Hej!

Letar ständigt efter ved.

Hittar ibland större omgång ved typ 20 - 30 kubik eller mera, hel stock.

Men hur ordnar man transport, eller hyr transportfordon lämpligast?

Att hyra mindre eller större lastbil verkar inte gå, måste vara stabila grejer.

Det enda som jag hittat är Volvo som hyr ut timmerbilar, dock verkar det vara enbart för företag https://www.volvotrucks.se/sv-se/services/hyrlast.html

Någon som har tips på hur man lätt enkelt billigt kan transportera en större mängd kubik hel stock?
 
Korta sträckor är nog enklast och billigast med egen traktor och vagn. Har du inte egna maskiner kanske du kan leja nån granne att köra med traktor och skogsvagn, längre sträckor lejer man rimligtvis bort till en timmeråkare.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret!

Bor lite fel till att hitta någon med traktor och skogsvagn, verkar det som.

Om man vill transportera exempelvis 30 m2 så tar väl en skogsvagn runt 10 m2, så då blir det tre vändor, just nu runt 4 - 5 mil enkel väg.

Får då leta efter timmeråkare, hade för mig att det fanns en sida där man kunde specificera vad man ville ha transporterat och få bud på transportkostnader, men hittar inte.

Måste finnas någon sida för timmeråkare, men var?

Är nog lite fel årgång för att hitta lätt på nätet..

*** Hittade en gammal tråd på Byggahus, med samma frågeställning: https://www.byggahus.se/forum/threads/frakta-hem-timmer.170926/
 
Ring direkt till det närmaste åkeriet som har timmerbilar! Kolla in vad det står på de bilar som kör i närheten och ring till någon av dem. De brukar ha väl synliga loggor på lastbilarna.
 
  • Gilla
heimlaga och 4 till
  • Laddar…
Den som säljer timmmer kan antingen transportera det till kunden eller så vet dom någon som kan.
Har du frågat säljaren?
 
Det är väl inte helt ovanligt att privatpersoner säljer några stockar.
 
TS pratar om 20-30 kubik. Det är väl iallafall 40-50 stockar av normal dimension?
 
D Daniel 109 skrev:
Det är väl inte helt ovanligt att privatpersoner säljer några stockar.
Nä det är inget ovanligt, betydligt ovanligare att en privatperson har utrustning att frakta 20m3 timmer 5mil enkel väg och därför fullt förståeligt att TS undrar hur han ska ordna transporten.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Tveksamt att ved är tillräckligt värdefullt för att det ska löna sig att transportera det långa sträckor. Det är nog en stockbil du behöver.

Kostar antagligen runt 10K kronor med momsen för transport + lastning/lossning. 30m3 så är det 330kr per m3. Skulle definitivt inte löna sig här i Finland, i Sverige har det gått inflation i vedpriset så du får räkna om det lönar sig.

Jag skulle tro att det är bättre att leta mindre partier på närmare håll som nån bonde kan ordna med transporten. Eller försök hitta partier som är så stora så att du får full bil och släp.
 
useless useless skrev:
Den som säljer timmmer kan antingen transportera det till kunden eller så vet dom någon som kan.
Har du frågat säljaren?
Har försökt kommunicera med säljaren i just detta fallet, men får inte mycket till svar.

Är väl en helhetstråd, hittar hela tiden mindre partier med hel stock, dock tvärstopp pga transportsvårigheter.
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
useless useless skrev:
TS pratar om 20-30 kubik. Det är väl iallafall 40-50 stockar av normal dimension?
En hel del är det i alla fall 😃
 
F Finndjävel skrev:
Tveksamt att ved är tillräckligt värdefullt för att det ska löna sig att transportera det långa sträckor. Det är nog en stockbil du behöver.

Kostar antagligen runt 10K kronor med momsen för transport + lastning/lossning. 30m3 så är det 330kr per m3. Skulle definitivt inte löna sig här i Finland, i Sverige har det gått inflation i vedpriset så du får räkna om det lönar sig.

Jag skulle tro att det är bättre att leta mindre partier på närmare håll som nån bonde kan ordna med transporten. Eller försök hitta partier som är så stora så att du får full bil och släp.
Jomenvisst, här i Sverige så verkar vi ligga på 1200 inflationskronor per m2 klyvd ved, men även hel stock försöker folk få över 800 Kr m2, vilket är vansinne tycker jag.
 
S SWIN skrev:
Jomenvisst, här i Sverige så verkar vi ligga på 1200 inflationskronor per m2 klyvd ved, men även hel stock försöker folk få över 800 Kr m2, vilket är vansinne tycker jag.
Att skogsägaren vill ha minst 1000kr/m3 tycker jag är helt rimligt eftersom det är vad man får(+moms) för bra grantimmer.
 
S SWIN skrev:
Är väl en helhetstråd, hittar hela tiden mindre partier med hel stock, dock tvärstopp pga transportsvårigheter.
Då är det hög tid att du skaffar eget transportfordon;)
 
  • Gilla
SWIN och 1 till
  • Laddar…
5 mil är lång väg med en billig 60-70-talstraktor som kanske drar 4 fastkubik på varje lass. Om du kan köra det på en årstid när vägarna är bara och du klarar dig utan iskedjor så går det ganska bra men måste du nöta kedjor på sådana sträckor blir det totalt orimligt.
Med en något modernare men också dyrare traktor från 80-90-talet blir lassen dubbelt större och hastigheten dubbelt högre och komforten bättre men det kostar......
Ibland kan man få köpa stora bakhjulsdrivna traktorer på 90-100 hästar och däromkring för ganska små pengar. De drar stora lass på landsväg men i skogen vill man gärna ha fyrhjulsdrift om traktorn är stor och tung.

Bekanta har ibland fått väldigt billiga frakter med timmerbil när de har väntat tills det gick att ta som returfrakt nät bilen annars skulle ha gått ena vägen tom.
 
  • Gilla
SWIN och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.