Totte_S Totte_S skrev:
Finns skruv som lätt borrar sig ner i stålbalkar på 5mm …
Men det kanske inte är lämpligt på ett släp.
Jag är helt inne på att använda självbärande skruv!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Låsmutter och flakskruv för mutter.
Utmanande att lossa dock….
 
S sepani skrev:
Utmanande att lossa dock….
Ja, om man inte kapar dem med vinkelslip när det är dags. Jag borrade ur mina.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, om man inte kapar dem med vinkelslip när det är dags. Jag borrade ur mina.
ja, det kunde man nog gjort om de hade suttit still. Min skiva var så kass att skruvarna var helt frilagda...
 
Skivan är förberedd och nu ska den på…blir självborrande flakskruv, frågan (dum säkert) är om snyggsidan eller fulsidan ska va uppåt….? På min gamla skiva såg man helt säkert ingen större skillnad….


Tomt släpvagnschassi parkerat på stenlagd mark nära en byggnad och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill du ha halkskyddet på undersidan så sätt den neråt. Inget jag hade gjort.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
Vilken sida av skivan ska vs uppåt…? Finns en ”glatt” och en skrovligare….
Jag vill då ha det till att den skrovliga ska vara upp? Halkskydd.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Vill du ha halkskyddet på undersidan så sätt den neråt. Inget jag hade gjort.
Jag vände min orginal flakskiva efter ca 20 år;) Om det är klokt eller nödvändigt att kosta på en ny skiva när den gamla är sliten kan ju diskuteras men besiktningen godkände flaket och man får vänja sig vid att andra sidan är lite halare.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Finns skruv som lätt borrar sig ner i stålbalkar på 5mm …
Men det kanske inte är lämpligt på ett släp.
Ok, jag har inte dimensionen på balken i huvet men jag fick för mig att det inte skulle gå. Nu dök det ju upp i tråden monteringssatser med självgängande skruv för släp så det är väl bevis nog att det funkar!
 
F fribygg skrev:
Jag vände min orginal flakskiva efter ca 20 år;) Om det är klokt eller nödvändigt att kosta på en ny skiva när den gamla är sliten kan ju diskuteras men besiktningen godkände flaket och man får vänja sig vid att andra sidan är lite halare.
Sist jag bytte skiva la jag på durkalu ovanpå för att skydda skivan och slippa byta igen.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Sist jag bytte skiva la jag på durkalu ovanpå för att skydda skivan och slippa byta igen.
Den är ju inte billig...
...första säljaren ville ha 3300kr...
 
Här används självborrande flakskruv


 
  • Gilla
K. L och 1 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Här används självborrande flakskruv


[media]
Men det verkar som de förborrar alla hålen i kanterna och det står "behövs även några M6 med försänkt skalle". Ser ni var de använder dem?
 
A AndersS skrev:
Men det verkar som de förborrar alla hålen i kanterna och det står "behövs även några M6 med försänkt skalle". Ser ni var de använder dem?
Enda stället mina M6 (flakskruv) passar är i framkant o bakkant. Totalt 4 st. Alla mina övriga hål har tyvärr borrats upp till större. Så jag kör självborrande. Viktigast att den sitter fast tänker jag o det lär den ju göra.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Sist jag bytte skiva la jag på durkalu ovanpå för att skydda skivan och slippa byta igen.
Hur är det att skotta av lasset nu om du kört grus eller liknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.