DennisCA DennisCA skrev:
Här i min kommun är det mycket billigare att köpa från den lokala sågen än byggvaruhus annars och sågen verkar gå runt år efter år. Så i österbotten verkar det gå runt även om CE reglerna gör det jobbigt då man inte får bygga egna takstolar. Men hela resten av byggnaden kan man göra av det. Eller köra med takåsar som jag gjorde.
Du får inte bygga något bärande alls om du inte har klassat virke. Enda undantaget är om du har egen skog då får du bygga åt dig själv av virke från din egen skog.

Alla småsågar häromkring har lagt ner virkesförsäljningen dom sågar enbart åt andra.
 
Det där har jag svårt att tro på, men stämmer det så skiter jag i det.
 
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Det där har jag svårt att tro på, men stämmer det så skiter jag i det.
Det kan bli problem när dom granskar din konstruktion för att du ska uppfylla bygglovet eller bygganmälan.
 
Den gick redan igenom dock, det var inget jag hymlade med eller med kommunen eller försökte dölja.
 
Ett lass ved är ju lite flytande: är ett timmerlass direkt från skogen "ved"? Då finns ju ett marknadspris från massaindustrin. En snabbkoll hos Sveaskog visar att de säger sig ge 475 kr/m3 FUB ex moms för prima furuved i travar om minst 10 m3. Då är det blöta 3-6 meter långa stockar som ligger vid någon skogsväg.
 
N Niq skrev:
Du får inte bygga något bärande alls om du inte har klassat virke. Enda undantaget är om du har egen skog då får du bygga åt dig själv av virke från din egen skog.

Alla småsågar häromkring har lagt ner virkesförsäljningen dom sågar enbart åt andra.
Så säger virkeshandlarna och skogsbolagens propagandister men det stämmer inte. De har sin egen påhittade lagtolkning som de sprider vitt och brett i sina publikationer för att skrämma folk så de inte skall våga bygga av annat än skogsbolagens virke.

När vi i samarbete med Korsholms kommuns dåvarande chef för byggnadsinspektionen började reda ut vad reglerna verkligen säger blev det absolut klar att man får bygga allt utom fackverkstakstolar av oklassat och omärkt virke.
Man får sälja stock åt en skoglös som sedan för stockarna till sågen.
Man får faktiskt också såga och sälja men då gäller det att virket är beställt och sågat för ett visst projekt. När man sågar skall man altså veta vem som är slutkunden och till vilket hus det skall användas.
Såga på spekulation och annonsera ut och sälja får man tyvärr inte göra nu längre. Fast det är väldigt många som skiter i det.

Jag har fått underkänt i stomsynen på en stomme som jag var ansvarig konstruktör och arbetsledare på för att den var byggd av hemsågat virke sågat av inköpta stockar. När jag påtalade för byggnadsinspektören vad som verkligen gällde lovade han att kontrollera fakta. Sedan godkände han stommen och sade att han hade varit felinformerad.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det kan bli problem när dom granskar din konstruktion för att du ska uppfylla bygglovet eller bygganmälan.
Inte om man själv vet vad som står i lagar och regler.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
G Gjutjärn skrev:
Hejsan! Jag tänkte kolla med er om min uträkning kring vedeldning ser rätt ut. Veden är ju minst sagt väldigt dyr idag, jag pratar då alltså björkved.
Jag har inför denna vintern gått över till timdebitering då jag räknade ut att jag med mitt fasta pris förra vintern gick back ca 5000 kr mot om jag skulle haft timdebitering istället. Detta då under Oktober-Mars då jag hade fast "vinter"-pris.

Jag köpte precis björkved för 980 kronor kubiken. Ved kluven i år.
På nätet hittade jag att 1 kubik "fast" ved innehåller 2550 kWh. Detta är uträknat utifrån 20% fukthalt.
Och att 1 kubik travad ved ungefär motsvarar 0.58 kubik "fast ved".
Så då får jag det till alltså att 1 kubik travad ved innehåller 1479 kWh.

Jag köpte nu 3 kubik fast då travad blev det totalt ca 2.4 kubik.
Och med utkörning på 980 betalade jag alltså totalt 3920 kr.
Det blir 1633 kr per kubik travad ved.

HUTLÖST mycket jämfört med några år sedan. Jag kan ju få det billigare så klart om man hyr släp och får bort transportkostnaden.

Men hur som helst..

Tar jag då dessa 1633 kr per kubik travad ved och delar på 1470 kWh (det 1 kubik travad ved innehöll) så får jag det till 1.11 kronor per kWh för denna ved jag köpt.


Då tänker jag att jag vartfall i december går en del plus om jag eldar denna veden med tanke på att snittpriset i december 2022 låg på 2.46 kr där det så klart peakade många kronor vissa dagar.. dom dagar får man helt enkelt se till att dra ner så mycket man kan på EL-värmen och köra på min ved för 1.1 kWh. Man tänder en eld över natten och drar ner lite på el-radiatorerna. Men i övrigt vet jag inte.. jag kommer ju ändå troligen få köra en del el-värmen ändå.. så frågan är hur mycket jag tjänar på att elda med detta ved-pris som råder. Jag har en fin Keddy-kamin med fläkt som sprider värmen bra så sätt.


