Då är det dags att se om teori och praktik samstämmer. Ritning bifogas. Material är köpt. Dags att bygga. Återkommer med bilder och frågor.
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
Här kommer en uppdatering. Vi röjde sly och gräs, köpte material och mätte stolpplacering med laser.
 
  • Träkonstruktion, byggprocess i grönt område, stomme, verktyg synliga, dagtid, friluftsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästomme för byggnad under konstruktion i skogsmiljö med verktyg synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under konstruktion trästomme, utehus eller skjul, nybyggnation, i skog, betongfötter, dagtid, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av trästomme utomhus med kryssad stödstruktur, gröna träd i bakgrunden, gräs och jord synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två personer i trädgården, arbetar utomhus, soligt, grönt gräs, träd, glada ansikten, verktyg för trädgårdsarbete, röd mätpinne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lastbil med öppen släp, tom, träplankor upplagda som en ramp på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panoramavy över en nyligen klippt äng med björkar och gröna buskar. Mulen dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
saiter och 2 till
  • Laddar…
Japp lutningen är 14 grader vilket innebär att det är 2.8 i framkant och drygt 2 meter i bakkant. Många släktingar och grannar tyckte det var för mycket. Well ritat är ritat och hellre för stort än för litet. 24 kubik om jag fyller boden upp till nock
 
Redigerat:
Spikläkten sattes något fel men tror det blir bra.
 
Duger alldeles utmärkt som vedförråd. 👍
 
Vindskivor var inte planerade på detta sätt och i kombination av en sambo som är höjdrädd av att stå på en pall var monteringen av vindskivor stökigt och jag var nästan beredd att ge upp. Nu saknar jag de två nedre vindskivorna på gavlarna och dessa ska jag göra när jag målar om ett par veckor. Jag la kross som material på geotexduk och tänkte sedan lägga/stapla veden på EUR-pallar. Taket är i plast från Plastermo (tror jag det heter) och i färg smoke. Det blev bra ljusgenomsläpp. Placeringen är ganska vindskyddad så vi får se om jag sätter dit läkt. Nästa steg är snygga dörrar och panel på framsidan. Idéer på snygga och lätta dörrar emotses.

Taket är ett trapetstak där man skulle lägga två trapetser omlott men jag insåg för senat att man måste räkna från rätt håll. Jag har därmed lagt lite för mycket omlott men men...

Pimpstenarna ska bort efter att stenkrossen har satt sig lite.

Ett stort tack till forum och de som i denna tråd har hjälpt till med idéer mm samt Östervåla Byggvaror för support och material.
 
  • Träkonstruktion i skogsmiljö, troligen bygge av hus eller förråd, verktyg och sågbock synliga, byggprocess, naturbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röda träbrädor på marken, grönt gräs, träd, termos, delvis skugga, soligt, utomhus, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd träkonstruktion, delvis byggt skjul, genomskinligt tak, omgivet av träd, verktyg på marken, grusgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Älska
saiter
  • Laddar…
Som jag ser det, är det för tätt på panelen, skulle vara att ta bort varannan. det ska blåsa igen ordentligt. Nu är dom där och låt det då vara. Du kommer nog att trava veden, då ska det vara min 5 cm mellan travarna för att kunna blåsa igenom och torka veden. Göres med att skjuta in en pinne med jämna mellanrum mot föregående trave. när nästa trave görs.
 
D Danielka skrev:
Idéer på snygga och lätta dörrar emotses.
Skjutdörrar?
 
BengtH BengtH skrev:
Skjutdörrar?
Japp jag gillar iden. Du menar två dörrar och utan att en räls sticker ut på sidorna dvs att man skjuter en dörr bakom eller framför den andra dörren?
 
J jonaserik skrev:
Som jag ser det, är det för tätt på panelen, skulle vara att ta bort varannan. det ska blåsa igen ordentligt. Nu är dom där och låt det då vara. Du kommer nog att trava veden, då ska det vara min 5 cm mellan travarna för att kunna blåsa igenom och torka veden. Göres med att skjuta in en pinne med jämna mellanrum mot föregående trave. när nästa trave görs.
Du är den första som säger att det är för tätt. Jag har spikat 145x22 som panel och har 22 mm i mellanrum. Släkten tror det kommer att driva in snö och regn på veden. Taket sticker ut drygt 30+ cm på sidorna och i bakkant och 55 cm i framkant.
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
D Danielka skrev:
Japp jag gillar iden. Du menar två dörrar och utan att en räls sticker ut på sidorna dvs att man skjuter en dörr bakom eller framför den andra dörren?
Precis, två dörrar som går omlott.
 
Att det kan driva in snö eller slå på regn gör inget, klyven ved drar ingen våta och det som kommer på torkar vid uppehåll och vind
 
  • Gilla
DanielKa
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Precis, två dörrar som går omlott.
Skulle du göra det som på en ladugård dvs endast en räls på ovansidan och hängandes ned mot hörnen i detta fallet eller skulle du köra på en skena nedtill med något fjädrande hjul till boden har satt sig?
 
Om det är för tätt beror på hur torr veden är som läggs in och hur täta dörrarna blir. Skjutdörrar har fördelen att du enkelt kan ha dörren framför den nyaste veden öppen för ökat drag eller t om ha olika täta dörrar. Nackdelen är att du inte kan öppna helt.

Jag skulle också sätta förstärkningar vid vöggarna som hindrar veden att nå ytterväggar, dels för att rent fysiskt skydda ytterväggarna och dels få bättre ventilation.
 
  • Gilla
DanielKa och 1 till
  • Laddar…
Ditt bygge ser jättebra ut. Blir stabilt och bra. 👍

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.