H
Det är svårt att leva ett helt liv utan att behöva lyfta något som är tungt speciellt som husägare. Med det sagt så skulle troligen bicepsfästena gått sönder vid nästa tyngre lyft ändå pga otränad kropp. Nu blev det i samband med pannbyte i stället för tex när ni skulle köpa nya möbler eller göra någon annan renovering hemma och behövde köpa hem material till någon renoveringen.
Så jag ser det som en del av livet tyvärr. Många har ont i kroppen men man får lära sig att leva med det helt enkelt. Men självklart är det tråkigt det som hände.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 8 till
  • Laddar…
Ultr Ultr skrev:
Förstår inte ditt svar faktiskt.. jag är inte byggherre om jag beställer en panna med installation!
Har du belägg för det eller är det en simpel gissning?
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
A Almedals skrev:
Har du belägg för det eller är det en simpel gissning?
Är installation av värmepanna något som passar in i Plan- och Bygglagens "projekterings-, byggnads-, rivnings- eller markarbete"?
 
  • Gilla
Togge75 och 2 till
  • Laddar…
Ultr Ultr skrev:
Har ju fattat i efterhand att man inte kan lita på någon. Min gubbe skulle låtit de två hantverkarna tappat pannan och skadat sig själva, haft sönder pannan och min husinredning. Allt hade blivit enklare med facit i hand.
Och det är nog en av de viktigare punkterna i händelseförloppet som jag ser det.
De bad honom om hjälp. Man kan då anse att det står honom fritt att säga ja eller nej, men jag skulle hävda att han i den där situationen hamnade i en utsatt situation och till viss del tvingades in i arbetet för firman, då dessa konsekvenser var rätt uppenbara om han inte hade hjälpt till.

I och med det anser jag att han i händelseförloppet helt klart kan anses blivit skadad av företagets agerande.och därigenom ha ett krav att rikta mot företaget.

Däremot ser jag inte att ni ska bry er om det är firmans försäkring eller ej som betalar det kravet, det är något internt hos dem.

För företagets räkning kan det nog vara fördelaktigt om han kan räknas som anställd och därigenom gå på deras försäkring för det, men den typen av försäkringar brukar inte sällan ha krav på anställningsavtal eller liknande. Det är nog deras ansvarsförsäkring som kommer att få gå in och täcka det skadeståndsanspråk som ni bör rikta mot dem för orsakande av kroppsskada.

Och även om det inte är en arbetsskada så låter det onekligen som ett arbetsmiljöbrott, då de uppenbarligen inte hade gjort en ordentlig riskanalys och haft en säker hantering av arbetsmomenten. Det är något som ni bör anmäla till polisen. Väljer de att dra det vidare kan det resultera i att ni slipper driva skadeståndsansvaret civilt utan att en åklagare inkluderar det i ett åtal, även om det nog är att hoppas på för mycket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Ultr Ultr skrev:
I början på sommaren så köpte vi en ny värmepanna till vårat hus då den gamla gjort sitt. Vi köpte av en firma som jag inte vill nämna med namn ännu men de är ganska stora och även installation av denna. De kom två gubbar och lyfte in denna men den var tung och klumpig så de ropade på maken och bad om bärhjälp då de höll på att välta pannan. Han hjälpte till och rev av bicepsfästena. Han åkte akut till sjukhuset och lämnade kvar installatörerna. Det blev operation och 6 veckors sjukskrivning, 6 månaders rehab och denna sommar är totalt förstörd då han är handikappad. Tvivlar på att han kommer bli helt återställd. Har mailat och ringt firman men de lägger locket på. De vill inte anmäla till sitt försäkringsbolag då de hävdar att de har så dyr självrisk. De har inte skickat fakturan på Pannan eller installation heller. Verkar försöka tysta allt. Vi får ingen ersättning på hemförsäkringen, inget från fackets försäkring då det inte är ”öppet sår”. Jag har försökt nå vd utan resultat. Vad ska vi göra? Tacksam för alla tips och råd man kan få.
Han är ej anställda på företaget då gäller ej deras försäkring
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Företagets försäkring gäller bara anställda i företaget och inget annat, så där är det stopp direkt. Så i ditt fall med dålig rygg ska du inte befatta dig med lyft i samband med leverans av något tyngre.
Alla företagsförsäkringar har en ansvarsförsäkring med skydd för tredje man, då det stämmer inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Ultr Ultr skrev:
I början på sommaren så köpte vi en ny värmepanna till vårat hus då den gamla gjort sitt. Vi köpte av en firma som jag inte vill nämna med namn ännu men de är ganska stora och även installation av denna. De kom två gubbar och lyfte in denna men den var tung och klumpig så de ropade på maken och bad om bärhjälp då de höll på att välta pannan. Han hjälpte till och rev av bicepsfästena. Han åkte akut till sjukhuset och lämnade kvar installatörerna. Det blev operation och 6 veckors sjukskrivning, 6 månaders rehab och denna sommar är totalt förstörd då han är handikappad. Tvivlar på att han kommer bli helt återställd. Har mailat och ringt firman men de lägger locket på. De vill inte anmäla till sitt försäkringsbolag då de hävdar att de har så dyr självrisk. De har inte skickat fakturan på Pannan eller installation heller. Verkar försöka tysta allt. Vi får ingen ersättning på hemförsäkringen, inget från fackets försäkring då det inte är ”öppet sår”. Jag har försökt nå vd utan resultat. Vad ska vi göra? Tacksam för alla tips och råd man kan få.
Inte är det väl vvs firmans fel.
Otur kan man väl säga
 