Har jag tänkt och räknat rätt här?
Låt oss räkna när det blir lönsamt att elda med ved istället för direktverkande el i dina element eller för att använda din värmepump.

Antaganden
  • Din beräkning på 1,1 SEK/kWh för veden.
  • Din uppgift om 83 % verkningsgrad i kaminen.
  • Elkostnad som består av rörliga avgifter på spotpriset och rörliga tilläggsavgifter (elnätsöverföring, energiskatt och moms) på 1 SEK/kWh. Du kan beräkna denna kostnad genom att ta elnätsfakturans och elhandelsfakturans alla rörliga kostnader förutom spotpriset och dividera med antalet förbrukade kWh. Total rörlig elkostnad är med detta antagande spotpriset + 1 SEK/kWh.
  • Ett COP-värde på 3 under vintern för luft/luft-värmepumpen.

Grovt förenklat, att elda med ved kostar 1,1 SEK/kWh / 0,83 (verkningsgrad) = 1,33 SEK/kWh för värmen som kommer från kaminen.

Direktverkande el för ett spotpris på 0,33 SEK/kWh ger en rörlig elkostnad på 1,33 SEK/kWh. Alltså, det är lönsamt att stänga av elradiatorerna och enbart köra luft/luft-värmepumpen samt elda vid ett spotpris för el på 0,34 SEK/kWh.

Från luft/luft-värmepumpen får du ut 3 kWh i värme för varje kWh i elkostnad (COP-värdet). För att elda 3 kWh i kaminen kostar det dig 3 / 0,83 (verkningsgrad) x 1,1 SEK/kWh = 3,98 SEK/kWh. Alltså, när spotpriset överstiger 3 SEK/kWh (total rörlig elkostnad på 4 SEK/kWh) blir det mer lönsamt att stänga av luft/luft-värmepumpen och bara elda med ved.

Så med dessa grova antaganden och beräkningar ska du stänga av elradiatorerna och börja elda vid ett spotpris på el på 0,34 SEK/kWh. Vid ett spotpris på 3 SEK/kWh ska du även stänga av luft/luft-värmepumpen och fortsätta med att enbart elda.

Noteras bör att du knappast kommer orka hålla uppe komforttemperaturen i hela bostaden genom att enbart elda eftersom effekten på din kamin antagligen är för låg och värmen inte sprids optimalt. Det blir väldigt varmt där kaminen står och kan vid dålig värmespridning bli väldigt svalt i rummen längst bort från kaminen. Kaminen kanske heller inte är tillverkad eller godkänd för kontinuerlig eldning.
 
  • Gilla
MrX2 och 5 till
  • Laddar…
Inte alls varmt, typ 1 meter från min tunga täljstenskamin när jag eldar typ smällkalla vintern. Däremot blir det skön värme i överallt i stugan, då vi har öppen planlösning och öppna dörrar.

Eldar normalt två inlägg på morgonen och på kvällen.
Det är den massiva tunga täljstenen som lagra och avger värme över lång tid. Så jag sover gott även om jag slutar elda 18.00 på kvällen.


Fiseldar om jag vill ha det extra mysigt med synlig eld genom glasluckan, eller om jag vill fyra upp bakugnen inför bak eller stekning och matlagning.

Och det går att elda så det blir onödigt varmt i kåken😋
 
Redigerat:
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Under senaste 10 åren har vi haft direktelen påslagen mindre än 40 dygn.

Är det långvarigt regnväderr det extra gott att snålelda några dagar, även på sommaren.
 
H heimlaga skrev:
Inte om man själv vet vad som står i lagar och regler.
Ok jag har inte läst lagen bara information jag fått av folk som jobbar med skogsavverkning och skogsvård och som har egen skog. Samt av byggnadsinspektionen här i kommun men att dom har fel blir jag inte förvånad över. Tyvärr blir det ingen ekonomi i att köpa stock och låta såga här i Helsingforstrakten.
Vet du vart jag kan hitta lagar och regler rörande byggande i Finland?
 
  • Gilla
Ronnya65
  • Laddar…
M martin.sveg skrev:
Låt oss räkna när det blir lönsamt att elda med ved istället för direktverkande el i dina element eller för att använda din värmepump.

Antaganden
  • Din beräkning på 1,1 SEK/kWh för veden.
  • Din uppgift om 83 % verkningsgrad i kaminen.
  • Elkostnad som består av rörliga avgifter på spotpriset och rörliga tilläggsavgifter (elnätsöverföring, energiskatt och moms) på 1 SEK/kWh. Du kan beräkna denna kostnad genom att ta elnätsfakturans och elhandelsfakturans alla rörliga kostnader förutom spotpriset och dividera med antalet förbrukade kWh. Total rörlig elkostnad är med detta antagande spotpriset + 1 SEK/kWh.
  • Ett COP-värde på 3 under vintern för luft/luft-värmepumpen.

