får viss ersättning.

Sen är det bara att beklaga. Det är högst olyckligt att din man skadade sig så pass allvarligt. Vi får hoppas att det läker bra och att han slipper några framtida men av skadan
 
Ultr Ultr skrev:
Förstår inte ditt svar faktiskt.. jag är inte byggherre om jag beställer en panna med installation!
Där har du fel har man hantverkare hemma som jobbar som man har beställt är man byggherre och ansvarar att alla arbetsmiljöregler efterföljs och ingen skadas
 
  • Gilla
Seve1979
  • Laddar…
F Fiddeki skrev:
Jag säger inte att du har fel i sak i det du skriver ovan men det här resonemanget är helt skevt. De menar alltså att man självmedvetet tar i tills man går sönder, dvs att man känner att nu kommer det gå åt helvete men jag tar i mer i alla fall trots att jag har möjlighet att avbryta?

I min värld är det solklart en olycka. Det finns ingen varning innan som säger att nu kommer det gå illa utan kroppen fungerar tills den går sönder vilket då är en plötslig händelse.

Han har inte blivit sjuk. Han har blivit skadad i av en oväntad plötslig händelse.
Du verkar inte förstå att jag refererar till två olika domar från Försäkringsöverdomstolen.
Trots att jag skriver ut det i klartext.
Att man faktiskt kan ta i mer och mer är fullt naturligt, att man kanske inte klarar denna belastning till slut gör inte att det är "en plötslig oförutsedd yttre händelse".
 
  • Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
M Gizzmo123 skrev:
Där har du fel har man hantverkare hemma som jobbar som man har beställt är man byggherre och ansvarar att alla arbetsmiljöregler efterföljs och ingen skadas
Hade det varit ett byggnadsjobb, exempelvis bygga altan, byta tak etc så är man byggherre. Likaså om det hade varit något rivningsjobb som utfördes, exempelvis riva en vägg. Eller markjobb i form av grävning. Installera ny panna är inte något av dessa. Tack och lov för den enskilde då byggherre ansvaret är rätt långtgående och få privatpersoner vet vad det egentligen innebär. Sen kan man komma runt byggherreansvaret genom att man låter entreprenören helt ta ansvaret för arbetet och ha helt ansvar för hur de utför arbetet. Men den delen är svårare att komma ifrån.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
M Gizzmo123 skrev:
Där har du fel har man hantverkare hemma som jobbar som man har beställt är man byggherre och ansvarar att alla arbetsmiljöregler efterföljs och ingen skadas
Om man läser den här debatten i riksdagen så är det bara vid delad entreprenad som man som privatperson är ansvarig för arbetsmiljön, och inte om man anlitar enbart en enskild firma.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...rs-ansvar-for-arbetsmiljon-vid-delad_H810617/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Göran.W
Hota med att anmäla det till arbetsmiljöverket och polisen för det är en arbetsplats olycka.
Dom höll på att tappa pannan, med stor risk för personskada.
Din man skadas när han på uppmaning från dom hjälpte dom.
Jag kan inte se det som något annat än en arbetsplats olycka som ska utredas.

Den ska även polis anmälas.
Polisanmälan kan upprättas med följande brott:
Vållande till annans död i samband med arbetsplatsolycka
Vållande till kroppsskada eller sjukdom i samband med arbetsplatsolycka
Framkallande av fara för annan, fara som framkallats för arbetstagare
Brott mot arbetsmiljölagen - åsidosättande av föreläggande eller förbud enligt arbetsmiljölagen

olyckan skedde på en arbetsplats, alla platser där det arbetas är arbetsplatser.
Att dom ber om hjälp är inte direkt till någon fördel för dom.