Ultr Ultr skrev:
Förstår inte ditt svar faktiskt.. jag är inte byggherre om jag beställer en panna med installation!
Du har beställt tjänsten av en firma och de ska utföra tjänsten hos dig och då blir du automatiskt byggherre om ni inte avtalat annat. Du ansvarar för arbetarnas arbetsmiljö.

Om det istället varit en av arbetarna som skadat sig hade det kunnat bli ni som blir ersättningsskyldiga till företaget om de ingen försäkring haft.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ultr Ultr skrev:
I början på sommaren så köpte vi en ny värmepanna till vårat hus då den gamla gjort sitt. Vi köpte av en firma som jag inte vill nämna med namn ännu men de är ganska stora och även installation av denna. De kom två gubbar och lyfte in denna men den var tung och klumpig så de ropade på maken och bad om bärhjälp då de höll på att välta pannan. Han hjälpte till och rev av bicepsfästena. Han åkte akut till sjukhuset och lämnade kvar installatörerna. Det blev operation och 6 veckors sjukskrivning, 6 månaders rehab och denna sommar är totalt förstörd då han är handikappad. Tvivlar på att han kommer bli helt återställd. Har mailat och ringt firman men de lägger locket på. De vill inte anmäla till sitt försäkringsbolag då de hävdar att de har så dyr självrisk. De har inte skickat fakturan på Pannan eller installation heller. Verkar försöka tysta allt. Vi får ingen ersättning på hemförsäkringen, inget från fackets försäkring då det inte är ”öppet sår”. Jag har försökt nå vd utan resultat. Vad ska vi göra? Tacksam för alla tips och råd man kan få.
En olycksfallsförsäkring på fritiden genom facket tycker jag borde täcka. Tyvärr med försäkringar idag som man blir pålurad är att de inte täcker det man vill att de ska täcka.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och det är nog en av de viktigare punkterna i händelseförloppet som jag ser det.
De bad honom om hjälp. Man kan då anse att det står honom fritt att säga ja eller nej, men jag skulle hävda att han i den där situationen hamnade i en utsatt situation och till viss del tvingades in i arbetet för firman, då dessa konsekvenser var rätt uppenbara om han inte hade hjälpt till.

I och med det anser jag att han i händelseförloppet helt klart kan anses blivit skadad av företagets agerande.och därigenom ha ett krav att rikta mot företaget.

Däremot ser jag inte att ni ska bry er om det är firmans försäkring eller ej som betalar det kravet, det är något internt hos dem.

För företagets räkning kan det nog vara fördelaktigt om han kan räknas som anställd och därigenom gå på deras försäkring för det, men den typen av försäkringar brukar inte sällan ha krav på anställningsavtal eller liknande. Det är nog deras ansvarsförsäkring som kommer att få gå in och täcka det skadeståndsanspråk som ni bör rikta mot dem för orsakande av kroppsskada.