Grovt förenklat, att elda med ved kostar 1,1 SEK/kWh / 0,83 (verkningsgrad) = 1,33 SEK/kWh för värmen som kommer från kaminen.

Direktverkande el för ett spotpris på 0,33 SEK/kWh ger en rörlig elkostnad på 1,33 SEK/kWh. Alltså, det är lönsamt att stänga av elradiatorerna och enbart köra luft/luft-värmepumpen samt elda vid ett spotpris för el på 0,34 SEK/kWh.

Från luft/luft-värmepumpen får du ut 3 kWh i värme för varje kWh i elkostnad (COP-värdet). För att elda 3 kWh i kaminen kostar det dig 3 / 0,83 (verkningsgrad) x 1,1 SEK/kWh = 3,98 SEK/kWh. Alltså, när spotpriset överstiger 3 SEK/kWh (total rörlig elkostnad på 4 SEK/kWh) blir det mer lönsamt att stänga av luft/luft-värmepumpen och bara elda med ved.

Så med dessa grova antaganden och beräkningar ska du stänga av elradiatorerna och börja elda vid ett spotpris på el på 0,34 SEK/kWh. Vid ett spotpris på 3 SEK/kWh ska du även stänga av luft/luft-värmepumpen och fortsätta med att enbart elda.

Noteras bör att du knappast kommer orka hålla uppe komforttemperaturen i hela bostaden genom att enbart elda eftersom effekten på din kamin antagligen är för låg och värmen inte sprids optimalt. Det blir väldigt varmt där kaminen står och kan vid dålig värmespridning bli väldigt svalt i rummen längst bort från kaminen. Kaminen kanske heller inte är tillverkad eller godkänd för kontinuerlig eldning.
Det lönade sig aldrig med vedeldning under förra säsongen då om man har värmepump och köper dyr ved.

Betänk även elstöd som man fick tillbaka. Tror inte finansministern kommer med ved tillbaka.

Inget nytt iofs för kaminen tändes inte en gång och sålde all ved
 
  • Gilla
Attitudeswe och 2 till
  • Laddar…
B
Jag letar stock på blocket, och grannar bekanta och kollegor vet att jag eldar alla trädslag. Så när det är ngt vindfälle, eller träd som ska bort så är jag ofta där och hämtar till lågt pris, oftast under 200kr/m3 eller rentav gratis. Nu har det ju varit torrgran till låga priser ett par år tack vare barkborren.

Man får leta lite. Är man sent ute och ska ha torr björk blir det dyrt.

Det är runt 30% diff i energi (per m3) mellan björk och granved vill jag minnas, så lite mer kan man allt betala för björkveden. Gran är bland de sämre trädslagen, per m3 pga dess låga densitet. Går utmärkt att elda. Hur mycket prisdiff mellan björk/blandved som är rimligt beror ju helt på vad "blandveden" består av.

Timlönen blir dock liten, för det är en hel del jobb innan det är klart. Men jag gillar hanteringen. Som en hobby nästan.

Dessutom så kan jag tycka det känns bra miljömässigt att elda ved (med bra panna, långt ute på landet), jämfört med den fossila marginalelen på vintern. Vid låga elpriser och hela sommaren får värmepumpen stå för värmen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag letar stock på blocket, och grannar bekanta och kollegor vet att jag eldar alla trädslag. Så när det är ngt vindfälle, eller träd som ska bort så är jag ofta där och hämtar till lågt pris, oftast under 200kr/m3 eller rentav gratis. Nu har det ju varit torrgran till låga priser ett par år tack vare barkborren.

Man får leta lite. Är man sent ute och ska ha torr björk blir det dyrt.

Det är runt 30% diff i energi (per m3) mellan björk och granved vill jag minnas, så lite mer kan man allt betala för björkveden. Gran är bland de sämre trädslagen, per m3 pga dess låga densitet. Går utmärkt att elda. Hur mycket prisdiff mellan björk/blandved som är rimligt beror ju helt på vad "blandveden" består av.

Timlönen blir dock liten, för det är en hel del jobb innan det är klart. Men jag gillar hanteringen. Som en hobby nästan.

Dessutom så kan jag tycka det känns bra miljömässigt att elda ved (med bra panna, långt ute på landet), jämfört med den fossila marginalelen på vintern. Vid låga elpriser och hela sommaren får värmepumpen stå för värmen.
Kluven torr gran kan väl gå an att tända en brasa med.

Därefter är det bara grovkluven ett år torkad björk som gäller om man vill ha värme i kåken, utan att lägga
varje kvart.

Testa.
 
B
H Hybro skrev:
Kluven torr gran kan väl gå an att tända en brasa med.

Därefter är det bara grovkluven ett år torkad björk som gäller om man vill ha värme i kåken, utan att lägga
varje kvart.

Testa.
Jag har eldat en mix av ved, som ibland är upp till 80% torrgran i flera år. Så jag har verkligen testat detta. Har man panna med stor eldstadsvolym är det inga större problem att elda bränslen med lägre energidensitet.

Jag har en hög med lite bättre ved för det riktigt kalla dagarna.

Det är inte samma sak i braskamin, där föredrar jag också björk, rönn, med mera.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.