Fotografen Fotografen skrev:
Om jag inte minns fel har 740/940 jordpunkter, ser ut som en julgran med flatstiftanslutningar bakom blinkrarna fram som man kommer åt inifrån motorrummet. Rost och knorrosion där kan ge liknande fenomen.
En annan kandidat är någon varvtals-tändpunktsgivare och kablage till denna, eftersom varvräknaren hoppar upp utan varvtalshöjning. Titta efter vilket sorts tandgarnityr den känner av också.
Sedan är mina 740-940-erfarenheter väldigt ytliga.
Förlåt en som verkligen inte är mekaniker, är detta en autokorrect av något slag?
 
Ber om ursäkt...! En givare känner av något, en knopp eller pinne, tre på ett varv eller en konstant rad runt en axel eller drev av ett antal fina tänder av något slag. "Tandgarnityr" blev då lite slanguttryck för dessa. Taggarna på hjulet nedan, principbild. Se efter att de finns kvar och är rena.
Schematisk illustration av en givare med kugghjul, visar referensspänning, signal och jordanslutning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Mickebandsåg skrev:
Jag har tändplattan bak på kammen med hallgivare i så då är det ingen tändningsgivare va?

Jag har en till tändplatta liggandes, vet att den varit bytt så måste försöka mäta på hallgivaren innan jag byter den, tack för tipset!
Jag har ingen erfarenhet av hallgivare, men jag skulle säga att den är misstänkt.
Tror du behöver ställa tändningen efter byte.

/Höghus
 
R Rkarlsson skrev:
På tal om besiktningar. Ska besikta skåpbilen senast på måndag.
-Dekra 679 kr
- Besikta 729kr
- carspect 729kr

Vad hände egentligen =) Min räknas som lätt lastbil.
Ja, vilket vansinne det har blivit.
10 minuter och 700 kr, och det skulle bli så bra när marknaden fick styra.
I Östersund blev det dyrare och svårare att hitta en bokningsbar tid i närtid.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ber om ursäkt...! En givare känner av något, en knopp eller pinne, tre på ett varv eller en konstant rad runt en axel eller drev av ett antal fina tänder av något slag. "Tandgarnityr" blev då lite slanguttryck för dessa. Taggarna på hjulet nedan, principbild. Se efter att de finns kvar och är rena.
[bild]
Haha tack ☺️

Kan inte känna något med handen runt sprängkåpan och jag ser inga sladdar jag skulle kunna härleda till det men jag skall kolla i bättre ljus för dokumentet med med felsökning för bränsle o tändning säger att det skall finnas en impulsgivare där (om jag inte har fel dokument)

Tror jag läst mig till att varvräknaren tar info från tändmodulen

Provade med en annan tändmodul som jag köpt på biltema för några år sedan när jag hade liknande problem men blev aldrig testad då en kabel hade gått av till hallgivaren, men när jag monterade denna tändmodul fick varvräknaren tuppjuck o startade inte när jag malade
 
M Mickebandsåg skrev:
Haha tack ☺️

Kan inte känna något med handen runt sprängkåpan och jag ser inga sladdar jag skulle kunna härleda till det men jag skall kolla i bättre ljus för dokumentet med med felsökning för bränsle o tändning säger att det skall finnas en impulsgivare där (om jag inte har fel dokument)

Tror jag läst mig till att varvräknaren tar info från tändmodulen

Provade med en annan tändmodul som jag köpt på biltema för några år sedan när jag hade liknande problem men blev aldrig testad då en kabel hade gått av till hallgivaren, men när jag monterade denna tändmodul fick varvräknaren tuppjuck o startade inte när jag malade
Har du hallgivare har du ingen sensor på vevaxeln/startkransen.

/Höghus
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Har du hallgivare har du ingen sensor på vevaxeln/startkransen.

/Höghus
Aha tack! Jag skall ta en kik på tändplattan och hallgivaren, när jag tänker efter så har jag ju ett liitet läckage bak på kammen för det blir lite oljigt vid tändplattan och fördelarlock
 
Torka rent allt i fördelaren med Bräkleen då?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Torka rent allt i fördelaren med Bräkleen då?
Det är urblåst och locket hade fula kontaktytor så både lock rotor är nya, detta brukade vara min go to när bilen strular o hackade.

Men så här illa att hon dör på tomgång har det aldrig varit innan

Googlat lite mer om hallgivaren och den tål en närmare syn inser jag nu
 
Bara så det inte är för kort kol i fördelaren eller något sånt. Fast kan ju va Hal givaren absolut
 
galento
Vi hade glappkontakt i anslutningen till bränslepumpen på 940,n ,
kanske värt att kolla. Vill minnas att min 88,a hade en likadan under
förarstolen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Ja, vilket vansinne det har blivit.
10 minuter och 700 kr, och det skulle bli så bra när marknaden fick styra.
I Östersund blev det dyrare och svårare att hitta en bokningsbar tid i närtid.
Min erfarenhet är att ingenting som var under monopol har blivit bättre. Apoteken är kass med =)

Det var inga problem att hitta en tid dock, det fanns 2 st lediga när jag bokade i söndags. Men det var lika dyrt en vecka innan.
Sen kostar ombesiktning 399kr, som antagligen tar 2-3 minuter. Alltså ett pris som var ordinarie för mindre än 4 år sen.
Efter att snackat med brorsonen så berätta han att det absolut inte är bra, att de får olika resultat beroende på var de besiktar (han har verkstad)
Han besikta en bil på dekra och fick underkänt på en sak. Men han var bara trött på det så han körde ner dagen efter till besikta som godkände det. Helt utan åtgärd.

Carspect hade för några år sedan underkänt brorsans lyktor. Han körde inom macken, mekanikern såg inga fel alls, han körde till besikta. Gick rakt genom :p

Så bra det blev.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Vi har en gammal Mondeo i familjen som läcker in vatten i bagaget, troligtvis via baklyktorna. Jag hittar inga nya tätningar att köpa så vad kan man göra, kleta på något?
 
richardtenggren
K Kurtivan skrev:
Vi har en gammal Mondeo i familjen som läcker in vatten i bagaget, troligtvis via baklyktorna. Jag hittar inga nya tätningar att köpa så vad kan man göra, kleta på något?
Testat Semtex? 😂
Annars brukar väl SikaFlex vara bra :)
 
  • Haha
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Fick googla semtex, inte snällt det där...

Sikaflex limmar väl också så det känns inte så bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.