Har dom lagt locket på hade jag anmält direkt.
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/arbetsmiljobrott/
 
  • Gilla
  • Haha
anders07 och 3 till
  • Laddar…
A Almedals skrev:
Där har du fel. Du som byggherre är ansvarig för arbetsmiljön om någon springer på ditt tak om inget annat avtalats
Fel,
när det gäller privatpersoner och om du har köpt allt arbete via en leverantör, arbetsmiljöansvaret ligger då på entreprenören. Det skiljer sig åt om det är en privatperson eler Ett företag som handlar upp jobbet. Detta är ett utökat skydd av privatperson.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Hota med att anmäla det till arbetsmiljöverket och polisen för det är en arbetsplats olycka.
Dom höll på att tappa pannan, med stor risk för personskada.
Din man skadas när han på uppmaning från dom hjälpte dom.
Jag kan inte se det som något annat än en arbetsplats olycka som ska utredas.

Den ska även polis anmälas.
Polisanmälan kan upprättas med följande brott:
Vållande till annans död i samband med arbetsplatsolycka
Vållande till kroppsskada eller sjukdom i samband med arbetsplatsolycka
Framkallande av fara för annan, fara som framkallats för arbetstagare
Brott mot arbetsmiljölagen - åsidosättande av föreläggande eller förbud enligt arbetsmiljölagen

olyckan skedde på en arbetsplats, alla platser där det arbetas är arbetsplatser.
Att dom ber om hjälp är inte direkt till någon fördel för dom.


Har dom lagt locket på hade jag anmält direkt.
[länk]
Eller så säger firman bara att han frivilligt hjälpte till :)
 
  • Gilla
Gumball och 2 till
  • Laddar…
Har bara läst en bråkdel av tråden, men hur kan man som vuxen människa inte ha en olycksfallsförsäkring?
Det är liksom 2000 spänn cash för ett kattbett. En guldgruva när man är över typ 25 m a o.
 
  • Gilla
sir_daniel och 3 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
En olycksfallsförsäkring på fritiden genom facket tycker jag borde täcka. Tyvärr med försäkringar idag som man blir pålurad är att de inte täcker det man vill att de ska täcka.
En olycksfallsförsäkring borde alla ha. Inte särskilt dyrt men väl värt. Har ramlat av hästar några ggr och fått ut på försäkringen (utan öppet som sår!).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Göran.W
P Peter Petterson skrev:
Eller så säger firman bara att han frivilligt hjälpte till :)
Det var en arbetsplats och då är företaget som utför arbetet ansvariga för arbetsplatsen säkerheten.
När dom tar emot hjälpen är dom ansvariga oavsett vilket.
 
Ultr Ultr skrev:
Har ju fattat i efterhand att man inte kan lita på någon. Min gubbe skulle låtit de två hantverkarna tappat pannan och skadat sig själva, haft sönder pannan och min husinredning. Allt hade blivit enklare med facit i hand.
Ni bör få ersättning på en olycksfallsförsäkring! Om inte ta då en vända med Personförsäkringsnämnden! De kan hjälpa er mot försäkringsbolaget.
Jag har har ett ärende som ligger hos dem nu ang mitt barn där ICA försäkringar vägrar betala ut för skada. Det andra försäkringsbolaget har betalat ut men inte ICA! På dem bara! Önskar er lycka till och jag hoppas få veta hur det går för er. 🥰
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
A AG A skrev:
Jo, som beställare av arbete kallas du/ni för byggherre.
Källa? Jag har bara hört begreppet byggherre i samband med husbygge/ombygge/renovering.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Du verkar inte förstå att jag refererar till två olika domar från Försäkringsöverdomstolen.
Trots att jag skriver ut det i klartext.
Att man faktiskt kan ta i mer och mer är fullt naturligt, att man kanske inte klarar denna belastning till slut gör inte att det är "en plötslig oförutsedd yttre händelse".
Jo jag förstår precis, därav min första mening. Däremot köper jag inte att man skulle ta i så att man medvetet skadar sig själv. Den som har kommit fram till den domen är dum i huvudet om jag får utrycka mig så.

Fick själv en muskelskada i ryggen när jag lyfte för många år sen. Det gick alldeles utmärkt och jag upplevde det inte som överdrivet tungt tills det sa pang och gjorde skitont. I min värld är det en plötsligt händelse även om juridiken tydligen tycker något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.