Och även om det inte är en arbetsskada så låter det onekligen som ett arbetsmiljöbrott, då de uppenbarligen inte hade gjort en ordentlig riskanalys och haft en säker hantering av arbetsmomenten. Det är något som ni bör anmäla till polisen. Väljer de att dra det vidare kan det resultera i att ni slipper driva skadeståndsansvaret civilt utan att en åklagare inkluderar det i ett åtal, även om det nog är att hoppas på för mycket.
De ber om hjälp och här har man möjligheten att tacka nej så då kan knappast företagets försäkring täcka upp.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
NU börjar tråden att gå över styr. Att som lekman i företagarhänseende och kommentera ett olyksfall på en privatperson, med att säga polisanmälan eller annat förekommande dristigt svar är 100 % överkurs och förvillar nog bara TS i det hela.
Har haft ett antal anställda och företagsförsäkringar av alla sorter som skydd för dessa. Dessa försäkringar gäller enbart för anställda i företaget och inte någon utanför det. Men det är klart fortsätt att övertyga TS om att det går hur bra som helst att kräva/anmäla företaget på ersättning.
Hoppar av tråden nu, när den nu går in i absurdum av dom som inte vet eller tror sig veta
Jag har en ansvarsförsäkring i mitt företag om någon kund, besökare eller förbipasserande skulle skada sig på min utrustning eftersom jag inte vill vara ersättningsskyldig vid eventuell skada.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Ultr Ultr skrev:
I början på sommaren så köpte vi en ny värmepanna till vårat hus då den gamla gjort sitt. Vi köpte av en firma som jag inte vill nämna med namn ännu men de är ganska stora och även installation av denna. De kom två gubbar och lyfte in denna men den var tung och klumpig så de ropade på maken och bad om bärhjälp då de höll på att välta pannan. Han hjälpte till och rev av bicepsfästena. Han åkte akut till sjukhuset och lämnade kvar installatörerna. Det blev operation och 6 veckors sjukskrivning, 6 månaders rehab och denna sommar är totalt förstörd då han är handikappad. Tvivlar på att han kommer bli helt återställd. Har mailat och ringt firman men de lägger locket på. De vill inte anmäla till sitt försäkringsbolag då de hävdar att de har så dyr självrisk. De har inte skickat fakturan på Pannan eller installation heller. Verkar försöka tysta allt. Vi får ingen ersättning på hemförsäkringen, inget från fackets försäkring då det inte är ”öppet sår”. Jag har försökt nå vd utan resultat. Vad ska vi göra? Tacksam för alla tips och råd man kan få.
Din man verkar ha haft otur.

Dock är det en ganska simpel skada som i dom flesta fall läker ihop och inget han kommer märka av i framtiden.

Förstår att det känns surt just nu men du har nog inte så mycket att vinna på att försöka få något för det.

6 månaders rehab låter i överkant, får han inga komplikationer så kommer han vara tillbaka snabbare än så.
 
r0bertwh r0bertwh skrev:
Alla företagsförsäkringar har en ansvarsförsäkring med skydd för tredje man, då det stämmer inte.
Vilket hade varit tillämpligt om de tappade panna på honom. I detta fall krävs någon form av personförsäkring. Det har inte firman för hans räkning. Har han inte en försäkring från sin arbetsgivare som täcker fritid, alternativt en privat olycksfallsförsäkring, så har han inte mycket att hönta. Sen är det bog en bedömningsfråga om det ens faller under en olycksfallsförsäkring, ev krävs en sjukvårdsförsäkring (med tanke på handläggarens svar när ts kontaktade deras försäkringsbolag).
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Olycksfallsförsäkring gäller normalt för plötslig oförutsedd yttre händelse.
Skulle våga påstå att denna skada på bicepsfästen inte var plötslig utan byggdes upp och att det sedan blev för tungt och då faller det inte in under "plötslig".
Finns Rättsfall från Försäkringsöverdomstolen som tog upp hälseneeruptur.
Ena fallet var man som spelar tennis och ska slå volleyslag vid nätet och störtar fram varvid hälsenan brister. Det kvalificerade sig som olycksfall.
Andra fallet var man som skulle parkera bilen i sitt garage men stannade lite tidigt och skulle putta in bilen sista decimetern.
När han började putta bilen brast hälsenan.
Detta räknades inte som Olycksfalls då det "var en långsam anspänning" som orsakade skadan.
Han ökade helt enkelt trycket mot bilen efter hand istället för att tackla in den.
Om Försäkring däremot är en kombination med både Olycksfallsförsäkring och Sjukdom så täcker den mer men en ren Olycksfallsförsäkring täcker sannolikt inte denna skada.
Åtminstone om inte omständigheter närmare redovisas, skulle det vara att Mannen snubblade till kanske Plötslighet faktiskt finns och också Olycksfallsförsäkring gäller.
Jag säger inte att du har fel i sak i det du skriver ovan men det här resonemanget är helt skevt. De menar alltså att man självmedvetet tar i tills man går sönder, dvs att man känner att nu kommer det gå åt helvete men jag tar i mer i alla fall trots att jag har möjlighet att avbryta?

I min värld är det solklart en olycka. Det finns ingen varning innan som säger att nu kommer det gå illa utan kroppen fungerar tills den går sönder vilket då är en plötslig händelse.

Han har inte blivit sjuk. Han har blivit skadad i av en oväntad plötslig händelse.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.